Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku. Spotkanie 7

Filmoteka Śląska i Śląskie Towarzystwo Filmowe zapraszają na dwudniowe wydarzenie związane z kolejnym spotkaniem z historią kina na Górnym Śląsku, a także z postacią, dzięki której o historii X muzy w regionie wiemy tak wiele – Janem F. Lewandowskim.
image kadr z filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”, fot. materiały organizatora

14 grudnia,

  • godz. 18.30 Jan F. Lewandowski we wspomnieniach

prowadzenie: dr Urszula Biel i prof. Andrzej Gwóźdź

 

Wieczór poświęcony pamięci Jana F. Lewandowskiego – zmarłego w czerwcu 2015 r. polskiego historyka szeroko zajmującego się dziejami Górnego Śląska, filmoznawcy, dziennikarza i publicysty, nauczyciela akademickiego i animatora kultury, wieloletniego współpracownika Polskiego Radia Katowice oraz Telewizji Katowice, założyciela kwartalnika „Fabryka Silesia”, współzałożyciela Śląskiego Towarzystwa Filmowego.

W programie wspomnienia filmoznawców, dziennikarzy, historyków i przyjaciół Jana F. Lewandowskiego m.in.: prof. Andrzeja Gwoździa, dr Jakuba Zajdla, prof. Zbigniewa Kadłubka, Krzysztofa Karwata, Tadeusza Wantuły.

 

Wydarzeniem towarzyszącym będzie projekcja reportażu Waldemara Patlewicza „Jan F. Lewandowski. Wspomnienie” (2017), w którym zostały wykorzystane materiały archiwalne ze zbiorów TVP oraz reportaż poświęcony Śląskiemu Towarzystwu Filmowemu Filmowe Towarzystwo (1998), autorstwa Jolanty Patyny.

 

15 grudnia,

  • godz. 10.00 Przestrzenie Górnego Śląska w kulturze audiowizualnej – konferencja popularnonaukowa

 

Śląsk w oku kamery, Śląsk zapisany w narracjach filmowych. Na czym polega fenomen regionu, który – jak żaden inny w Polsce – doczekał się swojego wizerunku na ekranie? Filmy tworzone „o” regionie i „w” regionie opowiadają lokalne historie rozgrywające się w rozpoznawalnych dla publiczności plenerach, dokumentując zarazem rozwój i zmiany dokonujące się w śląskiej przestrzeni. Interesujące wydaje się przy tym nie tylko to, jak mapa regionu odzwierciedla się w poszczególnych dziełach, ale to jak kino współtworzy kulturową mapę Śląska. Te i inne tematy będą przedmiotem rozważań uczestników konferencji.

 

program konferencji:

sesja 1: Filmowe wizerunki regionu

godz. 10.10 – 10.30 prof. zw. dr hab. Andrzej Gwóźdź: „Między lokacją a duchem miejsca: Górny Śląsk razy kilka”

godz. 10.30 – 10.50 prof. dr hab. Jacek Rybarkiewicz: „Atrybuty ikonicznego wymiaru przestrzeni Górnego Śląska w filmie fabularnym”

godz. 10.50 – 11.10 dr Urszula Biel: Górny Śląsk: „Land im Not czy Źrenica Polski. Filmowy wizerunek regionu lat 20. i 30”

godz. 11.10 – 11.40 przerwa kawowa

sesja 2: Krajobrazy i lokacje

godz. 11.40 – 12.00 dr Anita Skwara: „Śląskie lokacje”

godz. 12.00 – 12.20 dr Marek Kosma Cieśliński: „Panorama miasta – dekada działalności Stowarzyszenia Kulturalnego Filmowy Chorzów”

godz. 12.20 – 12.40 dr Ilona Copik: „Hałda jako przestrzeń filmowa”

godz. 12.40 – 13.00 przerwa kawowa

sesja 3: Przestrzenie ekspresji artystycznej

godz.13.00 – 13.20 dr Jolanta Trela-Ptaszyńska: „Ruiny huty Kościuszko jako lokacja dla spektaklu Teatru Telewizji” („Umarli ze Spoon River”, reż. J. Trela-Ptaszyńska, 2006)

godz. 13.20 – 13.40 mgr Maria Klimczyk: „Śląskie przestrzenie w twórczości filmowej Józefa Kłyka”

godz. 13.40 – 14.00 mgr Wojciech Madeja: „Oswoić nieoswajalne, czyli o przestrzeni filmowej w filmie Perła w koronie Kazimierza Kutza”

godz. 14.00 – 15.00 dyskusja. prowadzenie: dr Ilona Copik

 

  • godz. 17.00 Pokaz filmu z muzyką na żywo – „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”

 

„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”, reż. Eugen Illés, Niemcy, 1918, 85 min

Mania Walkowska, młoda i ładna pracownica fabryki papierosów, zostaje wybrana na modelkę na plakacie reklamowym nowej marki papierosów. U Heinza Alexa, malarza, który ma być autorem plakatu, poznaje młodego kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością. Tymczasem Morelli, bogaty i wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą modelki z plakatu, urządza wielki bal, na który zaprasza Manię. W trakcie zabawy usilnie zabiega o jej względy, jednak bezskutecznie. Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli, jeden z akcjonariuszy Opery Narodowej, używa swoich wpływów i dzieło Hansa, zatytułowane Mania, zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką. [opis dystrybutora]

 

Jan F. Lewandowski:





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz