Bilet do teatru za 350 groszy

W tegorocznej akcji „Bilet do teatru za 350 groszy” weźmie udział blisko 100 teatrów publicznych z 40 polskich miast. Sprzedaż biletów – prowadzona tylko w kasach – rozpocznie się 18 maja, ale spektakle będą grane przez cały tydzień – aż do 24 maja.
image

Piąty Dzień Teatru Publicznego chcemy świętować pod znakiem SUKCESU. Przede wszystkim sukcesu wszystkich teatrów publicznych, które pracują pełną parą, na najwyższych obrotach, realizując swoją misję. Mamy w teatrach coraz więcej widzów w różnym wieku, nowe premiery, ożywioną klasykę i najświeższe propozycje młodych dramatopisarzy. To jest też sukces naszej akcji „Bilet do teatru za grosze”, bo realizujemy ją wspólnie po raz piąty i weźmie w niej udział blisko sto teatrów i tyle samo spektakli. Tegoroczne 350 groszy odwołuje się też do sukcesu ekonomicznego, jaki stale działający teatr publiczny generuje dla miejsca, w którym działa. Trzeba przypominać, że 1 złotówka dotacji dla teatru wygenerowała w 2017 roku tzw. efekt ekonomiczny w wysokości 3,68 zł.

 

W tym roku z okazji Dnia Teatru Publicznego chcemy zacząć gromadzić wiedzę o tym, jakie są czynniki wpływające na sukces Teatru. Teatru dużą literą, bo chodzi o sukces Państwa Teatru, pojedynczego teatru, bardzo określonego teatru. W każdym miejscu może to być zupełnie inaczej zdefiniowane. Pilotażowe badanie czynników sukcesu przeprowadzone zostanie 18 maja, w Dzień Teatru Publicznego, przez zespół prof. Rafała Kasprzaka.

 

Czym jest sukces? Sukces jest jednym z głównych pojęć w zarządzaniu, szczególnie w zarządzaniu strategicznym, które może być bardzo różnie rozumiane. Cześć nauk o zarządzaniu utożsamia sukces z pomyślnym zakończeniem konkretnego przedsięwzięcia lub procesem, działaniem organizacji na najwyższym poziomie możliwości, zmierzającym do realizacji wyznaczonych celów. Inni badacze postrzegają i mierzą sukces w kontekście sprawnego funkcjonowania i rozwiązywania szeroko rozumianych problemów zarządzania.

 

„Od kilku lat, intensywnie współpracując z Instytutem Teatralnym – pisze Rafał Kasprzak – staramy się my, ekonomiści, zrozumieć teatr jako specjalną instytucję, instytucję artystyczną, funkcjonującą w całym systemie społeczno-ekonomicznym. Dwa lata temu przygotowaliśmy wspólnie badanie ekonomiczne, dzięki któremu wiemy, ile teatr «daje» lokalnej gospodarce. Badanie to można powtarzać co roku, mnożąc argumenty na rzecz skutecznego teatralnego lobbingu, bo według wszelkich prognoz efekt ekonomicznego oddziaływania Teatru może tylko wzrastać. W tym roku chcemy poszerzyć perspektywę i spróbować dowiedzieć się od Państwa: widzów, pracowników teatrów i profesjonalnych recenzentów, jakie czynniki determinują sukces konkretnego Teatru (dlatego piszemy go dużą literą). Każdy z nas inaczej postrzega sukces Teatru i czynniki na niego wpływające. Ambicją interdyscyplinarnego zespołu badaczy i badaczek z SGH oraz z innych polskich uczelni – ekonomistów, antropologów, socjologów, badaczy kultury – jest poznanie czynników decydujących – zdaniem osób badanych – o tym sukcesie. Przecież każdy z nas czuje podświadomie, że część obszarów aktywności sprzyja, a część hamuje jego osiągnięcie. Mamy nadzieję, że dzięki odpowiedziom i zgromadzonej wiedzy będziemy jeszcze lepiej mogli zrozumieć tę skomplikowaną materię. Nasze badanie ma charakter pilotażowy, jest początkiem drogi poznawania teatru od tej strony. Ale każda wielka droga rozpoczyna się od małych kroków.”

 

Badanie towarzyszące akcji "Bilet do teatru za 350 groszy" przy okazji Dnia Teatru Publicznego będzie miało formę zindywidualizowanej internetowej ankiety dla trzech grup oceniających, która od 18 maja dostępna będzie pod adresem www.ocenteatr.pl oraz na stronach teatrów biorących udział w akcji.

 

Dorota Buchwald





Exception: Form_Comment::__construct reqire form_id param