Potencja – Teoria humoralna: quattro stagioni

Wspólna wystawa grupy Potencja, czyli trojga malarzy, którzy spotkali się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych: Karoliny Jabłońskiej (dyplom 2015), Tomasza Kręcickiego (dyplom 2015) i Cyryla Polaczka (dyplom 2014).
image

Wiosenna Teoria humoralna: quattro stagioni jest ciągiem dalszym wystawy, którą jesienią ubiegłego roku Potencja zaprezentowała w BWA w Zielonej Górze.
Potencja to trzy tworzące malarstwo osoby, które spotkały się na ASP w Krakowie: Karolina Jabłońska (dyplom 2015), Tomasz Kręcicki (dyplom 2015) i Cyryl Polaczek (dyplom 2014). Potencja to ich wspólna pracownia. Potencja to artist-run-space, który prowadzili na krakowskim Zabłociu. Potencja to przestrzeń współpracy z innymi osobami artystycznymi. Potencja to wydawca art-zina „Łałok”, platforma projektów kuratorskich, grupa wsparcia, a okazjonalnie również zespół filmowy.
Teoria humoralna to protonaukowy koncept medyczny, zgodnie z którym zarówno ciałem jak i duszą człowieka rządzą cztery ustrojowe płyny: krew, żółć, flegma oraz czarna żółć.
Quattro stagioni to tytuł znanego cyklu koncertów skrzypcowych a także nazwa alegorycznej, wieloskładnikowej pizzy reprezentującej koło czasu biegnącego cyklicznie zgodnie z rytmem czterech pór roku.

Stając przed dylematem: wszystko albo nic, Potencja skłania się raczej ku wszystkiemu. Nie da się namalować wszystkiego. Co nie znaczy, że nie warto próbować. Artyści Potencji malują więc obrazy figuratywne i takie, które dochodzą do granic abstrakcji. Obrazy wzięte z życia i wzięte ze snów. Alegoryczne i bezpośrednie. Konceptualne i autoekspresyjne. Odwołujące się do języka kina oraz fotografii i takie, które przemawiają językiem czystego malarstwa. Przesadne i oszczędne. Autentycznie zabawne i w gruncie rzeczy dość mroczne. Obrazy na temat ziemniaków, oczu, paznokci, wypadków, filmów, jedzenia, światła i wielu innych rzeczy – a także takie, których tematem jest sam obraz. Potencja nie darmo nazywa się Potencją; malarstwo jest dla trójki artystów polem nieskończonych możliwości, z których większość się nie spełni, ale każda spełnić się może. Malarstwo jest dla Potencji jak szklanka banalnej prawdy, która jest w połowie pełna niezwykłości. W tym sensie malarstwo Potencji jest realistyczne; do złudzenia przypomina życie, którego nie naśladuje, ale któremu towarzyszy.

Stach Szabłowski

 

 

 

Potencja – Teoria humoralna: quattro stagioni
Karolina Jabłońska, Tomasz Kręcicki, Cyryl Polaczek
18 marca – 24 kwietnia 2022
kurator: Stach Szabłowski

 

 

 

______________________________________________

 

Więcej na stronie galerii.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz