Projekcja filmu i spotkanie ze Sławomirem Rumiakiem

Galeria Bielska BWA zaprasza na projekcję filmu i spotkanie ze Sławomirem Rumiakiem.
image Sławomir Rumiak, Macunaima wraca do Sao Paulo, 2014-2015, kadr z filmu

„Macunaima” to klasyczna pozycja w literaturze brazylijskiej – napisana w 1928 roku opowieść o bohaterze legend amazońskich, który udaje się do Sao Paulo. Największa dżungla świata znajduje się na terenie Brazylii, a największym miastem na południowej półkuli jest Sao Paulo. Odczytałem tę książkę jako sugestywny skrót myślowy – historię wyjścia naszego gatunku z lasu do miasta.

Mój wyobrażony Macunaima po blisko stu latach wraca do Sao Paulo, ale nie jest to już okres prosperity. Miejskie budynki okupują bezdomni, po ulicach wloką swój dobytek miejskie kolonie zbieracko-łowieckie. Ta sytuacja jest już bardzo widoczna w Sao Paulo, ale niewykluczone, że wcześniej czy później podejdzie pod nasze drzwi.

Nie interesuje mnie jednak kolejna miejska dystopia oparta na hipotetycznej katastrofie. Kluczem do filmu stało się dla mnie graffiti, na które natrafiłem w jednym z okupowanych budynków, ukazujące trzy mądre małpy. Jasna część miasta nie chce widzieć jego ciemnej strony. Wyobraziłem sobie sytuację odwrotną – w filmie pokazałem tylko bezdomnych; tysiące pozostałych mieszkańców wraz z insygniami ich dobrobytu – samochodami, eleganckim ubraniami, etc. – usunąłem cyfrowo w postprodukcji.

Sławomir Rumiak

 

Polska premiera filmu odbyła się w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie w 2015 roku podczas wystawy „Ślady ludzi. Cristiano Mascaro / Sławomir Rumiak”; brazylijska – w Instituto Tomie Ohtake w Sao Paulo 9 maja 2017 roku podczas prezentacji polskiej kultury w Brazylii przygotowanej przez Instytut Adama Mickiewicza pod marką Culture.pl.

 

Projekt „Ślady ludzi” Cristiano Mascaro i Sławomira Rumiaka – brazylijskiego fotografa i polskiego artysty multimedialnego – to niezwykły fotograficzno-filmowy obraz współczesnych miast obu krajów. Projekt zrealizowany został podczas rezydencji artystycznych w Polsce i Brazylii, Zaproszeni artyści - brazylijski fotograf Cristiano Mascaro oraz polski artysta wizualny Sławomir Rumiak, odwiedzili wzajemnie swoje kraje po to, by odkryć i zinterpretować je z perspektywy członka innego kręgu kulturowego. Kuratorem i pomysłodawca projektu był Stephan Stroux.

 

Sławomir Rumiak – urodził się w 1972 roku w Bielsku-Białej, fotograf, autor instalacji wideo, rysownik. Absolwent katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999). Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne – m.in. projekt Prêt-à-Porter (2004), na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy Wyjazd przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Rumiak jest doskonale rozpoznawalny w Japonii – współpracował między innymi z tokijskimi galeriami Il Tempo Gallery oraz Zeit Foto Salon, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych i wykładał na tamtejszych uczelniach. Był też kuratorem dwóch wystaw sztuki japońskiej w Polsce: Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii (2010, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach) oraz Atokata- wystawy indywidualnej Kishin Shinoyamy (2012, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach).

 

„Macunaima wraca do Sao Paulo”, 2014-2015, 50 minut

scenariusz, reżyseria i montaż: Sławomir Rumiak

muzyka: Kuba Suchar

narrator: Alessandro Gagliardi





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz