„Naczynie - forma uniwersalna” wykład Bogdana Kosaka

Czy ceramiczne naczynie może być obiektem skłaniającym do refleksji i zatrzymania? Czy ceramika użytkowa stać się może narzędziem do komunikowania się z innymi w sprawach ważnych, a nawet fundamentalnych? Jaką rolę w procesie projektowania odgrywa czas i czy można w jego ramach zacierać granice nie tylko funkcjonalne, ale również granice dotyczące czasu? O tym, przykładzie własnych realizacji, mówić będzie podczas wykładu 19 listopada Bogdan Kosak – projektant porcelany użytkowej i rzeźby ceramicznej, twórca nagrodzonego w konkursie Śląska Rzecz serwisu do kawy i herbatyTomaszów. Jego oryginalne prace prezentujemy w Willi Caro na wystawie„362…”. 
image rzeźba ceramiczna, aut. Bogdan Kosak, fot. Kamil Budziarz

Czas to jeden z istotnych czynników budujących naczynia Bogdana Kosaka. Przedmiot ceramiczny może przetrwać tysiące lat, albo z powodu swej kruchej materialności - jedną chwilę. Czas pojmować można  na wiele sposobów. Podczas wykładu w Willi Caro Bogdan Kosak zwróci uwagę na to, jak kategoria i rozumienie czasu wpływa na kolejne etapy projektowania przedmiotu – od koncepcji i gromadzenia materiałów pomocniczych do materializacji. Wspólnie z prowadzącym zastanowimy się, jakie znaczenie ma czas niezbędny do wytworzenia rzemieślniczego lub przemysłowego wyprodukowania. Mówić będziemy także o tym, w jakiej mierze świadomość końca, czasu żywotności powstającego dzieła, ma wpływ na projektowanie czasu używania przedmiotu. I odwrotnie, czy wytrzymałość zastosowanego materiału i zaawansowanie procesów technologicznych ma przełożenie na przydatność wytworzonego produktu w określonym czasie. I na koniec - czas utylizacji. Od czego zależy wartość przedmiotu, czy ważniejsze jest zaspokojenie chwilowej potrzeby, mody, czy poczucie długowieczności i potrzeba posiadania przedmiotów przeżywających pierwszych właścicieli?

 

Projektując „Pamiątkę z Cieszyna”, „Sumin” czy „Tomaszów”, tworząc „Stroiki sentymentalne”, Bogdan Kosak stawia tworzonym przez siebie przedmiotom zadania służenia na wiele sposobów. Ceramiczne naczynie to forma uniwersalna – w nim może urzeczywistnić się idea awangardy z początku XX wieku - decydowania o tym, w jaki sposób w konkretnym czasie przedmiot powinien nam służyć, czy będzie ważny w wymiarze wyłącznie praktycznym, czy wyłącznie  jako obiekt kontemplacyjny, - może też spełniać obydwie funkcje równocześnie.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz