Historia Polski w dramacie: „Niedźwiedź Wojtek”

„Historia Polski w dramacie” to cykl, w ramach którego widzowie w Teatrze Dzieci Zagłębia mają okazję wysłuchać pięciu scenicznych czytań polskich dramatów.
image

Czytania kierowane są do młodzieży. Każde sceniczne wykonanie dramatu zakończy dyskusja z reżyserem, historykiem i teatrologiem. Dzięki temu widownia pozna kontekst powstawania dzieła, jego język sceniczny i odniesienia do rzeczywistych wydarzeń historycznych. Uczniowie od stycznia do maja będą mogli poznawać tajemnice teatru w pięciu odsłonach.

 

Do reżyserii czytań zaproszeni zostali młodzi, wyróżniający się studenci reżyserii państwowych szkół teatralnych i zawodowi reżyserzy teatralni. Dzięki temu można będzie doświadczyć różnorodności języka, jakim posługuje się współczesny polski teatr.

 

Projekt „Historia Polski w dramacie” jest elementem obchodów stulecia odzyskania niepodległości odbywających się w Będzinie oraz całym Zagłębiu.

 

15 kwietnia 2019, godz. 12.00

„Niedźwiedź Wojtek”

Tadeusz Słobodzianek

reż. Ola Skorupa

obsada: Bartosz Budny, Sara Lech, Agata Madejska, Stefan Szulc, Wojciech Żak, Milena Jabłońska

 

Współczesny tekst Tadeusza Słobodzianka opowiada o Wojtku – syryjskim niedźwiedziu brunatnym, maskotce 22 Kompanii Zaopatrywania Artylerii w 2 Korpusie Polskim dowodzonym przez gen. Władysława Andersa. Zwierzę zakupione przez polskich żołnierzy w Iranie przeszło cały szlak bojowy jednostki biorąc udział m.in. w bitwie o Monte Casino. Niezwykły epizod z czasów II wojny światowej stał się dla dramatopisarza pretekstem do napisania nieoczywistej lekcji historii, w której od szerokiej perspektywy podręczników historii ważniejsze są losy pojedynczych istnień. Czytanie dramatu i następująca po nim dyskusja postawi widzów przed dylematem: czy podręczniki historii dają nam prawdziwy obraz rzeczywistości? Czy patrząc na daty i strzałki na mapach umiemy sobie uzmysłowić, że w każdym historycznym wydarzeniu brali udział czujący, żywi ludzie, tacy jak my? Może więc prawdziwą historię da się poznać tylko sumując historie osobiste? A w jaki sposób historia dotyka nas? Czy zdajemy sobie sprawę, że nasze życie wpisuje się w dzieje Polski, o których za sto lat uczyć będą w szkołach?

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz