Sacrum in Musica 2018

16 kwietnia rozpoczyna się 19. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. I tym razem nie zabraknie formy oratoryjnej, muzyki żydowskiej, starocerkiewnej oraz gospel.
image źródło: www.bck.bielsko.pl

Oratorium „Sanctus”

 

Koncert inauguracyjny festiwalu zaplanowano 16 kwietnia o godz. 18.00 w kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na os. Karpackim.

 

Bielska Orkiestra Festiwalowa, Bielski Chór Kameralny i Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka oraz soliści - Alicja Majewska, Dorota Osińska, Olga Bończyk, Janusz Szrom, Grzegorz Wilk, Jacek Wójcicki i pianista Włodzimierz Korcz zaprezentują oratorium „Sanctus” W. Korcza.

 

Znakomity kompozytor i pianista, aranżer, dyrygent, twórca wielu znanych piosenek oraz muzyki filmowej, musicali i oratoriów Włodzimierz Korcz napisał oratorium „Sanctus” z tekstami Moniki Patryk. Oratorium jest hołdem artystów złożonym św. Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci.

 

bilety: 40, 20 zł

 

 

Koncert muzyki klezmerskiej

 

The Moscow Male Jewish Capella z Moskwy & Roman Grinberg Klezmer Swing Quartet z Wiednia wystąpią 17 kwietnia o godz. 18.00 w BCK w koncercie muzyki klezmerskiej.

 

Moskiewski Męski Chór Żydowski powstał w 1989 r. i od początku śpiewa pod dyrekcją swego założyciela i kierownika artystycznego Alexandra Tsaliuka. Inicjatywę powołania chóru wspierał ówczesny prezydent Rosji Michaił Gorbaczow, a w gronie chórzystów znaleźli się profesjonalni muzycy, studenci i pedagodzy Moskiewskiego Konserwatorium im. Czajkowskiego i innych moskiewskich instytucji muzycznych. Ich wspólnym celem stało się przywrócenie zapomnianej po rewolucji 1917 r. tradycji żydowskiej muzyki liturgicznej oraz pięknych pieśni w języku jidysz i hebrajskim. Z czasem w repertuarze moskiewskich śpiewaków, występujących również pod nazwą Kapela Chasydzka, znalazły się też rosyjskie pieśni ludowe oraz dzieła zaliczane do klasyki muzyki światowej.

 

Sukcesy zespołu, który występował na wielu prestiżowych scenach Rosji, a także w kilkunastu krajach Europy, w Izraelu i USA, przyczyniły się do odrodzenia żydowskiej muzyki liturgicznej. Chór ma na swoim koncie występy ze znakomitymi orkiestrami, m.in. pod dyrekcją Zubina Mehty, i znanymi solistami, m.in. z kantorem Josephem Malovanym, głównym kantorem synagogi przy Piątej Alei w Nowym Jorku.

 

Podczas festiwalowego koncertu wraz z chórem wystąpi kwartet klezmerski z Wiednia, kierowany przez Romana Grinberga, znanego w Austrii promotora tradycyjnej żydowskiej muzyki klezmerskiej. Roman Grinberg, wokalista, pianista, kompozytor i aranżer, urodził się w Mołdawii w rodzinie muzyków. Jego ojczystym językiem był jidysz. Kilka lat spędził w Izraelu, a od ponad 30 lat mieszka w Wiedniu i angażuje się w różnorodne działania na rzecz propagowania muzyki i kultury żydowskiej. Dał się poznać także jako performer, reżyser teatralny i filmowy. Od 2002 r. dyryguje Wiedeńskim Chórem Żydowskim, a od 2013 r. jest dyrektorem artystycznym Europejskiego Festiwalu Chórów Żydowskich. Pełni też funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Wien – Tel Aviv oraz Festiwalu Kultury Jidysz.

 

Po koncercie w Galerii Środowisk Twórczych odbędzie się otwarcie wystawy „Księga nad księgami”.

 

bilety: 40, 20 zł

 

 

Koncert muzyki starocerkiewnej

 

18 kwietnia o godz. 18.00 w ewangelickim kościele Zbawiciela przy pl. Marcina Lutra zaśpiewa Evloghia The Bizantine Music Choir z Bukaresztu.

 

Evloghia to oficjalny chór liturgiczny Patriarchatu Rumuńskiego Kościoła Prawosławnego. Chór wykonuje sakralną muzykę bizantyjską podczas nabożeństw, a także na koncertach w Rumunii oraz za granicami kraju. Założycielem i kierownikiem muzycznym chóru jest archidiakon Marius Militaru, członkami zostali w znacznej części studenci i absolwenci Wydziału Teologii Prawosławnej.

 

Jak przyznają, z ogromnym onieśmieleniem podejmowali się intonowania pieśni, które są modlitwą, wyrażeniem miłości i uwielbieniem Pana. Połączyło ich silne pragnienie służby Bogu swoim śpiewem. Wywiązywali się z tej służby niezwykle gorliwie od samego początku, z zapałem ćwicząc i zgłębiając tajniki muzyki bizantyjskiej utrwalonej na płytach i nagraniach. Z tym większą radością przyjęli decyzję patriarchy Daniela, który najpierw ich wysłuchał, a potem oficjalnie powołał Bizantyjski Chór Muzyczny Patriarchatu Rumuńskiego i nadał mu nazwę Evloghia. To imię świętej patronki, które oznacza też hymn uwielbienia Boga i zarazem błogosławieństwo. Odtąd chórzyści często śpiewali w cerkwiach w Rumunii oraz za granicą. Swoje dokonania chór udokumentował, wydając kilka płyt z bizantyjskimi pieśniami sakralnymi. Jest wśród nich m.in. Liturgia św. Jana Chryzostoma z udziałem biskupa Galacjana, eparchy Aleksandrii i Teleormanu, jak również wybór sakralnych pieśni bizantyjskich: „Prorocy Cię wzywają”.

 

 – Chcemy upowszechniać bizantyjską muzykę religijną i poprzez nią oddawać chwałę Bogu tak, aby miłość naszych serc jeszcze mocniej pociągała innych. Bóg wciąż działa i chcemy przypomnieć wszystkim o Jego dziele – podkreślają chórzyści.

 

bilety: 40, 20 zł

 

 

Koncert muzyki gospel

 

Na tegoroczny finałowy koncert festiwalu BCK zaprasza 19 kwietnia o godz. 18.00 do kościoła św. Andrzeja Boboli (obok Szpitala Wojewódzkiego) na spotkanie z The Real Rogers and Friends.

 

W świat muzyki gospel publiczność wprowadzą Darnita i Kirk Rogers, znani jako The Real Rogers. Artyści pochodzą z Atlanty w stanie Georgia i reprezentują nurt amerykańskiego gospel. Wiele lat muzycznego i aktorskiego doświadczenia pozwala muzykom The Real Rogers and Friends wnieść w koncertowy repertuar pełnię emocji, nutę refleksyjności oraz niezwykłą radość muzyki gospel, która działa kojąco na duszę. Z powodzeniem szukają drogi spotkania z ze słuchaczem, a ich muzyka trafia do serc i porywa.

 

Darnita i Kirk Rogers od 2011 r. mieszkają w Niemczech, gdzie prowadzą chóry Joy of Gospel (Radość z Ewangelii) oraz Voices of Praise (Głosy Uwielbienia). W koncertach w Europie Zachodniej występują zwykle pod nazwą The Real Rogers and Friends z towarzyszącym im kilkunastoosobowym chórem, złożonym z doświadczonych wykonawców pochodzących w większości z USA, a także z zespołem muzycznym.

 

Darnita Rogers - charyzmatyczna solistka i chórmistrzyni - jest znana ze swojego melodyjnego i zarazem potężnego sopranu, który obejmuje pięć oktaw. Ma w swoim repertuarze zarówno tradycyjne hymny gospel, jak i utwory współczesne. Na koncertach pojawiała się z tak znanymi gwiazdami gospel, jak Fred Hammond, Edwin i Walter Hawkins, Patti LaBelle i James Moore. Śpiewała Yes we can dla Baracka Obamy i wystąpiła w koncercie galowym José Carrerasa. Nie zabrakło jej wśród gwiazd koncertujących w wielu krajach Europy w ramach projektu The Very Best of Black Gospel. Jej uduchowiony, energiczny charakter stanowi inspirację zarówno dla chórów, które prowadzi, jak również dla widowni. Darnita Rogers potrafi skutecznie porwać do dzielenia się przeżyciem radości z Ewangelii.

 

Kirk Rogers, znakomity zarówno jako wokalista obdarzony silnym tenorem, jak i klawiszowiec czy perkusista, przez lata związany był z kościelnymi chórami. Towarzyszył wielu znanym amerykańskim muzykom gospel, takim jak biskup Hezekiah Walker, Keith Pringle, Norman Hutchins, Leanne Faine, Lowell Pye. Podobnie jak Darnita, uczestniczył też w europejskiej trasie The Very Best of Black Gospel. Brał udział w produkcjach teatralnych i założył formację gospel Kirk Rogers & Eternity.

 

Wspólnie wokaliści występowali w programach telewizyjnych wraz z takimi artystami, jak Edwin Hawkins, Richard Smallwood, Tyler Perry, Will Smith, Roger Whittaker, Florian Silbereisen, Howard Carpendale.

 

bilety: 40, 20 zł





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz