Spotkanie ze słowackim artystą Tomásem Džadoniem

Galeria Szara oraz Galeria Miejska w Trzyńcu zapraszają 23 października na spotkanie ze słowackim artystą Tomásem Džadoniem.
image Tomáš Džadoň, Cant-Undo, 2008, fot. arch. autora

Tomáš Džadoň urodził się w 1981 w Popradzie na Słowacji. Mieszka i pracuje w Pradze. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Pradze, doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie, laureat Essl Award 2007, finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého 2009, finalista Ceny Oskara Čepana 2012, laureat nagrody Tatra Banku Młody twórca 2012.

 

Džadoň znany jest głównie ze swoich projektów, w których zajmuje się się głównie dziedzictwem osiedli, bloków i reinterpretacją architektury socjalistycznej Czechosłowacji. Często konfrontuje lub miesza architekturę bloków i osiedli z tradycyjną, ludową architekturą drewnianych domów. Dla Džadonia ważne są doświadczanie czasu obecnego oraz wspomnienia. W swojej pracy pokonuje własne uczucia wykorzenienia. Jego obiekty architektoniczne pracują ze zmianami historyczno-politycznymi w postkomunistycznej Europie Środkowej i zadają pytania związane ze znalezieniem własnej tożsamości w odniesieniu do tradycji, tak odległej jak i niedalekiej przeszłości. Na początku października tego roku w Koszycach zakończyła się jego długoterminowa realizacja architektoniczna Pomnik architektury ludowej. W pracy tej na dachu jednego z wielu bloków, na jednym z wielu koszyckich osiedli, ustawił trzy drewniane domy.

 

Jest jednym z założycieli Verejného podstavca (Publicznego piedestału) - platformy wolnych idei w przestrzeni publicznej. Celem tej platformy jest wykorzystanie opuszczonych piedestałów, placów do prezentacji sztuki współczesnej i tworzenie tymczasowych, Dočasné Autonómní Zóny umění (D.A.Z) (Stref Autonomicznych Sztuki) – przestrzeni prawdziwie wolnej i solidarnej.

Jakub Adamec

 

Od 2007 roku poświęcałem się intensywnie twórczości rzeźbiarskiej i obiektom, pracy w przestrzeni z naciskiem na fizyczne doświadczenie widza. Jego obecność w moich instalacjach jest niezbędna i swoimi obiektami i instalacjami próbuję wprowadzić odbiorcę w stan niepewności . Podstawą dla mnie są własne osobiste doświadczenia, gdy moje dzieciństwo przedzielił 1989 rok i dorastałem w już otwartym społeczeństwie „mečiarowskiego” kapitalizmu (Vlado Miečar – ówczesny premier). Ze względu na to dwubiegunowe doświadczenie życiowe, które uważam za jedno z najbardziej wartościowych jakiego doświadczyłem, mam też problematyczny związek ze swoją przeszłością. Istotne stało się dla mnie pojęcie tradycji, które komunizm po swojemu przetłumaczył jako folklor i degradował go do ludowych festiwali, pieśni i tańców, a tym samym całkowicie je zamroził. Poprzez pracę z tradycyjną architekturą ( Traditional Caravan, 2006, Folk Architecture Monument, 2006-2013) lub z socjalistyczną ikoną – blokiem – buduję własne wyobrażenie na temat współczesności. Nie neguję przeszłości, wręcz przeciwnie, uznaję ja jako coś, co należy do nas, jest jednym ze sposobów, aby stać się tym, kim chcemy być.

Tomáš Džadoň 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz