Adam Jastrzębski – Genezis z Ducha

Nowy projekt twórcy językowego kodu Vinylogos i malarskich Vinylowców, inspirowany poematem Juliusza Słowackiego. Wernisaż w Galerii Bielskiej BWA w piątek 22 lutego o godz. 18.00.
image Adam Jastrzębski, Tajemnice Starego Oceanu z cyklu Vinylowce, 2018–2019, technika własna, folia samoprzylepna, fot. archiwum autora

Wystawa prezentuje niezwykłe obiekty, które można zaliczyć zarówno do malarstwa, jak i rzeźby, a ich warstwa wizualna, atrakcyjna i kolorowa, jest tylko zewnętrzną powłoką matematycznych wyliczeń, kodu zastosowanego przez artystę programującego dzieło i realizującego je materialnie. Prace z serii „Vinylowce” powstają od kilkunastu lat, a najnowszy projekt artysty, który w Bielsku-Białej zostanie zaprezentowany po raz pierwszy, to „Genezis z Ducha”, oparty na poemacie Juliusza Słowackiego.

 

„Genezis z Ducha” Juliusza Słowackiego w założeniach było dziełem totalnym, które miało opisywać powstanie wszechświata i zasady nim kierujące. Jak każde tego rodzaju zamierzenie, osiąga swój cel tylko częściowo. Adam Jastrzębski, podejmując się zadania przełożenia poematu Słowackiego na własny język vinylogos, daje „Genezis z Ducha” przestrzeń, w której może się ono spełnić. Wyrafinowany logicznie i artystycznie świat vinylowców (obiektów, które powstają przy użyciu języka vinylogos) staje się miejscem, w którym każdy fragment szalonego tekstu może znaleźć swoje znaczenie. Artysta krok po kroku odtwarza kosmogonię Słowackiego w tym – zamkniętym w sztuce – uniwersum vinylowych organizmów, pozwalając się temu światu naprawdę stać. Nie kontynuuje jednak dzieła Słowackiego, lecz inkorporuje je w kosmogonię własnej twórczości, nadając „Genezis z Ducha” status eposu. Wystawa „Genezis z Ducha” staje się tym samym muzeum ewolucji vinylowców, dokumentując jednocześnie rozwój świata opisanego w poemacie Słowackiego. Kolejne prace-eksponaty, jak skamieliny sprzed milionów i tysięcy lat, patrzą na nas tekstem Słowackiego. Czy odczytamy z nich treść poematu? Zapewne nie, ale możemy być świadkami powstawania świata, który zrodził się z połączenia pragnień dwóch artystów – stworzenia dzieła totalnego.

Jacek Sosnowski, kurator wystawy

 

Tajemnica wcielenia słowa w ciało pozostaje najważniejszą zagadką nauk przyrodniczych, a wszystkie inne problemy naukowe dają się interpretować jako jej zagadnienia cząstkowe. Genetyka, cybernetyka, czy fizyka kwantowa to dziedziny, które w XX w. na nowo odkryły dla siebie zagadkę wcielenia. W tym samym obszarze funkcjonuje projekt artystyczny Vinylogos, który towarzyszy mi już od ponad dekady. Sztuczny język zarządzający zbiorami elementów służy do tworzenia planów budowy quasimalarskich obiektów – Vinylowców. Jest on bytem podatnym na zawirusowanie, lub mutacje, pozwalającym opowiadać o fenomenie życia za pomocą pojęć zaczerpniętych z teorii informacji. Jest też zdolny do translacji i chociaż sam w sobie stanowi dosyć surową aparaturę matematyczną, to w konfrontacji z formotwórczym tekstem Słowackiego okazuje się zaskakująco wydajny.

Adam Jastrzębski

 

Adam Jastrzębski, Rozbłysk sił magnetyczno-attrakcyjnych, z cyklu Vinylowce, 2018–2019, fragment, fot. archiwum autora

 

Adam Jastrzębski – urodzony w 1980 roku w Płocku. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2019). Znany jako Adam-X (realizacje w latach 2003–2008) oraz Ixi Color (od 2008). W latach 2003–2008 aktywnie działał jako twórca murali oraz vlepek. Od 2008 roku zrealizował w przestrzeni publicznej wiele projektów o charakterze efemerycznych interwencji, często połączonych z performansem. Twórca autonomicznego języka sztuki, którego zasady nazywane są Vinylogosem i które prowadzą do tworzenia Vinylowców – malarskich instalacji powstałych z folii samoprzylepnej, wycinanej i łączonej zgodnie z zasadami kodu językowego Vinylogos.

Pierwsza indywidualna wystawa Adama-X zatytułowana „Implant” odbyła się w 2004 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (w 2005 roku swoją kolejną realizację pt. „Implant” Adam-X stworzył we wnętrzach Galerii Bielskiej BWA), od tej pory artysta systematycznie wystawia swoje prace w galeriach i instytucjach kulturalnych w kraju i za granicą. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING. Artysta realizuje także prace wideo, zajmuje się fotografią, interesuje go net art oraz performans; przez wiele lat aktywnie uczestniczył w działaniach warszawskiej sceny street art. Od ponad dwóch lat tworzy projekty w obszarze relacji międzygatunkowych, których uczestnikami są m.in. gibony, oraz wrony siwe.
Mieszka i pracuje w Warszawie.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz