Nasz festiwal ma charakter konkursu, do udziału w którym zapraszamy każdorazowo sześciu twórców/sześć grup działających w bardzo szeroko pojętym ruchu polskich teatrów offowych. Mamy w nazwie hasło TOP albowiem uważamy, że konkursowe produkcje, które zostaną pokazane w Tychach między 16 a 21 kwietnia to najlepsze, najciekawsze spektakle ostatnich dwóch sezonów. Mając świadomość jak szerokim, różnorodnym i wyrównanym artystycznie zjawiskiem jest dziś OFF, staramy się by co roku reprezentowały go inne grupy/inni twórcy. Nie powtarzamy zespołów, nie stawiamy na tych samych reżyserów, nie mamy ulubionych nazwisk. Wyjątki robimy tylko wtedy, gdy pod jednym szyldem, teatru, takiej spółdzielni pracy artystów, funkcjonuje tak naprawdę kilka grup twórczych a ten sam szyld pomaga im tylko w promocji, szyld oznacza po prostu miejsce wspólne dla różnych, równoległych poszukiwań. Jest parę takich fenomenów, generatorów teatru w Polsce… Na TopOFFFestival nie można się zgłosić, ale można zostać odnalezionym i zaproszonym. Edycje tyskiego festiwalu nie mają haseł przewodnich, nie są stematyzowane, próbują jednak pokazać pełne spectrum postaw, strategii funkcjonowania i konwencji teatralnych, które możemy zaobserwować w ruchu scen i artystów niezależnych. W najnowszej edycji sześć konkursowych przedstawień (Komuny Warszawa, Teatru Brama, Teatru Realistycznego, Cloud Theatre, Sceny Roboczej i Dzikiej Strony Wisły) można podzielić na 3 nurty: eksperymentalny, feministyczny i autorefleksyjny. Twórcy z pierwszego nurtu badają publiczność teatralną, przenoszą na nią ciężar widowiska, testują nowe technologie i nowe sposoby narracji. Drugi nurt pokazuje, w jaki sposób kobiety mówią dziś o kobietach w polskim teatrze, co chcą przedyskutować, wysadzić w powietrze, ocalić z rzeczywistości. Trzeci wreszcie nurt TopOFFFestival podpowiada, jak można dziś korzystać z awangardy, jej zdobyczy formalnych i duchowych, żeby miało to wymiar społeczny, żeby było bronią artysty opisującego świat: korzystamy ze starych języków, ale po to by wypowiedzieć własny ból i prawdę. Jurorami na tyskim przeglądzie są zawsze artyści nie związani na co dzień z offem, tylko działający w mainstreamie: reżyserzy i dramatopisarze. Mamy też miejsca w jury dla urzędników od kultury, ludzi, których zadaniem jest opieka nad systemem grantów i dofinansowywaniem artystów działających w społecznościach lokalnych. Naszym celem jako festiwalu jest nie tylko pokazanie jurorom skali zjawiska jakim jest off, ale i integracja artystów i urzędników, wypracowanie przez obie grupy wspólnego spojrzenia na teatr niezależny, nauczenie się reguł, które w nim obowiązują. Pozakonkursowe spektakle TopOFFFestival firmuje łódzka Chorea Tomasza Rodowicza. Nasz przegląd otworzy ich Szczelina a zakończą Śpiewy Gilgamesza. Szanowni Państwo, kwiecień już blisko, spotkajmy się na TopOFFFestival w Tychach!
Łukasz Drewniak, dyrektor programowy
program:
16 kwietnia (poniedziałek)
Inauguracja festiwalu | Teatr Mały
godz. 18.00
Teatr Chorea „ Szczelina”
reż. Tomasz Rodowicz
17 kwietnia (wtorek)
konkurs | Teatr Mały
godz. 18.00
Michał Stankiewicz Scena Robocza „Come True”
reż. Michał Stankiewicz
18 kwietnia (środa)
konkurs | Teatr Mały
godz. 18.00
Cloud Theatre „Technologia jest Istotą”
reż. Teo Dumski
19 kwietnia (czwartek)
konkurs | Teatr Mały
godz. 18.00
Teatr Brama „Ghost Dance”
reż. Daniel Jacewicz
konkurs | Pasaż Kultury Andromeda (poziom –1)
godz. 20.30
Dzika Strona Wisły „Zła Matka”
reż. Karolina Porcari
20 kwietnia (piątek)
konkurs | Teatr Mały
godz. 18.00
Teatr Realistyczny „Bum”
reż. Zespół Teatru Realistycznego
konkurs | Pasaż Kultury Andromeda (poziom –1)
godz. 20.30
Komuna Warszawa „7 pieśni o Awangardzie”
reż. Grzegorz Laszuk
21 kwietnia (sobota)
Teatr Mały
godz. 17.00
Teatr Chorea „Gilgamesz” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy
muzyka: Tomasz Krzyżanowski
18.30 zakończenie festiwalu – wręczenie nagród
17 kwietnia (wtorek)
Teatr Mały
godz. 20.30
pokaz pozakonkursowy
reż. Maciej Gorczyński
21 kwietnia (sobota)
Pokój Edukacji Twórczej w Teatrze Małym
g. 12.00–15.00
warsztaty z Tomaszem Rodowiczem
Szczegółowy program na stronie Teatru Małego.
komentarze
dodaj komentarz