„Ślubu nie będzie”

Wystawa „Ślubu nie będzie” składa się z dwóch legendarnych prac odnoszących się do Bytomia: nowej wersji obrazu Marka Sobczyka „Jimi Hendrix wykurwia z wiosłem na deski w Bytomiu”, namalowanego specjalnie na wystawę w Kronice oraz z tekstu Macieja Maleńczuka „Edek Leszczyk” z lat osiemdziesiątych, który otrzyma swoją wizualną formę w projekcie Tomasza Bierkowskiego i Pauliny Duźniak.
image Marek Sobczyk, Jimi Hendrix wykurwia z wiosłem na deski w Bytomiu, 1987, wł. prywatna, depozyt w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, fot. dzięki uprzejmości artysty

Pierwsza wersja obrazu Sobczyka, obecnie w depozycie Muzeum ASP w Warszawie, prezentowana była na głośnej wystawie „Co słychać” zorganizowanej w 1988 roku przez Andrzeja Bonarskiego. Bytomskiemu pokazowi nowej wersji obrazu towarzyszy szablon obrazu, który posłuży wykonaniu muralu w przestrzeni Bytomia już po wystawie.

 

Tekst Maleńczuka przeniesiony na ściany przez Tomasza Bierkowskiego i Paulinę Duźniak, ironicznie opowiada prostą historię Edka Leszczyka, ale odnosi się szerzej do banalności i przekorności losu.

 

„Edek Leszczyk miał narzeczoną w Bytomiu
Już pociągiem jechał na ślub […]

Życie najlepsze układa piosenki
Najlepsze sceny ustawia los
To co się stało – stać się musiało
Oto znowu Leszczyka głos:

Ślubu nie będzie – teść zgasił telewizor
Teściowa krzyknęła że skona
Pies zaczął szczekać teść zaczął szczekać
Szczekała też narzeczona

Edek spokojnie podniósł się z wersalki
Spokojnie założył trampki
Poszedł na dworzec tam wsiadł w jakiś pociąg
Jakiś tam – nie wiadomo jaki”.

 

Tego samego wieczoru w Kronice otwarte zostaną także dwie inne wystawy: „Gdziekolwiek będę, będzie śmierć” zespołu Nagrobki (kurator: Stanisław Ruksza) oraz „Second Moon Syndrome” Ani i Adama Witkowskich na budynku Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu (kuratorka: Emilia Orzechowska).





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz

miejsca kultury

Facebook