Spotkanie autorskie z Ewą Olejarz

Instytut Mikołowski zaprasza na spotkanie autorskie Ewy Olejarz związane z promocją tomów wierszy: „Milczenie placu zabaw” (Biblioteka Toposu, 2015) i „Pfu!” (Fundacja Duży Format, 2015). Prowadzenie: Sabina Waszut.
image

Ewa Olejarz (1974) – finalistka wielu ogólnopolskich konkursów poetyckich, m.in. od 3. Do 5. OKP o Granitową Strzałę, 17. OKP im. Jacka Bierezina, 1. i 2. Otwartego Turnieju Jednego wiersza im. Barbary Dziekańskiej, finalistka 7. Międzynarodowego Konkursu Poetyckiego im. Janusza Różewicza oraz laureatkaa 3. Ogólnopolskiego Konkursu na tomik wierszy „Duży Format”. Laureatka 22. i 23. Turnieju Jednego Wiersza im. Rafała Wojaczka oraz 11. Otwartego Turnieju Jednego Wiersza o Srebrną Monetę K.I. Gałczyńskiego. Finalistka konkursu na najlepsze polskie opowiadanie roku 2014 organizowanego przez Towarzystwo Aktywnej Komunikacji w ramach Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu oraz konkursu na opowiadanie – Bliskowschodnie Spotkania Pierwszego Stopnia. Pisze artykuły historyczne, opowiadania i poezję. Publikacje m.in. w Akancie, Arteriach, Cegle, Migotaniach, Nowe Marzy, Okolicy Poetów, Opolskich Konfrontacjach Historycznych, Śląsku, Toposie, Wakacie, Zeszytach Gliwickich. Autorka „Milczenia placu zabaw” (Biblioteka Toposu, 2015) oraz „Pfu” (Fundacja Duży Format, 2015).

 

„Milczący ból”, takim wyrażeniem można scharakteryzować zbiór poetycki Olejarz. Schemat cierpienia, który wpisuje w swój zbiór poetka, ukazuje sprzeczne stany determinacji człowieka w kierunku jego przezwyciężenia, i ten drugi, przeciwny, przyzwyczajania się do rozpaczy, która w człowieku narasta. Zbiór poetycki Ewy Olejarz to bardzo sugestywne spojrzenie na wymiar ludzkiego cierpienia. Tom „Milczenie placu zabaw” podzielony został na trzy znaczące części, „Wojna”, która przedstawiona została okiem reportera z dużego dystansu czasowego, „Śmierć dzieci” oraz „Song”, piosenkę przypominającą nam o dramatycznych przeżyciach człowieka. Poetka zaznacza w swojej liryce również inny problem. Wiersz „Prasówka syna” to nie tylko próba przedstawienia wizji świata wyłaniającej się z dziecięcej świadomości. To także kreślenie rzeczywistości z perspektywy czyhającej w oddali wielokulturowości, problemów współczesnego świata, przestrzeni wojen („w powietrzu krążą samoloty NATO”), ludzkich oczekiwań i planów, możliwych transformacji ustrojowych na przykład z rosyjskiej perspektywy („Дмитрий Анатольеич Медведев na premiera”), czyli generalizując świat światła („Dalajlama”) i ciemności. Wspomniany „kraj reformacji’ to przestrzeń marniejących wartości, gdzie zamiast ludzi dostrzegamy „ponad tysiąc dwieście siedemdziesiąt ciał”). Świat w liryce Olejarz został nie tylko ucieleśniony. On jest uplastyczniony przez ukryte za tym światem cierpienie. Wojna ciągnie się za człowiekiem przez wiele pokoleń, zaznacza swoje ślady w ludzkiej świadomości poprzez wspomnienie. Bo o powrót do przeszłości w istocie poetce chodzi. Ewa Olejarz porusza także problem udawania, maskowania prawdy, a obok tego autentycznego życia. W wierszu pt. „Z Bogiem” świat ludzki siłuje się z siłą wyższą, z rzeczywistością nadprzyrodzoną, próbując odroczyć wypełnione, zawiesić dane, unieszkodliwić prawdę. Wyścig o życie, który prowadzi człowiek z Bogiem, czasem o życie, które chce unicestwić, trwa od wieków. Nie można zbagatelizować słów: „Krucjaty dziecięce są wtedy/ gdy pierwsze dziecko się urodziło/ a każde następne nie”. Olejarz daje nam propozycję interpretacji ludzkiego uniwersum wpisanego w świat boskiej moralności. Rzeczywistość sacrum została jej zdaniem gdzieś zagubiona, pominięta w wielkim planie zdobywania świata przez człowieka. Mamy tego efekt w postaci uśmiercania tego, co powołane zostało do życia, a to wszystko przez całokształt reguł rzekomo porządkujących nasze życie. Podmiot liryczny w utworze zestawia ze sobą życie i śmierć, życie, które powinno nadal trwać, śmierć, która nie powinna się pojawić. (...)

 

Anna Łozowska-Patynowska „Ekspresja ludzkiej (bez)grzeszności?” (fragment recenzji, Latarnia Morska, wrzesień, 2015)





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz