18. Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona”

Festiwal, którego organizatorami są miasto Zabrze i zabrzański Teatr Nowy, ukazuje jeden z nurtów współczesnego teatru. Nurt ukierunkowany na realizacje i interpretacje dramatu (polskiego jak i obcego), powstałego po 1989 roku, który stara się spełniać postulat „lustra rzeczywistości” i pokazywać człowieka w szerokim kontekście socjologicznym, obyczajowym, politycznym, religijnym.
image „Bzik. Ostatnia minuta” to jeden z konkursowych spektakli, które zobaczymy podczas Festiwalu, fot. mat. prasowe

Co roku do udziału w wydarzeniu zapraszane są najwybitniejsze polskie inscenizacje teatralne, które prezentowane są na scenie Teatru Nowego, jak również w obiektach postindustrialnych, charakterystycznych dla naszego regionu. Tym razem zamiast sceny w Kopalni Sztuki zostanie uruchomiona scena kameralna w Parku Hutniczym, nieopodal siedziby Teatru Nowego. W dziesięć dni zobaczymy kilkanaście spektakli.

 

Festiwal ma charakter konkursowy, a jury decyduje o przyznaniu nagród.

 

Podczas Festiwalu zobaczymy również prezentacje polskiego dramatu współczesnego, m.in. Piotra Rowickiego, zrealizowane przez młodzieżowe grupy teatralne. Planowane są też dyskusje widzów z twórcami przedstawień konkursowych.

 

Program festiwalu

 

12.10 (piątek), godz. 19.00 / miejsce imprezy: Teatr Rozrywki w Chorzowie

Stańczyk. Musical

tekst i dramaturgia: Jan Czapliński

reż. Ewelina Marciniak

Teatr Rozrywki w Chorzowie

210 min

* poza konkursem

bilety: 29-69 zł

 

Muzyczna wycieczka do XVI wieku. Dlaczego akurat tam? Żeby spróbować przyjrzeć się temu, co lubimy do dziś opisywać jako najwspanialszy okres w dziejach Polski. Zmierzyć się z mitem „złotego wieku”. Podrapać w historyczne opakowanie i zobaczyć, co wyjdzie spod spodu. Stańczyk to, tym samym, opowiadana z perspektywy krakowskiego zamczyska historia naszych dawnych władców: Zygmunta Starego, Bony Sforzy i Zygmunta II Augusta. Historia ich zmagań, marzeń, planów i słabości. A także historia towarzyszącej im dziwnej postaci błazna.

 

13.10 (sobota), godz. 18.30 / Teatr Nowy w Zabrzu

Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna

tekst: Piotr Rowicki, Piotr Ratajczak

reż. Piotr Ratajczak

Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie

80 min

bilety: 40 zł

 

Przedstawienie inspirowane filmem Agnieszki Holland „Aktorzy prowincjonalni” z 1978 roku. Twórcy przedstawienia nie próbują adaptować scenariusza ani szukać na siłę współczesnych analogii. Historia aktorów, którzy na prowincji, pod okiem warszawskiego reżysera, próbują wystawić „Wyzwolenie” Wyspiańskiego, jest pretekstem do rozmowy o życiu aktora w Koszalinie w roku 2018. Skąd się tu wzięli? Co ich tu przygnało? Są szczęśliwi, czy wręcz przeciwnie? Chcą stąd uciec czy jeszcze na coś czekają? Komedia, momentami dość gorzka, zbiorowy portret artystów zmagających się z frustracją, bylejakością, obojętnością i całą machiną teatralnych absurdów. Chałtury i życie prywatne. Ciągle nowi reżyserzy i nowe nadzieje.

 

 

14.10 (niedziela)

 

godz. 17.00 / Scena w Parku Hutniczym

Kalifornia nieśmiertelni

tekst: Justyna Litkowska

reż. Szymon Kaczmarek

Teatr Współczesny w Szczecinie

60 min

bilety: 30 zł

 

Niezwykła, oparta na faktach opowieść o polskich celebrytach lat 60. Bohaterowie: Polański, Komeda, Hłasko i inni. Historie prawie niemożliwe – od wódki w SPATiF-ie do Hollywood, od marzeń o karierze muzycznej do okrutnej zbrodni, od Indian Hopi do dzieci kwiatów. Udokumentowaną baśń opowie jeden aktor. Stay tuned.

 

 

godz. 18.30,Teatr Nowy

Bzik. Ostatnia minuta

dramaturgia: Jan Czapliński

reż. Ewelina Marciniak

Teatr Współczesny w Szczecinie

165 min

bilety: 80 zł

 

Zmęczeni jesienną aurą, szarością i ciemnością? Teatr Współczesny zaprasza na wycieczkę w nieznane! Podróż do egzotycznej krainy, gdzie słońce świeci najjaśniej, rozpoczynamy na pokładzie samolotu. Wraz z rodziną Brzechajłów wylądujemy gdzieś na dzikim Wschodzie, gdzie z ochotą oddamy się typowym dla tropikalnych wakacji uciechom „ol inkluzif”. Odwiedzimy muzeum orientu, podotykamy żywych eksponatów, zobaczymy, jak żyje miasto nocą, poznamy ciekawostki historyczne. Czy w blasku migawki aparatu i palącego słońca zdołamy dostrzec dzikiego? Czy spotkanie z nim sprawi, że odnajdziemy samych siebie…? Może „bzik” to choroba, na którą cierpimy wszyscy, w mniejszym lub większym stopniu…?

 

 

15.10 (poniedziałek)

 

godz. 18.00 / Scena w Parku Hutniczym

Poskromienie złośnicy

kreacja zbiorowa na motywach komedii Szekspira

koncepcja: Magda Kupryjanowicz, Maria Spiss

Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie

80 min

bilety: 30 zł

 

Spektakl oparty na historii zawartej w „Poskromieniu złośnicy”, w której ojciec dwóch córek pragnie wydać je za mąż, pokorną Biankę i buntującą się Katarzynę. Uprzedmiotowione kobiety stają się obiektem męskiej licytacji, podpartej siłą pieniądza. Katarzyna wydana „na siłę” za Petrucchia ulega w końcu męskiej wizji świata, co wciąż pozostaje największą tajemnicą dramatu. Spektakl tematyzuje kwestię patriarchalnych wzorców, przemocy wobec kobiet, męskiej dominacji na różnych poziomach życia społecznego oraz mansplainingu.

 

godz. 19.30 /Teatr Nowy w Zabrzu

Z miłości

tekst: Peter Turrini

reż. Waldemar Zawodziński

Teatr im. Jaracza w Łodzi

120 min

+18

bilety: 55 zł

 

„Z miłości” to niezwykle sugestywny obraz teraźniejszości. To zbiorowy portret ludzi zdesperowanych, poddanych presji brutalnej rzeczywistości, którą sami współtworzą, nie bacząc na katastrofalne skutki rykoszetem bijące w nich samych. Oparta na faktach kryminalna historia mordercy własnej rodziny, wokół której ogniskuje się akcja, zawiera szereg wątków pobocznych. Ich uczestnikami są zwykli, tzw. normalni ludzie, jakich co dzień mijamy na ulicy, spotykamy w miejscu pracy, szkole, w sklepie, w kawiarni. Gdyby się przyjrzeć dokładniej, każdy z nich mógłby stać się bohaterem osobnego dramatu. Bezrobotna matka, emerytowana wdowa, bezdomny, zagrożona młodszą konkurencją prostytutka, żądny sensacji fotograf, młoda para szukająca rozgłosu w internecie. W planie metafizycznym pojawia się również Dobry Bóg, sprawca „cudu” stworzenia świata. Lekceważony, ośmieszony, sprofanowany. Bezradny wobec zła, które dzieje się wokół, bezbronny wobec codziennych katastrof i najcięższych grzechów popełnianych „z miłości”.

 

16.10 (wtorek)

 

godz. 12.00 i 20.00 /Scena w Parku Hutniczym

7 minut

tekst: David Desola

reż. Adam Biernacki

Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu

90 min

bilety: 20 zł

 

7 minut to osadzona w realiach magazynu fabrycznego metaforyczna opowieść o zderzeniu ludzkich pokoleń. Dwaj główni bohaterowie to Bezan, odchodzący na emeryturę stary magazynier, oraz młody Fok, który ma zająć jego miejsce. Ich niepozbawione absurdalnego humoru starcie, jak mogłoby się zdawać, pozostaje kompletnie niezauważone przez wędrujące od lat tą samą ziemską trasą mrówki. Bo mrówek nie obchodzi, czy ktoś ze świata olbrzymów spełni swoje ambicje, pozostawi po sobie ślad dla potomności i czy po tym wszystkim Ziemia nadal będzie się kręcić wokół Słońca.

 

godz. 18.00 / Teatr Nowy w Zabrzu

Nema

tekst: Koffi Kwahulé

reż. Katarzyna Deszcz

Teatr Nowy w Zabrzu

+18

bilety: 35 zł

 

„Nema” w reżyserii Katarzyny Deszcz (znanej m.in. z realizacji zabrzańskich „Matek” i „Podopiecznych”) opowiada historię Nemy i Idalii, Nicolasa i Beniamina. Dwie kobiety, dwóch mężczyzn, dwa małżeństwa. Dwa światy, które istnieją obok siebie. Niezależnie od statusu społecznego, bohaterowie mierzą się z podobnymi problemami: przemocą, zastraszeniem, łamaniem stereotypów. Idalia, kobieta sukcesu, dowiaduje się o problemach małżeńskich Nemy, swojej gosposi. Matka Beniamina niechętnym okiem patrzy na Idalię. Wolałaby, żeby synowa zajęła się domem i mężem, a nie karierą. Nicolas, mąż Nemy, udziela porad małżeńskich Beniaminowi. A Nema? Myślami jest gdzieś obok, schowana za murem milczenia.

 

 

17.10 (środa)

 

godz. 12.00 i 18.00 / Teatr Nowy

Płuca

tekst: Duncan Macmillan

reż. Anna Wieczur-Bluszcz

Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie

105 min

+16

bilety: 20 zł

 

„Płuca” to mądra, aktualna, niezwykle zabawna i bardzo wzruszająca opowieść o pokoleniu, którym kieruje niepewność, wątpliwości, stres i strach przed rozpadem znanego świata, o odpowiedzialności i dojrzewaniu do rodzicielstwa w czasach globalnego niepokoju, terroryzmu i napiętych stosunków politycznych. Młodzi, dobrze wykształceni bohaterowie Macmillana zdają sobie sprawę, że w dobie zagrożeń środowiska i zmian klimatycznych decyzja o sprowadzeniu na świat nowego człowieka to duży krok dla ich związku, ale jeszcze większy krok dla narażonej na zagładę planety. Muszą zweryfikować własne przekonania, zmierzyć się z konsekwencjami swoich decyzji, pokonać lęki, podjąć ryzyko i przede wszystkim zawalczyć o miłość. Bo „Płuca” to także uniwersalna opowieść o miłości – niedoskonałej, trudnej, ale prawdziwej. Takiej, od której brakuje tchu.

 

 

 

godz. 20.00 /Scena w Parku Hutniczym

Ikebana

tekst: Marcin Skóra

reż. Bohdan Robert Graczyk, Dariusz Stanisław Starczewski

Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie

100 min

+18

bilety: 30 zł

 

Czy można żyć, gdy straciło się wszystkich bliskich, w tym ukochaną córkę? Czy można żyć, gdy nie wiadomo kto zabił twoje dziecko? Czy można żyć, gdy wszyscy oni wmawiają ci, że to ty zrobiłaś? Dwóch reżyserów, jedna aktorka. Czy jedna? Na scenie Matylda Anna Baczyńska w duszach Ewy Złej Nowickiej. Zobaczmy, czy można.

 

 

18.10 (czwartek)

 

godz. 18.00 / Scena w Parku Hutniczym

Dead Cities

tekst i dramaturgia: Davit Khorbaladze

reż. Mikheil Charkviani

Teatr w Poti (Gruzja)

65 min

* poza konkursem

bilety: 20 zł

 

godz. 19.15 /Teatr Nowy w Zabrzu

Historia Jakuba

tekst i dramaturgia: Tadeusz Słobodzianek

reż. Ondrej Spisak

Teatr Dramatyczny Miasta Warszawa

155 min

+15

bilety: 70 zł

 

Opowieść inspirowana faktami o księdzu i filozofie, który dowiaduje się, że nie jest tym, kim jest. Próbuje odkryć swoją prawdziwą tożsamość, ale we współczesnym świecie, gdzie trzeba jasno określić pochodzenie, wiarę czy narodowość, zaczyna coraz bardziej odczuwać inność i obcość. Próby scalenia na nowo swojej osobności raz po raz narażają go na nieoczekiwane sytuacje i przygody, które od tragizmu chroni śmiech i wartka, burleskowa akcja.

 

 

19.10 (piątek)

 

godz. 18.00 / Scena w Parku Hutniczym

Baby

tekst: Sandra Jaworudzka

reż. Iwona Woźniak

Fundacja Szafa Gra

60 min

bilety: 25 zł

 

Framuga lśniącego okna to brama, w której malowany jest codziennie niezwykły obraz. Oto rozpoczyna się poranny rytuał wyglądania bab przez okna. Czy to kobiety solidarne i postępowe, czy raczej może zaściankowe i chowające się po kątach baby? Jedno jest pewne – baby babom zgotowały ten los.

 

godz. 19.15 / Teatr Nowy

Sienkiewicz Superstar

tekst, dramaturgia: Jan Czapliński

reż. Aneta Groszyńska

Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

150 min

bilety: 55 zł

 

Na stulecie odzyskania niepodległości twórcy wielokrotnie nagradzanej „Zapolskiej Superstar”, zapraszają na sequel – opowieść o Henryku Sienkiewiczu, autorze popularnym i bardzo nieznanym. Jeśli uznać Sienkiewicza za patrona narodu, ten spektakl będzie teatralną biografią XX wieku. I zarazem wycieczką w Polskę AD 2018, świętującą właśnie stulecie niepodległości. Jakie pomniki wybudujemy przy tej okazji? I czy Sienkiewicz ma z tym ciągle coś wspólnego?

 

 

20.10 (sobota)

 

godz. 17.00 / Scena w Parku Hutniczym

Łauma, czyli czarownica

tekst: Maciej Podstawny, Magdalena Miklasz, Łukasz Zaleski na podstawie komiksu „Łauma” Karola (KRL) Kalinowskiego

reż. Magdalena Miklasz

Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

* spektakl familijny dla odważnych dzieci i strachliwych rodziców

90 min

bilety: 35 zł

 

Przedstawienie na podstawie komiksu „Łauma” Karola (KRL) Kalinowskiego. Dorota z tatą przenosi się z Warszawy do Łojm, w samo serce Suwalskiego Parku Krajobrazowego. Przywozi ze sobą samotność współczesnego dziecka… Zostawiając w dali wygodę stolicy, szybki i głośny rytm życia w centrum, zaczyna eksplorować rodzinne historie z przeszłości – i odkrywa świat pełen wiedźm, łaum, bogów i upiorów. Dziewczynka musi stać się czarownicą, kobietą która powstrzyma nadciągającą zagładę. Mądra i nowoczesna baśń dla całych rodzin.

 

godz. 19.00 / Teatr Nowy w Zabrzu

Lwów nie oddamy!

tekst: Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły

Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie

reż. Katarzyna Szyngiera

bilety: 35 zł

 

Beniową podzieliła historia. Nie ma przejścia z ukraińskiej strony wsi na polską i odwrotnie. Mieszkańcy nie mogą w upalne dni przekroczyć Sanu i schronić się pod lipą, która od dwustu lat rośnie półtora kilometra od ich domów. Jesteśmy wychowani w kulcie pamięci. Myślimy o niej jak o drzewie. Pamięć należy pielęgnować, dbać o jej korzenie, by dawała nam schronienie i poczucie wspólnoty, by stanowiła punkt odniesienia w zmieniającym się świecie. Tymczasem pamięć znacznie bardziej przypomina rzekę. Nie tylko nieustannie płynie i zmienia się, lecz także dzieli i wyznacza granice.

 

21.10 (niedziela)

 

godz. 16.30 / Scena w Parku Hutniczym

Love and Information

autor: Caryl Churchill

reż. Małgorzata Baryła, Kamil Baryła

Teatr Nieoetykietowani

60 min

* poza konkursem

bilety: 15 zł

 

Czy zauważyliście tę ogromną ilość informacji docierającą do nas każdego dnia? Zastanawialiście się kiedyś, ile z nich jest tak naprawdę istotnych? Bez ilu nie moglibyście normalnie funkcjonować? Na jak długo zostają one w naszej pamięci? Spektakl skłania (albo nawet zmusza) do refleksji. Bo czy nie warto czasem na chwilę się zatrzymać? Przerwać ten codzienny bieg i pomyśleć czy w nieustannym pośpiechu, w świecie przepełnionym danymi, liczbami i statystykami jest miejsce na tytułową miłość?

 

godz. 18.00 / Teatr Nowy w Zabrzu

zakończenie festiwalu i werdykt jury

oraz

Wierna wataha

tekst i reżyseria: Katarzyna Dworak, Paweł Wolak

Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

90 min

* poza konkursem– pokaz specjalny, spektakl laureatów poprzednich edycji Festiwalu

bilety: 40 zł

 

Spektakl został nasycony podniosłą symboliką. Znakomite, majestatyczne, wzbudzające niepokój animacje Justyny Sokołowskiej nawiązują do sakralnego malarstwa, motywów biblijnych i mitologicznych. Gesty wykonywane przez aktorów – choć trudno je przypisać do konkretnej religii – mają ewidentnie rytualny charakter. Wymyślona przez Jacka Hałasa oprawa dźwiękowa współgra z mocno zrytmizowanym tekstem sztuki, „stukotliwym” od krótkich fraz i powtórzeń. Transowy polifoniczny śpiew – jak z cerkiewnych nabożeństw albo indiańskich ceremonii – przechodzi płynnie w zwierzęce skowyty, pohukiwania, dyszenie, postukiwania, zręcznie zapętlone przez obsługującego konsoletę Alberta Pyśka. Szamaństwo. Akustyczno-wizualna psychodelia. A im bliżej finału, tym mroczniej, aż po oniryczne sceny, w których ludzie przemieniają się w zwierzęta, zwierzęta w ludzi, a woda miesza się z krwią (Piotr Kanikowski, 24legnica.pl).





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz

miejsca kultury

Facebook