Recital mistrzowski / Kwartet Saksofonowy Signum

Podczas kolejnego recitalu mistrzowskiego w sali kameralnej NOSPR wystąpi Kwartet Saksofonowy Signum.
image Kwartet saksofonowy Signum, fot. materiały prasowe organizatora

Wykonawcy:

Kwartet saksofonowy Signum:
Blaž Kemperle - saksofon sopranowy
Erik Nestler - saksofon altowy
Alan Luzar - saksofon tenorowy
Guerino Bellarosa - saksofon barytonowy
 

Program:

Edvard Grieg – Suita w dawnym stylu Z czasów Holberga op. 40 (oprac. na kwartet saksofonowy Maarten Jense)

Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy h-moll Hob. III/37 (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)

Astor Piazzolla – Four, for Tango (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)

George Gershwin – Suita na tematy z Porgy and Bess (oprac. na kwartet saksofonowy Sylvain Dedenon)

Marcelo Zarvos – Nepomuk’s Dances – Memory (oprac. na kwartet saksofonowy David Brand)

Chick Corea – Spain (oprac. na kwartet saksofonowy - Signum)

 

Saksofon, wynaleziony w roku 1841 przez Belga, Adolfa Saxa, szybko zaintrygował kompozytorów, m.in. Hectora Berlioza, zawsze spragnionego nowych barw dźwiękowych. A jednak marzenie wynalazcy, by instrument ten stał się pełnoprawnym członkiem orkiestry symfonicznej, nigdy się nie ziściło. Saksofon (a właściwie saksofony, w dziewięciu odmianach) pełni funkcję agenta do zadań specjalnych, mimo że wiek XX znalazł dlań trochę więcej miejsca. Cóż dopiero mówić o kameralistyce! Ale można przecież dokonywać opracowań. Zwłaszcza dziś, w epoce symulakrów i coverów, są one dobrze widziane.

 

Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” (1884) – w oryginale na fortepian, choć bardziej znana jest w wersji drugiej, na orkiestrę smyczkową – jest jubileuszowym hołdem złożonym przez Edwarda Griega (1843-1907) największemu komediopisarzowi Skandynawii, Ludwikowi Holbergowi (1884-1754), twórcy duńskiego języka literackiego. Holberg urodził się, jak Grieg, w norweskim Bergen. Stąd forma utworu – stylizowanej suity à la Bach i Händel (Grieg mówił, że to styl „perukowy”), ale w ekspresji romantycznej.

 

Kwartet smyczkowy h-moll (1781) to jeden z sześciu tzw. kwartetów rosyjskich Józefa Haydna (1732-1809), dedykowanych wielkiemu księciu Pawłowi, późniejszemu carowi Rosji, prawykonanych w jego wiedeńskich apartamentach. Tym arcydziełom hołd złoży wkrótce Mozart, w swych sześciu kwartetach „haydnowskich” (1786).

 

W pozostałych utworach koncertu (Piazolla, Gershwin, Zarvos, Corea) kwartet saksofonowy czuje się już jak u siebie w domu – na granicy muzyki klasycznej i popularnej, z przewagą rytmów latynoskich.

 

Marcin Trzęsiok





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz