Wystawy Olafa Brzeskiego i Sławomira Rumiaka w Galerii Bielskiej BWA to kolejne, po wystawie Jerzego Nowosielskiego i Stanisława Niemczyka, spotkanie. Tym razem będą to dwie oddzielne prezentacje w obu salach galerii, artystów, których wzajemny wpływ na twórczość każdego z nich istnieje od dawna. Problematykę ich najnowszych prac odnieść można do szerokiego spektrum, które rozciąga się „między domem a kosmosem”.
Agata Smalcerz, kuratorka wystaw
Sławomir Rumiak – „Sens życia. Przegląd paranormalnych zjawisk społeczno-przyrodniczych dla dzieci i dorosłych”
Na wystawie dominują prace fotograficzne będące częścią kilku tematycznych instalacji. Ponadto pokazana będzie instalacja z elementami wideo inspirowana kultową książką Petera Tompkinsa z 1973 roku „Sekretne życie roślin”, która jest przykładem niesłabnącego powodzenia tzw. literatury pseudonaukowej. Będzie też można zobaczyć satyryczną instalację będącą bezpośrednią reakcją na aktualną sytuację geopolityczną i powracający wraz z nią temat międzynarodowej polityki agrarnej, w tym przypadku propagandy agrarnej lub tzw. „food wars” (wojny żywnościowe). Głównym elementem instalacji „Piękny Jaś kontra reszta świata” jest rzeczywisty rajd pojazdów napędzanych roślinami strączkowymi, mający miejsce w galerii podczas trwania wystawy.
Sławomir Rumiak – urodził się w 1972 roku w Bielsku-Białej, fotograf, artysta wizualny. Absolwent katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999). Uznanie przyniosły mu cykle fotograficzne, m.in. projekt Prêt-à-Porter (2004), na który złożyła się seria obrazów kobiet pełna odniesień zarówno do historii sztuki, jak i do skomercjalizowanego, uprzedmiotowionego wizerunku kobiety w kulturze masowej. W 2007 roku w ramach pracy „Wyjazd” przejechał na rowerze trasę z Polski do Wenecji, sypiając podczas postojów na kempingach wewnątrz wykonanej przez siebie miniatury pawilonu polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji. Artysta doskonale rozpoznawalny w Japonii – współpracował między innymi z tokijskimi galeriami Il Tempo Gallery oraz Zeit Foto Salon, publikował swoje prace w japońskich magazynach fotograficznych, wykładał na tamtejszych uczelniach. Był kuratorem wystaw sztuki japońskiej w Polsce: „Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii” (2010, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Muzeum Śląskie w Katowicach) oraz „Atokata”, wystawy indywidualnej Kishin Shinoyamy (2012, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach). W latach 2014–2017, podczas rezydencji artystycznych w Brazylii i Polsce, wespół z brazylijskim fotografem Cristiano Mascaro realizował projekt „Ślady ludzi”. Polska premiera powstałego w tym projekcie filmu Sławomira Rumiaka pt. „Macunaima wraca do Sao Paulo” miała miejsce w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie w 2015 roku, brazylijska – w Instituto Tomie Ohtake w 2017 roku.
W ostatnich latach artysta większość czasu spędza w lesie, pracuje z żywymi organizmami.
______________________________________
Olaf Brzeski – „Życzenie”
Najnowsza wystawa rzeźb i obiektów Olafa Brzeskiego, artysty skupiającego się ostatnio na pracach ceramicznych, wyrażających zarówno emocjonalne stany artysty, jak i rozważania egzystencjalne.
Olaf Brzeski – urodzony we Wrocławiu w 1975 roku. Studia na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej (1994–1995); studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (1995–2000). Autor blisko 20 wystaw indywidualnych – ostatnie wystawy artysty to m.in.: „Przygoda”, Galeria Raster, Warszawa (2020); „Once Upon A Time In Iran”, KAAF Institute, Teheran, Iran (2019); „Przedsionek”, Polnisches Institut, Berlin, Niemcy (2015); „Megalomania”, Galeria Raster, Warszawa (2015); „Czułe Spojrzenie” (Tender Look), Galeria Labirynt, Lublin (2015); „Samolub”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2013).
Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i projektów w kraju i za granicą. Najnowszą realizacją Olafa Brzeskiego z 2022 roku jest monumentalna, ponadtrzyipółmetrowej wysokości, uformowana ze stalowych, rur rzeźba „Wędrowiec” usytuowana w Ogrodzie rzeźby na tyłach budynku Galerii Raster przy Wspólnej 63 w Warszawie. „Wędrowiec” jest również bohaterem autorskiego filmu Olafa Brzeskiego „Punkt zbiegu”.
W 2009 roku nominowany do konkursu Spojrzenia – Nagroda Fundacji Deutsche Bank; w 2013 roku nominowany do Paszportów Polityki. Autor rzeźb, instalacji i filmów. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Związany z galerią Raster.
„Olaf Brzeski z niezwykłą wyobraźnią reinterpretuje tradycję i możliwości rzeźby. Interesuje go zarówno jej materialny wymiar – ciężar, masa, faktura – jak i czysta potencjalność; możliwość lub niemożliwość opisania zjawisk lub historii za pomocą konkretnej materii. Szereg prac artysty odnosi się też wprost do figury ludzkiej, opisując jednak nie tyle jej fizyczny, co emocjonalny wymiar. W rzeźbiarskich ciałach Brzeskiego roi się niesamowitość, niecodzienność, nienaturalność i przeskalowanie. Źródłem tych fantastycznych i zaskakujących form jest niezawodnie myśl, a następnie rysunek – jako najprostsza metafora aktu kreacji”. (info: Galeria Raster)
komentarze
dodaj komentarz