Fortepianarium: Irmina Obońska i Marek Toporowski

Muzyczny Klub Fortepianarium zaprasza 26 września na koncert Irminy Obońskiej i Marka Toporowskiego.
image fot. materiały organizatora

Irmina Obońska – pianistka i klawesynistka. Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu Hanny Kryjak i klawesynu Marka Toporowskiego (dyplom z wyróżnieniem). Działalność pianistyczną koncentruje wokół muzyki kameralnej. Z równym powodzeniem wykonuje tak muzykę XX-wieczną jak klasyczną czy romantyczną. Towarzysząc młodym adeptom sztuki wiolinistycznej w szrankach konkursowych w kraju i zagranicą zdobyła wiele nagród za artystyczny akompaniament. Jako klawesynistka zadebiutowała w roku 2008 na V Śląskim Festiwalu Bachowskim. Uczestniczyła również w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Leszka Kędrackiego, Władysława Kłosiewicza, Aline Zylberajch i Hermana Stindersa, jest laureatką III nagrody na I Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009). Ma na swoim koncie nagrania płytowe (6 sonat triowych J.S.Bacha – partia basso continuo – odznaczone nagrodą Fryderyka oraz Litewska Birbynė: Polska i litewska XVII w. z zespołem Reversio), prowadzi również działalność koncertową.

 

Marek Toporowski – klawesynista i organista, kameralista i dyrygent – jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, w ramach którego po raz pierwszy w Polsce wykonano na historycznych instrumentach takie arcydzieła jak m.in. Mszę h-moll Bacha. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta oraz licznych rejestracji historycznych organów w Niemczech m.in. w serii „Organy Dolnych Łużyc”. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę Fryderyka. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody; Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową. W latach 2008-12 pełnił funkcję prorektora, następnie kierował Katedrą Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012-2015). Od 2016 roku związany jest również z Akademią Muzyczną w Krakowie.

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz