„Planeta Topor. Abram, Roland, Nicolas” w Pałacu Schoena

Jesienią, Muzeum w Sosnowcu proponuje arcyciekawą wystawę organizowaną w ramach Festiwalu Ars Cameralis. Jej bohaterem będzie Roland Topor, wszechstronny artysta polskiego pochodzenia, tworzący w klimatach surrealizmu, groteski i czarnego humoru.
image roland-topor-alice--linterieur-de-sa-tte-1972-lithographie-40x70cm-copyright-n_-topor-courtesy-galerie-anne-barrault

Roland Topor to nazwisko, które potwierdza tezę, że obraz i słowo, książki oraz czasopisma, posiadają moc potężnych ładunków wybuchowych. Jego sztuka jest umiejscowiona i stawiana w jednym szeregu z ikonami XX wieku – jak Eugene Ionesco, Alejandro Jodorowsky, Fernando Arabal czy Monty Phyton – stwierdzającymi, że „sztuka bez śmiechu tworzy ułomną duszę”, czemu jako jeden z pierwszych dał wyraz Alfred Jarry.

 

Zbliżamy się do dwudziestej rocznicy śmierci artysty. Dlatego też w ramach Festiwalu Ars Cameralis 2016 w Pałacu Schoena – Muzeum w Sosnowcu odbędzie się wystawa, na której obok twórczości Rolanda, znajdą się również dzieła jego ojca Abrama oraz syna Nicolasa.

 

Roland Topor odbierany był jako twórca czarnego humoru, ironicznie wykorzystujący tradycyjne kody sztuki. W swojej twórczości, pod warstwą groteski, krytycznie odnosił się do polityki, obyczajowości czy mieszczańskich wartości. Była w tym swoista sprzeczność, ponieważ równocześnie wyjątkowo kultywował rodzinne związki. Za największego artystę uważał swojego ojca, malarza i rzeźbiarza Abrama, którego pejzaże (pełne opuszczonych domów, bram, ścieżek, bez śladów współczesnego życia) wypełniały ich mieszkanie. Z równie dużą atencją traktował swojego syna Nicolasa. Kiedy odkrył u niego malarskie ciągoty, zachwycił się i postanowił przeprowadzić wywiad z tym pięcioletnim twórcą (czego efektem jest książka, która w Polsce ukazała się jako „Połamany ludzik”).

 

Dodatkowy, intrygujący kontekst nadaje wystawie „Planeta Topor. Abram, Roland, Nicolas” historia miejsca, w którym się odbędzie. Muzeum w Sosnowcu przeszło w ubiegłym roku generalny remont i pozwala na prezentację sztuki w nowoczesnej aranżacji. Pałać Schoena – tutaj właśnie mieści się siedziba Muzeum – wybudowany został przez rodzinę fabrykantów z Wedrau w Saksonii. Trzypokoleniowa rodzina Schoenów mieszkała w Sosnowcu do 1945 roku i miała znaczący wpływ na życie społeczne miasta.

 

Wystawa przygotowywana jest we współpracy z licznymi instytucjami oraz osobami prywatnymi z Francji.

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz