„Sezon w piekle”. 11. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2022

Przed piekłem współczesności nie ma ucieczki, twierdzi Stach Szabłowski, pożyczając tytuł wystawy od Rimbauda i proponując spojrzenie na sztukę przez pryzmat pojęcia i wyobrażenia piekła, rozumianego jako wielopoziomowa metafora współczesności.
image fot. materiały prasowe organizatora

Po wymuszonej, pandemicznej przerwie w 2020 roku, Galeria Bielska BWA dopiero w bieżącym roku przedstawi 11. Wystawę Kuratorską Bielskiej Jesieni 2022 pt. „Sezon w piekle”. Do przedstawienia pomysłu i realizacji wystawy malarstwa w cyklu Wystaw Kuratorskich Bielskiej Jesieni Galeria Bielska BWA zaprosiła Stacha Szabłowskiego, kuratora i krytyka sztuki, wnikliwego obserwatora twórczości młodych polskich artystów.

 

Wystawa Sezon w piekle stawia pytanie: gdzie możemy spotkać się ze współczesnym malarstwem? Gdzie możemy spotkać się ze sobą nawzajem – jako uczestnicy (post)pandemicznego społeczeństwa? Na jakim terytorium osoba odbierająca sztukę i szukająca w malarstwie odbicia własnych doświadczeń, może wyznaczyć randez-vous z samą sobą?
Nasza propozycja brzmi: spotkajmy się w piekle.
Innymi słowy, wystawa jest propozycją spojrzenia na sztukę zaproszonych malarek i malarzy przez pryzmat pojęcia i wyobrażenia piekła. Piekła pojętego jako wielopoziomowa metafora współczesności. Klucz otwierający perspektywę spojrzenia na życie społeczne i egzystencjalne doświadczenie jednostki w świecie, na który wszyscy, chcąc, nie chcąc jesteśmy skazani.
Tytuł wystawy pożyczamy do Rimbauda. Kiedy w 1873 roku poeta opisywał podróż do infernum, które sam wymyślił, operacja przenoszenia piekła z zaświatów na Ziemię była już praktycznie zakończona. (…)
W „Sezonie w piekle” skupiamy się więc na malarstwie operującym oksymoronami, balansującym pomiędzy entuzjazmem i pesymizmem, głoszeniem prawd uniwersalnych i relatywizmu, pragnieniem sensu i wątpieniem w sens, nadzieją i melancholią, szczerością i ironią, wiedzą i naiwnością, zaangażowaniem i brakiem przywiązania. Malarstwie, którego język jest jednocześnie afirmatywny i cyniczny, dekonstruktywny i rekonstruktywny, globalny i lokalny, polityczny i osobisty. Malarstwie, w którym poszukujemy momentu estetycznego. Przed piekłem współczesności nie ma ucieczki. (…)
Jeżeli pożyczając tytuł wystawy od Rimbauda, powołujemy go na jej symbolicznego patrona, to między innymi dlatego, że postulował on bycie „absolutnie nowoczesnym” czyli w pełni zgodnym ze swoimi czasami. (…)
„Sezon w piekle” jest wystawą, w której centrum znajduje się malarstwo. Podobnie jednak, jak granice piekła współczesności wyznacza jedynie horyzont życia społecznego, oraz zasięg i śmiałość wyobraźni eksplorującej je jednostki, tak i szeroko pojmujemy granice malarstwa.

Stach Szabłowski, kurator wystawy

 

„Sezon w piekle”. 11. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2022

10 listopada – 26 grudnia 2022
kurator: Stach Szabłowski
artyści uczestniczący w wystawie: Adam Adach, Olga Dmowska, Michał Frydrych, Jakub Gliński, Karolina Jabłońska, Bartek Kiełbowicz, Tomasz Kręcicki, Agata Kus, Monika Misztal, Zofia Pałucha, Cyryl Polaczek, Nikola Linda Strenger, Michał Slezkin, Paweł Susid, Paweł Śliwiński, Janek Zamoyski, Paweł Ponury Żukowski oraz Krzysztof Garbaczewski
autor identyfikacji wizualnej wystawy: Piotr Grabowski

oprowadzanie kuratorskie: czwartek, 10 listopada 2022, godz. 17.00
wernisaż: czwartek, 10 listopada 2022, godz. 18.00

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz