Piotr C. Kowalski i Inni – „Bardzo dobra wystawa nie bardzo dobrych bobrów i nie tylko”

Na bielskiej wystawie poznamy najnowszą fascynację Piotra C. Kowalskiego – obserwację bobrów. Artysta dokumentuje „twórczą” pracę zmyślnych ssaków. Zobaczymy instalację z bobrzymi „rzeźbami” oraz obrazy malowane przez naturę. Otwarcie wystawy 7 lutego.
image

Piotr C. Kowalski od malowania klasycznych obrazów pejzażu, przeszedł do malowania ich „pejzażem”. Płótna były rozmywane deszczem, smagane i łamane wiatrem. Farby artystyczne na obrazach zastąpił barwnikami naturalnymi już na początku lat 80. XX wieku: jagodami, wiśniami i innymi owocami. Kładł również płótna na ziemi i pozwalał zostawiać ślady zwierzętom i ptakom. Wystawa w Galerii Bielskiej BWA ukazuje najnowszą fascynację artysty – obserwowanie bobrzej rodziny w naturalnym dla tych gryzoni środowisku.

 

Agata Smalcerz:

Piotr C. Kowalski jest artystą, który od wielu lat angażuje przyrodę do współtworzenia swojej sztuki. Płótna, początkowo malowane sokiem owoców leśnych, z czasem zostały poddane procesom naturalnej ingerencji deszczu, śniegu, spadających liści i owoców, śladów zwierząt itp. Zasadę tę zastosował artysta także w obrazach miejskich: „Przejściowych” (kiedy na zagruntowanym na biało płótnie rozłożonym na bruku odbijają ślady butów przechodzący ludzie) lub „Przejezdnych” (zachlapanych przez przejeżdżające samochody). Nazwy innych cykli z określeniami: przerżnięte, zardzewiałe, podwędzone – sugerują metodę twórczą artysty, który nie kreuje się na twórcę, a jedynie współtwórcę obrazów. Oddzielnym cyklem, realizowanym wspólnie z Joanną Janiak, były „Obrazy mroźne”, które powstawały w odpowiednio niskich temperaturach – były „malowane” mrozem.Wystawa w Galerii Bielskiej BWA pokazuje najnowszą fascynację Piotra C. Kowalskiego odnoszącą się do rzeźbiarskiego charakteru pracy bobrów. Długie siekacze tych gryzoni służą im jak dłuta, a ścinane drzewa przybierają charakterystyczne kształty. Instalacja, będąca jednym z elementów ekspozycji, to owoc działalności rodziny bobrów, które zagościły w wiejskiej posiadłości artysty w Wielkopolsce. Zgromadzone artefakty uzupełnione będą dokumentacją fotograficzną i filmową oraz innymi obiektami i obrazami artysty z cyklu „Piły”. Wśród nich „Piła nr 2” powstała w wyniku działania rdzy na płótno, którego rewers pokryty jest naklejkami, zdjęciami i dokumentami związanymi z obroną Puszczy Białowieskiej. Obraz prezentowany na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019.Piotr C. Kowalski kilkakrotnie uczestniczył w Bielskiej Jesieni: w 1997 roku jego obraz „Hermanice 2–9.09.1995”, z użyciem czeremchy, uzyskał Srebrny Medal i nagrodę Wojewody Bielskiego, w 2011 roku – „Obraz mroźny -17˚C” – wyróżnienie regulaminowe, wspólnie z Joanną Janiak.Wystawie towarzyszyć będą warsztaty plastyczne dla dzieci i młodzieży związane z tematyką bobrów, prowadzone przez autora wystawy.

 

Piotr C. Kowalski:


Bobry pojawiły się u nas w Nienawiszczu siedem lat temu. Pejzaż zmieniał się, zmienił się i zmienia się nieustannie. Bobry są, ale jakoby ich nie było, gdyż ich nie widać, nie słychać i nie czuć. Ale na wystawie BARDZO BOBREJ w Bielsku-Białej będą.

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE

wtorek, 11 lutego 2020, godz. 17.00
Otwarte oprowadzanie po wystawach Piotra C. Kowalskiego i Ireneusza Walczaka.
Widzów oprowadzać będą historyczki sztuki z Galerii Bielskiej BWA: Agata Smalcerz i Ada Piekarska.

środa, 19 lutego 2020, godz. 18.00, wstęp wolny
„Sekretne życie Piotra C.”  – wykład Marty Czyż o twórczości Piotra C. Kowalskiego.
Spotkanie z artystą.
Marta Czyż – historyk sztuki, kuratorka wystaw, autorka tekstów o sztuce współczesnej.


DZIEŃ BOBRA – czwartek, 20 lutego 2020
godz. 13.00
Warsztaty prowadzone przez Piotra C. Kowalskiego.

godz. 15.00
„Dobrze panie Bobrze w Krasnogrudzie” – ścieżka edukacyjna.
Prezentacja – Jacek Bożek z Klubu Gaja

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz