Lotos Jazz Festival 19. Bielska Zadymka Jazzowa

Od 20 do 26 lutego w Bielsku-Białej i Katowicach odbędzie się po raz 19. Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa.
image

Będzie to festiwal premier – zdradza koncepcję programową dyrektor – Jerzy Batycki. „Na Zadymce odbędą się dwie ważne premiery płyt wybitnych polskich perkusistów.  Krzysztof Dziedzic zainspirowany przez swojego mentora Tomasza Szukalskiego, zaprezentuje materiał ze swojej pierwszej solowej płyty „Tempo”, a Tomasz Grochot zaprezentuje swój drugi, autorski album „In America” z udziałem legendarnego trębacza Eddiego Hendersona. Koncerty te odbędą się w nowym, bielskim jazzowym Klubie Metrum.

 

Gospodarzem „Gali polskiego jazzu” w Teatrze Polskim będzie Wojciech Karolak. Ten ceniony aranżer i pianista jazzowy, wirtuoz organów Hammonda, erudyta i gawędziarz wraz ze swoim trio i Big Bandem Wiesława Pieregorólki, zaprosił do udziału w Gali Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Ewę Bem.

 

W 2017 roku obchodzić będziemy stulecie urodzin jednej z najważniejszych wokalistek jazzowych XX wieku – Elli Fitzgerald. Z tej okazji słynna amerykańska wokalistka Jane Monheit wydała album „Songbook Session: The Music of Ella Fitzgerald”. Jest on efektem współpracy Monheit z wybitnym  trębaczem i kompozytorem – Nicholasem Paytonem. To właśnie para tych muzyków będzie firmowała pierwszy dzień festiwalowych prezentacji w ramach koncertów z cyklu „Klimaty jazzu”. Obydwa koncerty będą polskimi premierami.

 

Kolejny dzień również podzielony będzie między kobietę i mężczyznę, i to muzyków grających na tym samym instrumencie – saksofonie. Karolina Strassmayer to pochodząca z Austrii saksofonistka altowa, pierwsza kobieta grająca w nagrodzonej Grammy WDR Big Band Cologne, a David Sanchez to muzyk rodem z Puerto Rico, 4-krotny zdobywca nagrody Grammy. Saksofonista łączący ze sobą jazz i klasyczną muzykę afrykańską i afro-kubańską. To będą kolejne polskie premiery.

 

W ramach koncertów „Okolice jazzu” po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje się holenderska grupa młodych „szalonych” muzyków, niezwykle popularnych w Holandii i koncertujących z sukcesem na całym świecie, od Tokio po Paryż. Ich muzyka inspirowana jest żywiołowymi rytmami afro i muzyką turecką.

 

Od lat jedną z największych atrakcji Lotos Jazz Festival Bielskiej Zadymki Jazzowej jest koncert w schronisku na Szyndzielni. To impreza z „duszą” wpleciona w zimowy pejzaż regionu, gdzie uczestnicy wyjeżdżają o zmroku kolejką gondolową i z pochodniami idą w śniegu do Schroniska aby na wysokości ponad 1000 m n.p.m. wysłuchać jednego z ostatnich koncertów. Podczas 19. Zadymki na Szyndzielni gospodarzem będzie legenda polskiego muzyki – zespół Voo Voo, który zaprezentuje swój specjalny, zadymkowy program w stylu „etno-jazz”.

 

Koncert otwarty to prezent dla mieszkańców Bielska-Białej. To zaproszenie do rodzinnego świętowania jazzu w niedzielne popołudnie (wstęp bezpłatny). Po cyklu koncertów wybitnych polskich jazzmenów czas na prezentację młodej sceny muzycznej z Litwy. Zadymka od lat współpracuje z Kaunas Jazz – festiwalem, który jest największą tego rodzaju imprezą w tym kraju. W niedzielę jazzowe standardy zaprezentuje Kotryna Juodzeviciute z zespołem Silent Blast.

 

Finał festiwalu to Gala w NOSPR! To właśnie w tej, jednej z najnowocześniejszych i najlepszych sal koncertowych świata od dwóch lat odbywa się ostatni koncert Zadymki z udziałem zaproszonych gwiazd i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Gwiazdą wieczoru będzie Jamie Cullum, najpopularniejszy brytyjski muzyk jazzowy, określany „Beckhamem Jazzu” czy „Sinatrą w trampkach”.

 

Szczegółowy program:

 

  • 20 lutego (poniedziałek)

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera (impreza towarzysząca)
Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

godz. 18.00-21.00, Sala Koncertowa ZPSM w Bielsku-Białej
Finał Konkursu – 3 koncerty/ wstęp wolny

 

godz. 21.30, Klub Festiwalowy Metrum/ koncert biletowany
Dziedzic „Tempo” (premiera płyty)

 

 

Krzysztof Dziedzic po ponad 20 latach gry w zespołach wybitnych muzyków w kraju i za granicą, rozpoczyna działalność solową. Końcem roku 2016 dla wytwórni For Tune nagra swój pierwszy solowy album, zatytułowany „Tempo” . W nagraniu biorą udział także wybitni polscy muzycy. Dzięki niebywałej wszechstronności muzyków udało się uzyskać bardzo świeże brzmienie, zawierające jednak akcenty nawiązujące do tradycji . Tempo grane przez perkusję jest tematem i zarazem utworem, pretekstem do improwizacji. Zespół gra muzykę całkowicie autorską i improwizowaną do temp granych na perkusji przez lidera.

 

Krzysztof Dziedzic – perkusja
Robert Kubiszyn – bas
Piotr Wyleżoł – rhodes, fortepian
Kuba Więcek – saksofony
DJ. Eprom – gramofon
Gość specjalny: Apostolis Anthimos – gitara, timbalesy

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Ogłoszenie wyników Konkursu i jam session/ wstęp wolny

 

  • 21 lutego (wtorek)

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera (impreza towarzysząca)
Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

 

godz. 19.00, Teatr Polski w Bielsku-Białej/ Gala Polskiego Jazzu/ koncerty biletowane
Wręczenie nagród dla Laureatów Konkursu
Laureat Nagrody Głównej Konkursu
Wojciech Karolak Trio
Wojciech Karolak i Goście

Wiesław Pieregorólka i Big Collective Band
soliści: Ewa Bem – wokal i Jan Ptaszyn Wróblewski – saksofon

 

Wojciech Karolak – prawdopodobnie najbardziej znany polski wirtuoz organów Hammonda, chociaż swoją muzyczną karierę zaczynał jako saksofonista. Współpracownik m.in. Krzysztofa Komedy, Andrzeja Trzaskowskiego czy Jarka Śmietany. W 1961 r. porzucił saksofon i poświęcił się całkowicie pianistyce. W 1962 założył, wspólnie z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim The Karolak Trio, z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę. W 1963 współpracował z Ptaszynem Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. Pisał również piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony, Marii Czubaszek. W latach 80. pisał także większe formy muzyczne suity, muzykę do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe. W ankietach magazynu „Jazz International” w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy a w rankingu „Jazz Forum” wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer i organista. W 2010 został uhonorowany nagrodą „Złoty Fryderyk” za całokształt osiągnięć artystycznych.

 

Wiesław Pieregorólka – kompozytor, aranżer i dyrygent. Absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Swą pierwszą formację big-bandową założył na drugim semestrze studiów. Po pierwszym koncercie informacja o istnieniu formacji szybko rozniosła się w środowisku jazzowym, a orkiestra wystąpiła na wszystkich znaczących i popularnych festiwalach muzycznych. Po zdobyciu w 1981 roku Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej Wiesław Pieregorólka dzielił swój czas pomiędzy prowadzeniem big bandu, a graniem jako pianista w wielu jazzowych formacjach, zarówno własnych, jak i tych prowadzonych przez ówczesną czołówkę polskiego jazzu, z jego żywą historią, Ptaszynem Wróblewskim włącznie.

 

Ewa Bem – pierwsza dama polskiego jazzu. W przypadku Ewy Bem trudno uciec od mało oryginalnego określenia, jest ono, bowiem trafne nie tylko ze względu na umiejętności wokalne, ale i nienaganne maniery estradowe. Jako solistka zadebiutowała w 1970 roku z kwartetem Zbigniewa Seiferta. Współtwórczyni zespołu Bemibek, a następnie Bemibem. Z czasem rozpoczęła karierę solową. Współpracowali z nią najważniejsi muzycy jazzowi w kraju – Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz, Jan Ptaszyn Wróblewski. Teksty pisali z kolei najwybitniejsi autorzy – Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka, Maria Czubaszek. Dzięki temu występowała zarówno na elitarnych imprezach w rodzaju Jazz Jamboree, jak i Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Śpiewane przez nią piosenki, takie jak m.in. „Żyj kolorowo”, „Moje serce to jest muzyk”, „Gram o wszystko” weszły do kanonu polskiej muzyki rozrywkowej. Płyta „Mówię tak, myślę nie” zdobyła w 2001 r. dwa Fryderyki (w kategoriach płyta roku i wokalistka roku).

 

Jan Ptaszyn Wróblewski – muzyk jazzowy, kompozytor, aranżer i dyrygent, dziennikarz i krytyk muzyczny. Od 1970 r. prowadzi w Programie III Polskiego Radia autorskie programy jazzowe, m.in. słynne „Trzy kwadranse jazzu”. Jest członkiem Akademii Muzycznej Trójki. Uważany za jednego z największych popularyzatorów muzyki jazzowej w Polsce. Kompozytor muzyki filmowej („Pan Anatol szuka miliona”, „Niech żyje miłość”) oraz popularnych piosenek, wykonywanych m.in. przez Ewę Bem, Łucję Prus, Marylę Rodowicz i Andrzeja Zauchę. Tworzył również koncerty symfoniczne. Nagrał kilkanaście albumów autorskich, brał udział w nagraniu kilkudziesięciu innych płyt.

 

Wojciech Karolak Trio:

Wojciech Karolak – organy Hammonda

Tomasz Grzegorski – skasofon tenorowy

Arkadiusz Skolik – perkusja

Wojcech Karolak i Goście:

Wiesław Pieregorólka i Big Collective Band
Ewa Bem – wokal
Jan Ptaszyn Wróblewski – saksofon

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Koncert i jam session/ wstęp wolny

 

  • 22 lutego (środa)

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii SFERA (impreza towarzysząca)

Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

 

godz. 19.00, Galeria Sfera/ Klub Klimat/ Klimaty Jazzu/ koncerty biletowane
Jane Monheit, The Songbook Sessions: Ella Fitzgerald (polska premiera płyty)

 

Jane Monheit – jedna z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich wokalistek jazzowych, według krytyków obdarzona „fenomenalnie pięknym głosem”. W wieku 20 lat zajęła drugie miejsce w prestiżowym konkursie wokalnym Thelonious Monk Institute. Jej pierwszy album „Never Never Land” został uznany za najlepsze debiutanckie nagranie przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Jazzowych i utrzymywał się na jazzowej liście Billboardu ponad rok. Następne albumy również były wysoko notowane, przyniosły jej także dwie nominacje do nagrody Grammy (albumy „In The Sun” (2002) i „Taking A Chance On Love” (2004) w kategorii najlepszej aranżacji instrumentalnej towarzyszącej wokalowi. Projekt „The Songbook Sessions”, poświęcony Elli Fitzgerald, został nagrany razem z wybitnym trębaczem i kompozytorem Nicholasem Paytonem, który jest autorem aranżacji do części utworów. Monheit sięga po swoje ukochane piosenki, które Ella Fitzgerald wykonywała wspólnie z takimi sławami, jak Cole Porter, George and Ira Gershwin, Rodgers and Hart, Duke Ellington czy Irving Berlin.

 

Jane Monheit – wokal
Nicholas Payton – trąbka
Joe Dyson – perkusja
Daniel Sadownick – instrumenty perkusyjne

 


Nicholas Payton Afro-Caribbean Mixtape (europejska premiera płyty)

 

Nicholas Payton – laureat nagrody Grammy, jeden z czołowych światowych trębaczy jazzowych, multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor. Jeden z tzw. młodych lwów nowoorleańskiego jazzu lat dziewięćdziesiątych, związany zarówno z tradycją tego miasta, jak i rodzinnym umiłowaniem do lokalnej muzyki. Nowoczesnym jazzem i potęgą improwizacji jazzowej zainteresował go Wynton Marsalis, z którym wiele koncertował w Nowym Orleanie. Pracował także w zespołach Clark’a Terry’ego, Ellisa Marsalisa, Arta Blakey’a, Marcusa Robertsa; grał (od 1991 roku) z Carlem Allenem oraz (od 1992 roku) z Elvinem Jonesem. Jest związany z warsztatową orkiestrą Wyntona Marsalisa – Lincoln Center Jazz Orchestra oraz prowadzi cieszące się sporym uznaniem autorskie zespoły.

 

Nicholas Payton – trąbka, instrumenty klawiszowe
Braylon Lacy – bas
Joe Dyson – perkusja
Daniel Sadownick – percussion
DJ Lady Fingaz – gramofony

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Koncert i jam session/ wstęp wolny

23 lutego (czwartek)

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii SFERA (impreza towarzysząca)
Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

 

godz. 19.00, Galeria SFERA / Klub Klimat/ koncerty biletowane
Karolina Strassmayer & Drori Mondlak – KLARO!
(polska premiera)

 

Karolina Strassmayer - pochodząca z Austrii saksofonistka altowa, kompozytorka, pierwsza kobieta grająca w nagrodzonej Grammy WDR Big Band Cologne. Od kilku lat niezmiennie utrzymująca się w pierwszej piątce najlepszych saksofonistów altowych w ankiecie magazynu Downbeat. Według krytyków „jedna z najbardziej interesujących saksofonistek altowych pokolenia”, „muzyk przekazujący głębię emocji”, „żywiołowa, konkretna… od razu budzi zachwyt”.

 

Drori Mondlak – perkusista, bandleader, od ponad dwudziestu lat grający na nowojorskich scenach jazzowych. Wyczucie, melodyjność, subtelność i interaktywne podejście do gry zyskały mu uznanie krytyków i publiczności. Występował z takimi gwiazdami, jak: Frank Foster, Joe Williams, Don Friedman, Lynn Seaton, Danny Mixon, Ron McClure, Chris Potter, Lew Tabackin, Ernestine Anderson.

 

Kwartet KLARO! to ich wspólny projekt. Rozpoczęli współpracę w 2000 roku w Nowym Jorku. W 2016 roku ukazał się ich siódmy album „Of Mystery And Beauty”. KLARO! prezentuje połączenie europejskiej muzyki klasycznej i folkowej, rytmicznych, swingowych melodii amerykańskiego jazzu oraz współczesnej muzyki improwizowanej.

 

Karolina Strassmayer – saksofon altowy
Rainer Böhm – fortepian
John Goldsby – bas
Drori Mondlak – perkusja

 


David Sanchez Quartet 
(polska premiera)

 

David Sanchez – saksofonista pochodzący z Puerto Rico. Sześciokrotnie nominowany, 2-krotny zdobywca nagrody Grammy. Głęboka znajomość muzyki zarówno jazzowej, jak i tej wywodzącej się z regionu Karaibów, oraz spajających je tradycji to siła napędowa nadzwyczajnej gry  Sancheza. Saksofonista łączy składnię jazzu z muzycznymi dialektami rodzinnego Puerto Rico oraz innych tradycji muzycznych Ameryki łacińskiej,  wykazując że kulturowe aspekty północy i południa Ameryki ściśle ze sobą korespondują. Nowy album „Carib” to podróż odkrywająca rodzinne więzy między zachodnioafrykańskimi rytmami a muzyką Haiti i Puerto Rico. To historia opowiadana dźwiękami, splatająca ze sobą barwy i struktury Karaibów, rytmy Afryki i jazzową duszę. „Carib” to mieszanka pradawnych afrykańskich rytmów i na wskroś nowoczesnych jazzowych kompozycji.

 

David Sanchez – saksofon
Luis Perdomo – fortepian
Ricky Rodriguez – bas
Obed Calvaire – perkusja

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Koncert i jam session/ wstęp wolny

  • 24 lutego (piątek)

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera (impreza towarzysząca)
Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

 

godz. 19.00, Klub Festiwalowy Metrum/ koncert biletowany
Tomek Grochot Quintet feat. Eddie Henderson „In Ameriaca” (premiera płyty)

 

Tomek Grochot – perkusista, perkusjonista, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Autor wszystkich kompozycji i aranży, producent i perkusista na autorskiej płycie Tomek Grochot Quintet „My Stories” nagranej z legendarnym trębaczem Eddiem Hendersonem oraz Adamem Pierończykiem, Dominikiem Wanią, Robertem Kubiszynem. Płyta zdobyła 5-gwiazdkową recenzję w miesięczniku Jazz Forum. Szerszej publiczności znany także jako wyśmienity i oryginalny drummer i przeszkadzajkarz w projektach: Nigella Kennedy’ego, Kroke, Edyty Gepperti Krzysztofa Herdzina. Zdobywca pierwszych nagród podczas konkursów jazzowych w Siedlcach, Radomiu czy Gdyni.

 

Tomasz Grochot – perusja
Eddi Henderson – trąbka
Maciej Sikała – saksofon
Max Mucha – bas
Dominik Wania – fortepian

 

 

godz. 21.00, Galeria Sfera / Klub Klimat/ koncerty biletowane
Jungle by Night (polska premiera)

 

Jungle by Night – grupa młodych muzyków z Holandii. Niezwykle popularni w kraju, koncertowali też na całym świecie, od Stambułu i Tokyo po Paryż, występowali na wielu festiwalach jazzowych m.in. kanadyjskim Motreal Jazz czy japońskim Fuji Rock. Ich muzyka – inspirowana jest żywiołowymi rytmami afro, muzyka turecką – nie pozwala stać spokojnie. Nowy album „The Traveller”, pełen nowych, egzotycznych, czasem nawet surowych dźwięków, zabiera słuchaczy jeszcze bardziej w głąb muzycznej dżungli. Tak jak w tytule, płyta „The Traveller” przypomina plecak podróżnika – pełen pomysłów, wrażeń i zebranych podczas wędrówek doświadczeń.

 

Bo Floor – trąbka
Pieter van Exter – saksofon
Ko Zandvliet - puzon
Jac van Exter – gitara
Pyke Pasman – instrumenty klawizowe
Peter Peskens – bas
Gino Groeneveld – conga, instrumenty perkusyjne
Tienson Smeets – djembe, instrumenty perkusyjne
Sonny Groeneveld – perkusja

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Koncert i jam session/ wstęp wolny

  • 25 lutego (sobota)

 

 

godz. 16.00, Sala Koncertowa ZPSM w Bielsku-Białej/ koncert otwarty/ wstęp wolny
Silent Blast Quintet

 

Silent Blast Quintet - liderem zespołu jest saksofonista Vytautas Labutis, jeden z najbardziej wpływowych muzyków jazzowych na Litwie, a grupa składa się ze studentów Vilnius Balys Dvarionas, szkoły muzycznej o głębokich korzeniach jazzowych. Założona cztery lata temu, prezentowała młode talenty na wielu festiwalach jazzowych na Litwie, wygrywając krajowe konkursy. Wokalistka, Kotryna Juodzevičiūtė, jest laureatką konkursu The Voice of Lithuania. Entuzjazm, energia, ale też zdyscyplinowanie młodych muzyków to wizytówka formacji. Zaprezentują zróżnicowany program, od jazzowych standardów po oryginalne kompozycje i aranżacje.

 

Kotryna Juodzevičiūtė – wokal
Domas Žeromskas – fortepian
Darius Donskich – saksofon sopranowy
Vytautas Labutis – saksofon altowy
Adomas Ališauskas – saksofon tenorowy
Kristupas Gylys – saksofon barytonowy
Nojus Drąsutis – bas
Jonas Filmanavičius – perkusja

 

godz. 17.00, Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera (impreza towarzysząca)

Uczniowie i absolwenci ZPSM w Bielsku-Białej oraz studenci AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny

 

godz. 17.30, ul. Grażyńskiego przed Galerią Sfera i plac przed Salą Koncertową ZPSM – wyjazd autokarów pod kolejkę na Szyndzielnię
godz. 18.00 do 19.30, dolna stacja kolejki na Szyndzielnię – wyjazd kolejką

godz. 20.00, Schronisko na Szyndzielni/ koncert biletowany
Voo Voo

 

 

 

Voo Voo powstało w 1985 roku z inicjatywy gitarzysty, wokalisty, kompozytora i autora tekstów Wojciecha Waglewskiego. Zespół gra zróżnicowaną muzykę, opierającą się głównie na połączeniu rocka z folkiem różnych kultur i dużej ilości improwizacji. Ostatnio w ich twórczości pojawiły się także elementy współczesnych gatunków muzycznych, takich jak drum’n’bass, hip-hop czy nu jazz. Nazwa grupy pochodzi od inicjałów jej założyciela i lidera. Ostatnią, jak dotąd, płytą grupy jest album „Wszyscy muzycy to wojownicy”, wydany jesienią 2010 i nagrany pod opieką producentów należących do najmłodszego pokolenia Macieja Cieślaka i Emade. Artyści słyną z niezwykłej energii udzielającej się publiczności podczas koncertów.

 

Wojciech Waglewski – gitara, wokal

Mateusz Pospieszalski – saksofon, flet, klarnet basowy, akordeon, instrumenty klawiszowe

Karim Martusewicz – kontrabas, gitara basowa

Michał Bryndal – perkusja

 

godz. 22.00, górna stacja kolejki na Szyndzielnię – zjazd kolejką
godz. 22.30, pętla autobusowa pod Szyndzielnią – wyjazd autokarów do centrum

 

godz. 23.00, Klub Festiwalowy Metrum
Koncert i jam session/ wstęp wolny

  • 26 lutego (niedziela)

 

godz. 15.45, Galeria Sfera– odjazd autobusów do Katowic/ przejazd płatny
godz. 18.00 – Sala Koncertowa NOSPR w Katowicach/ koncerty biletowane
Jamie Cullum with Band
Jamie Cullum with Band & NOSPR

 

 

Jamie Cullum – brytyjski muzyk jazzowy, pianista, gitarzysta i perkusista, laureat nagrody Grammy i 2 Złotych Globów. Wykonuje własne kompozycje, jak i covery innych wykonawców, sięga w różne muzyczne regiony, z tego też powodu jego muzyka określana jest często jako jazz/pop lub crossover. Cullum czerpie inspiracje z wielu różnych gatunków muzyczny, dzięki temu jego muzyka jest bardzo eklektyczna, choć mocno zakorzeniona w jazzie. Swój pierwszy album „Heard It All before” nagrał w wieku 19 lat. W sumie na koncie ma 7 albumów, które sprzedały się w milionach egzemplarzy na całym świecie. W 2003 roku Cullum został nagrodzony w kategorii jazzowej przez BBC, jako najlepsza wschodząca gwiazda. W tym samym roku magazyn „More” przyznał mu tytuł osobowości roku. W 2005 roku został nominowany w dwóch kategoriach do BRIT Awards oraz w jednej do Grammy. Rok ten przyniósł mu nagrodę słuchaczy Radia 2 BBC za najlepszego wykonawcę. W 2009 roku otrzymał nominację do Złotego Globu za kompozycję „Gran Torino” z filmu Clinta Eastwooda. Cullum jest określany nadzieją muzyki jazzowej, a według danych BBC, najpopularniejszym brytyjskim muzykiem jazzowym w historii. Nazywa się go „bijącym sercem jazzu”, „Beckhamem jazzu” oraz „Sinatrą w trampkach”.

 

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia – pełni rolę ambasadora kulturalnego reprezentującego Polskę na międzynarodowej scenie artystycznej. Zespół zrealizował ponad 200 nagrań dla wielu renomowanych wytwórni, występował niemal we wszystkich krajach Europy, a także na innych kontynentach, współpracując z wieloma znakomitymi dyrygentami, solistami i kompozytorami.

 

Jamie Cullum Band:

Jamie Cullum – fortepian, wokal
Rory Simmons – trąbka, gitara

Tom Richards – saksofony, instrumenty klawiszowe

Loz Garratt – bas

Brad Webb – perkusja

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz

miejsca kultury

Facebook