Konkurs miał charakter otwarty i był skierowany do twórców i budowniczych instrumentów z zastrzeżeniem, że dotyczy budowy instrumentów występujących (w przeszłości bądź obecnie) na terenie Beskidu Śląskiego, Żywieckiego oraz pasma Babiej Góry – ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów pasterskich charakterystycznych dla tych ziem, tj. piszczałek, trombit, rogów pasterskich, dud i gajd.
Jury zapoznało się ze 107 pracami wykonanymi przez 16 twórców. Nadesłane instrumenty ocenione zostały pod kątem walorów artystycznych, estetycznych oraz brzmieniowych. Uwzględniono także ich zgodność z tradycją.
Jury w składzie:
Jan Brodka – muzyk, folklorysta, instruktor i kierownik zespołów regionalnych (przewodniczący jury)
Zbigniew Wałach – muzyk, folklorysta, budowniczy instrumentów ludowych,
Barbara Rosiek – kierowniczka Działu Etnografii Muzeum Miejskiego w Żywcu
Agata Mierzejewska-Ficek – muzykolożka, instrumentolożka
Dariusz Kocemba – etnolog, Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej (sekretarz jury)
postanowiło przyznać nagrody i wyróżnienia następującym budowniczym instrumentów ludowych:
w kategorii dud i gajd:
Czesław Węglarz z Ciśca
Marcin Blachura z Żywca
Jakub Lach z Koszarawy
w kategorii trombit i rogów:
Piotr Kukuczka z Koniakowa
Stanisław Piwowarczyk z Żabnicy
w kategorii piszczał:
Przemysław Ficek z Jeleśni
Waldemar Kempka z Tychów
Józef Szypuła z Czechowic-Dziedzic – wyróżnienie
Piotr Zeman z Ciśca – wyróżnienie
za zestaw instrumentów:
Piotr Puszyński
Tadeusz i Grażyna Kruczyńscy z Żywca
Grzegorz Brodka z Radziechów
Sylwester Białas z Bielska-Białej
wyróżnienie specjalne:
dla grupy warsztatowej za zestaw czterech gęśli, które zostały wykonane w ramach projektu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych – Ocalone gęśle”
Sabina Jurasz, Marcin Blachura, Rafał Bałaś, Kuba Gołdyn
Nagrody zostały ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego.
komentarze
dodaj komentarz