1. etap 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013”

Obradujące na przełomie czerwca i lipca br. jury 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013”, odbywającego się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dokonało pierwszej selekcji nadesłanych prac nadesłanych. Tegoroczna edycja konkursu, organizowanego przez Galerię Bielską BWA w Bielsku-Białej,  jest w jego 51-letniej historii przełomowa: została otwarta dla malarzy nieposiadających dyplomu uczelni artystycznej, wykorzystuje także szeroko możliwości prezentacji internetowej zgłoszonych prac.
image Agnieszka Piotrowska, „Euphorbia”, 2012, olej na płótnie, 130 x 150 cm

Zaowocowało to rekordowym zainteresowaniem – zgłoszenia nadesłało 701 artystów, którzy zaproponowali do konkursu 3.048 prac. W wyniku przeglądu prac i dyskusji, jury podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do wystawy pokonkursowej 120 prac autorstwa 57 artystów.

 

Zanim jurorzy zebrali się w Bielsku-Białej, wcześniej indywidualnie dokonali przeglądu zgłoszonych prac, które były prezentowane online na stronie internetowej biennale w zakładce „Galerii zgłoszonych prac”. Mógł je obejrzeć każdy zainteresowany malarstwem, a także głosować na najciekawszego twórcę.

 

Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury, tak ocenia 1. etap konkursu: „Decyzja otwarcia najnowszej edycji Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” dla artystów nieposiadających tytułu magistra sztuki nie była łatwa, gdyż zawierała pierwiastek ryzyka, że artyści profesjonalni zbojkotują ten konkurs. Rzeczywiście dotarły do nas głosy, w których obawiano się zdominowania konkursu przez artystów amatorów. Ale nic takiego się nie stało. Konkurs zgromadził znacznie większą ilość uczestników, spośród których 18 procent to malarze bez dyplomu. Wśród nich kilkoro zakwalifikowało się do drugiego etapu, co już wskazuje na pozytywny aspekt tego otwarcia.

Jurorzy bardzo surowo oceniali wszystkie obrazy, nie kierując się żadnymi innymi względami, jak tylko artystycznymi. Zastrzegli sobie także prawo do odrzucenia prac w ostatecznej ocenie, na podstawie oryginałów. Bowiem oglądanie zdjęć obrazów w Internecie zawsze daje margines błędu, że praca atrakcyjna na ekranie komputera może okazać się w rzeczywistości źle namalowana czy niechlujnie wykonana.

W tegorocznej edycji przeważająca grupa uczestników to artyści młodzi, choć wciąż konkurs ten przyciąga wielu nieznanych malarzy, bez względu na wiek. A to oznacza spełnienie założeń biennale, czyli odkrywanie nowych talentów. Cieszę się z dokonanego wyboru, bo uważam, że wszystkim pracom jury wnikliwie się przyjrzało i rzeczywiście zostały wybrane najlepsze. Przy całej różnorodności, oddającej wielość tematów i technik zgłaszanych prac, wystawa pokonkursowa ma szansę stać się jedną z najlepszych wystaw polskiego malarstwa współczesnego”.

 

Podsumowując dyskusję i wnioski, do jakich doszli jurorzy po oglądzie ponad 3 tys. prac, Paweł Jarodzki, szef jury, zwrócił uwagę na dominujące kierunki i nurty, m.in. interesujący powrót ku abstrakcji i malarstwu wymagającemu głębokiej refleksji, a także na tematykę, w której widoczne jest odejście od doraźnych kwestii politycznych i społecznych.

„Malarstwo zdaje się być w dalszym ciągu dominującą formą wypowiedzi artystycznej we współczesnym świecie” – przytacza zgodną opinię jury Paweł Jarodzki.

 

5 października 2013 roku w Galerii Bielskiej BWA odbędzie się drugie posiedzenie jury, podczas którego zostanie wyłoniony zdobywca ufundowanej przez Ministra Kultury i Sztuki głównej nagrody – Grand Prix (25 tys. zł), a także laureaci pozostałych nagród i wyróżnień. Podczas jesiennego posiedzenia jurorzy – oglądając już oryginalne płótna – mogą w niektórych przypadkach zweryfikować swoją ocenę sformułowaną na podstawie oglądu elektronicznego pracy (regulamin daje im prawo do odrzucenia pracy obejrzanej w oryginale).

 

W składzie obecnej edycji konkursu znaleźli się: wybrany na przewodniczącego jury Paweł Jarodzki – artysta, kurator galerii Awangarda BWA Wrocław –  Galerie Sztuki Współczesnej, profesor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby; Kamil Kuskowski – artysta, kurator, dziekan Wydziału Nowych Mediów i Malarstwa Akademii Sztuki w Szczecinie, profesor zwyczajny (laureat Grand Prix 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”); Anna Nawrot – artystka, kuratorka, od 1985 roku prowadząca autorską Galerię Biała w Lublinie, Piotr Rypson – krytyk sztuki, kurator, publicysta, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Agata Smalcerz – historyk sztuki, krytyk, kurator, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.

 

Kuratorem biennale jest Grażyna Cybulska, historyk sztuki w Galerii Bielskiej BWA.

 

Wernisaż wystawy oraz ogłoszenie wyników konkursu odbędą się w piątek, 8 listopada o godz. 17.00. W sobotę, 9 listopada, odbędzie się panel dyskusyjny o polskim malarstwie współczesnym.

Wystawa potrwa do 29 grudnia 2013. 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013” jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz