Ceramika, dizjan i formy nowoczesności – wyjątkowe zajęcia w Willi Caro dla grup szkolnych!

Muzeum w Gliwicach zaprasza dzieci i młodzież na spotkanie z ceramiką i jej najszlachetniejszą odmianą – porcelaną oraz  fenomenem polskiego dizjanu – tego z lat 50. i 60. XX wieku, a także tego całkiem współczesnego. Od środy, 19 października Muzeum rozpoczyna cykl zajęć dla grup szkolnych i przedszkolnych towarzyszących wystawom, jakie w ramach projektu „Ceramiczna jesień” prezentowane będą w Willi Caro -  „Do widzenia rokoko!Polska ceramika użytkowa z lat 50. i 60. XX w.”  oraz  „362… Ceramika Bogdana Kosaka”.
image fot. materiały prasowe organizatora

W ramach spotkań, połączonych ze zwiedzaniem ekspozycji, opowiemy o tym, gdzie i kiedy narodziła się sztuka wyrobu ceramiki, przywołamy wielkie tradycje polskiego wzornictwa przemysłowego, zastanowimy się nad charakterem nowoczesnej estetyki i wielowymiarowym pojęciem „dizjan”. W części warsztatowej zajęć uczestnicy wcielą się w projektantów sztuki użytkowej, tworząc własne wzory zdobień na papierowych filiżankach. Koszt zajęć dla grupy to złotówka!

 

 

Tematy zajęć do wyboru:

 

A B C ceramiki

 

Gdzie i kiedy narodziła się sztuka wyrobu ceramiki i dlaczego porcelana jest jej najszlachetniejsza odmianą? Czy ceramiczne przedmioty codziennego użytku – talerze, kubki czy dzbanki do herbaty mogą być tak piękne jak dzieła sztuki? Podczas zajęć towarzyszących dwóm wystawom prezentowanym w Willi Caro, poświęconym ceramice - „Do widzenia rokoko! Polska ceramika użytkowa z lat 50. i 60. XX w.” i „362…”Ceramika Bogdana Kosaka – nie tylko odpowiemy na te pytania, ale zaprosimy najmłodszych na spotkanie z wielkimi tradycjami polskiego wzornictwa przemysłowego. Dzieci poznają pojęcie „sztuki użytkowej” i wcielą się w dizjanerów, projektując zdobienie własnej filiżanki. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od lat 5-ciu oraz uczniów szkoły podstawowej. Czas trwania – 60 min.


Polskie i śląskie fabryki porcelany

Porcelanę nazywano  niegdyś białym złotem. Technika jej wyrobu, wynaleziona w Chinach w VII wieku n.e. przez tysiąc lat pozostawała jedną z tajemnic Dalekiego Wschodu. Dopiero w XVIII stuleciu Europejczycy odkryli klucz do produkcji porcelany. Dokonał tego w 1708 roku Ehrenfried Walther von Tschirnhaus. Po jego śmierci rozwojem produkcji porcelany zajął się jego uczeń, Johann Friedrich Böttger. W 1710, decyzją króla Polski i elektora Saksonii Augusta II Mocnego pierwsza europejska fabryka porcelany powstała w Miśni. A następne? Jak szybko białe  złoto zaczęto produkować w Polsce i na słynącym z czarnego złota Śląsku? O porcelanie miśnieńskiej słyszeli wszyscy. A czy znamy polskie wytwórnie porcelany? Ćmielów, Chodzież, Wałbrzych… A Bogucice? Jak wyglądała historia działalności śląskich wytwórni od lat 20. XX wieku i czy można mówić o oryginalności powstających w naszym regionie wyrobów? Zapraszamy do Willi Caro na zajęcia w ramach projektu „Ceramiczna jesień”, podczas których spróbujemy znaleźć odpowiedź na powyższe pytania. Zwiedzimy także wystawy prezentujące ceramikę użytkową z lat 50. i 60. XX wieku oraz projekty współczesnego twórcy Bogdana Kosaka. W części warstwowej, zainspirowani wzornictwem z połowy ubiegłego stulecia zaprojektujemy zdobienie własnej filiżanki. Zajęcia przeznaczone dla uczniów klasy 4-6 szkoły podstawowej, uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

 

Ceramiczna forma nowoczesności


Estetyka wzornictwa lat 50. i 60. była niezwykle charakterystyczna – podobno najlepiej wyraziła się w ceramice użytkowej tego okresu. Ostry kolor, organiczne kształty, wyraziste, geometryczne wzory inspirowane sztuką abstrakcyjną – malarstwem Miro, Picassa, Klee, rzeźbami Arpa i Moora  - to cechy stylu, który wyrażać miał to, co nowoczesne. „Nowoczesność” w połowie XX wieku była  bardzo ważnym pojęciem, oznaczającym cechę pożądaną, pozytywną. „Chcemy być nowocześni”, napisał w czasopiśmie „Projekt” prof. Jerzy Hryniewiecki - architekt, grafik, urbanista, współtwórca polskiej szkoły plakatu. Czym miała być nowoczesność w pojęciu polskich projektantów lat 50. i 60.? Niemalże synonimem wolności, koloru, śmiałości w kształtowaniu form i treści. Miała być także swobodą czerpania inspiracji już nie tylko ze Wschodu, czyli z ZSRR, lecz także z Zachodu, co stało się możliwe dzięki względnej, politycznej odwilży. Ale nowoczesność miała też służyć ludziom, ich potrzebom bytowym i estetycznym. Aleksander Wojciechowski w opublikowanym w 1956 r. tekście „Zagadnienia nowoczesnej architektury wnętrz” napisał: „Kształt współczesności to racjonalna i piękna forma oparta na przemyślanej konstrukcji”. A piękne było wszystko, co nowe i swobodne. W ramach projektu „Ceramiczna jesień” zapraszamy na spotkanie z ceramiką użytkową z lat 50 i 60 – godnie reprezentującą jeden z najciekawszych okresów w polskim wzornictwie, architekturze wnętrz i sztuce użytkowej.  Opowiemy o estetyce tamtego czasu, wskażemy źródła inspiracji projektantów, przywołamy postać profesor Wandy Telakowskiej, założycielki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i  zastanowimy się, czy nowoczesność zaklęta w ceramiczną formę wciąż jest aktualna. W części warsztatowej będziemy tworzyć własne projekty „nowoczesnych” zdobień. Zajęcia przeznaczone dla uczniów klasy 4-6 szkoły podstawowej, uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.  Czas trwania – 60 min.

 

Dizajn  - w służbie użyteczności i marketingu

Podobno odnosi się do każdego aktu kreacji - od uszycia sukienki po lot w kosmos. Dizjan to słowo, które w ostatnich latach zrobiło oszałamiającą karierę. Czy oznacza wygląd przedmiotu, jego projektowanie a może po prostu „lepiej” brzmi niż wzornictwo przemysłowe? Zapraszamy na zajęcia, podczas których spróbujemy zastanowić się nad zakresem znaczeniowym tego niezwykle popularnego dziś terminu, który – według jednej z definicji - jest ilustracją naszego stylu życia, obyczajowości, wartości, komunikując, podpowiadając i ukazując problemy cywilizacyjne, a według innej stanowi pomost między techniką, strategią komercyjną a stylem i jakością życia. Zwiedzając wystawy prezentujące tradycje polskiej ceramiki użytkowej – nowatorskie projekty z lat 50 i 60 XX wieku, a także prace współczesnego  twórcy – Bogdana Kosaka, nagrodzonego w konkursie Marka Śląskie zastanowimy się, co dizajn prezentowanych eksponatów może nam powiedzieć o współczesnym świecie i o nas samych. W części warsztatowej zajęć zaprojektujemy zdobienie własnej filiżanki. Zajęcia przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.  Czas trwania – 60 min.

 

Zajęcia realizowane we wtorki, środy i czwartki pomiędzy 19 października a 21 grudnia, w Willi Caro, o godz. 09.00, 10.30 i 12.00.

 

Maksymalna liczba uczestników lekcji muzealnej to 30 osób. Koszt udziału w zajęciach – 1 zł od grupy, ze względu na ograniczoną ilość miejsc prosimy o zapisy pod numerem telefonu 783-560-006. Rezerwacja miejsc jest możliwa od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-16.00.

 

 

 

 

 

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz