Zespół Ensemble Les Sauvages tworzą studentki oraz absolwentki prestiżowych polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Przyjaźń oraz wspólne zamiłowanie do muzyki połączone z ciągłym dążeniem do perfekcjonizmu postanowiły wprowadzić w swoje życie zawodowe, stawiając sobie za cel dzielenie się radością ze wspólnego muzykowania ze słuchaczami oraz promowanie muzyki dawnej i przybliżanie jej jak najszerszemu gronu odbiorców – od wysmakowanych koneserów po ludzi, którzy pierwszy raz stykają się z takim instrumentarium na ich koncertach. To wszystko składa się na swoisty spektakl muzyczny, dający publiczności możliwość poznania kulturowej spuścizny dawnej Europy. Muzyka jest przeplatana opowieściami o instrumentach, kompozytorach i ich dziełach. Koncertują zgodnie z duchem dawnych czasów, czyli na kopiach barokowych instrumentów – flecie traverso, klawesynie, lutni, teorbie oraz gitarze barokowej. Stale powiększają swój repertuar o nowe pozycje oraz doskonalą swój warsztat pod okiem najznakomitszych mistrzów. Sięgają po utwory klasyków epoki baroku, jednak przede wszystkim starają się „wydobywać” kompozytorów mniej znanych, zapomnianych; prezentując dziedzictwo wszystkich krajów europejskich.
Podróż rozpoczniemy we Włoszech od Claudia Monteverdiego – słynnego mistrza, któremu przypisuje się powstanie pierwszej opery i który wniósł wiele w rozwój muzyki wokalnej. W tym roku obchodzimy 450. rocznicę jego urodzin. Scherzi musicali to zbiór żartobliwych pieśni o zróżnicowanym charakterze. Za sprawą Telemanna (250 rocznica śmierci) zapoznamy się z muzyką niemiecką na flet i klawesyn. W tym miejscu warto wspomnieć o związkach tego kompozytora z Polską – pobyt w Pszczynie oraz Żarach. Barbara Strozzi, której udała się trudna sztuka zaistnienia w świecie zdominowanym przez mężczyzn to następny punkt repertuaru, a zarazem powrót do muzyki wokalno-instrumentalnej. Kolejnym przystankiem na mapie jest Francja – to tutaj klawesyn święcił swoje największe triumfy jako instrument solowy. Kompozycją Michela Corrette'a nawiążemy do nazwy naszego zespołu. Powrót do muzyki niemieckiej nastąpi za sprawą C. F. Abla – ponownie usłyszymy w roli głównej flet. Ostatnie utwory zapewnią nam powrót do tradycji włoskiej – będą to słynne sonaty Domenico Scarlattiego oraz Sinfonia per un addio – utwór skomponowany w XX wieku (przez Włocha), inspirowany twórczością włoskich mistrzów, m.in. Vivaldiego, w transkrypcji na klawesyn solo klawesynistki Magdaleny Bąk.
skład zespołu:
Paulina Horajska – sopran
Julia Obrębowska – flet traverso
Magdalena Bąk – klawesyn
komentarze
dodaj komentarz