Sebastian Krok „Mentalne Pearl Harbour”

Dwa lata po zdobyciu Grand Prix Bielskiej Jesieni 2017. Nowy projekt Sebastiana Kroka jest afirmacją wizualności świata dresiarza, człowieka z bloku.
image fot. materiały prasowe organizatora

Wystawa najnowszych prac Sebastiana Kroka, laureata Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017. Artysta zaprezentuje swój najnowszy projekt pt. „Mentalne Pearl Harbour”, w którym kontynuuje podjętą w pracach nagrodzonych na biennale tematykę dotykającą trudnych problemów społecznych.
Kuratorem wystawy jest Stach Szabłowski.

Agata Smalcerz:

Nowatorskie dokonania Sebastiana Kroka dotyczą zarówno formy, jak i przesłania jego prac o dużej wadze i aktualności, w których konfrontuje tradycję i nowoczesność. Artysta stosuje jako środek wypowiedzi tradycyjne malarstwo, ale podłoże przygotowuje w oryginalny sposób. Maluje na płótnie, na zużytych tkaninach (np. na szpitalnych prześcieradłach), napinając je na nieregularne blejtramy oraz pokrywając całość grubą warstwą farby samochodowej albo wręcz wykorzystuje jako podłoże fragmenty karoserii. Na takich tłach artysta umieszcza elementy wizualne zaczerpnięte ze współczesnej ikonografii. Maluje figuratywne scenki rodzajowe, dotyczące mieszkańców współczesnych blokowisk, środowiska, które zna z autopsji. Porusza problemy związane z alienacją w bezimiennym tłumie, brakiem więzi rodzinnych, zwątpieniem w tradycyjne wartości budujące relacje społeczne. Artysta poprzez swoją sztukę ukazuje postawę świadomą wobec własnej tożsamości, a także wyraża tolerancję wobec odmiennych poglądów.

Sebastian Krok:


Założeniem wystawy jest zwrócenie uwagi na świat współczesnego młodego człowieka, mieszkańca typowego bloku, zwanego pejoratywnie „dresiarzem”. Znajduje się on poza sferą zainteresowania elit intelektualnych. „Dresiarz” stał się obiektem drwin i internetowych memów aspirującej klasy średniej. Ma on jednak swą godność, uczucia, marzenia. Żyjąc w świecie pogardy, godność buduje, zatapiając się w swojskości tego co ma i kim jest. „Mentalne Pearl Harbour” będzie afirmacją wizualności świata „człowieka z bloku”. Ograniczenia sprowadzają go na ziemię do bylejakości. Przetwarza ją jednak, by tworzyć coś niepowtarzalnego i szczerego. Swoją rzeczywistość, „Mentalne Pearl Harbour”

Stach Szabłowski, kurator wystawy:


„Mentalne Pearl Harbour” wydarza się w naszym kraju. Jesteśmy w Polsce. Jesteśmy szybcy i wściekli – bo chcielibyśmy być jeszcze szybsi. Jesteśmy zmotoryzowani. W amerykańskim śnie samochód był symbolem wolności. W Polsce wolimy jednak samochody niemieckiej produkcji – i nie śpimy. Kto ma samochód, ten może udać się dokąd zapragnie, tyle że nigdzie się nie wybieramy. Nasz sen się spełnił i nie ma właściwie dokąd jechać; wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.  Wystawa Sebastiana Kroka jest jak polski pejzaż widziany z okna samochodu, a mówiąc dokładniej, odbity w błyszczącej karoserii. Zamiast podobrazi artysta używa samochodowych masek. Nie szkodzi, że niektóre są powypadkowe, a do innych dobiera się rdza. Blacharkę można przecież wyklepać, ubytki wypełnić szpachlą i położyć nowy lakier. W jego lśniącej powierzchni odbijają się podmiejskie centra handlowe, „Alkohole” czynne 24 godziny na dobę i ledowe neony wołające ze wszystkich stron „open”! To krajobraz pełen ludzi a także zwierząt, zwłaszcza biedronek i żabek; w tej krainie pięści są zaciśnięte, piwo ma smak królewski, radiowozy podróżują na lawetach, smoki są nadmuchiwane, samuraje wyklęci, psy obronne, a Jezus – najwyższy na świecie. W pejzażu namalowanym na samochodowych maskach, które niczym stalowe tarcze herbowe wiszą na ścianach galerii, artysta stawia auto. Jego marka jest bawarska, rejestracja polska, wskrzeszenie pojazdu z martwych nastąpiło w warsztacie położonym w sercu kraju, w południowym Mazowszu. W obraz zmienił auto Sebastian Krok, osiągając sto procent realizmu w przedstawianiu krajobrazu, który jest tak prawdziwy, że aż nierealny.

Sebastian Krok – urodzony w 1985 roku w Radomiu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014). Laureat nagród: Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017; Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Albertina FiSAD 2015 w Turynie (Włochy); Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy; wyróżnienia w Konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch (2014); Nagrody ASP w Warszawie im. prof. Józefa Szajny ufundowanej przez Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS (2010). Nominowany do pierwszej 20-tki  Kompasu Młodej Sztuki 2018. Obecnie asystent w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza.
Autor wystaw indywidualnych: „Grywalizacja / Gamification” w Galerii, m² w Warszawie (2018/2019); w 2017 m.in.: „Corp Us” w Galerii m² w Warszawie; „Human Resources” w Galerii Sektor I w Jaworznie; „Ene, due...” w Puławskiej Galerii Sztuki POK „Dom Chemika” w Puławach; oraz m.in.: „Eus Deus Kosmateus” w Galerii Sztuki w Legnicy (2016); „La Petite Mort” w Galerii Fundacji Promocji Sztuki Współczesnej w Warszawie (2012).
Uczestnik wystaw zbiorowych (wybór): „PDP Orkiestra Spokojna Tour Now” w MSW w Krakowie MOCAK (2013); „Gdzie jest malarstwo?” w Galerii aTAK w Warszawie (2012); „No Budget Show vol.3” w Galerii Kordegarda w Warszawie (2011).

Stach Szabłowski – urodzony w 1973 roku. Historyk sztuki, kurator i krytyk, publicysta. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jako kurator debiutował w 2000 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie Ogólnopolską Wystawą Sztuki „Scena 2000”, przygotowaną wspólnie z Ewą Gorządek – projektem skupiającym najważniejszych polskich artystów przełomu wieków. W CSW Zamek Ujazdowski realizował inne głośne wystawy, m.in. „Betonowe dziedzictwo” (2007), „Za czerwonym horyzontem” (Warszawa – Moskwa 2004–2005). Jako krytyk i dziennikarz od wielu lat współpracuje z najważniejszymi polskimi czasopismami – od dzienników, przez tygodniki, po magazyny lifestylowe.

______________________________________________________________________________________

Wystawy indywidualne laureatów Grand Prix Biennale Malarstwa Bielska Jesień realizowane są w Galerii Bielskiej BWA, organizatora biennale, od 1996 roku, jako forma Nagrody Dyrektora Galerii dla laureata Grand Prix. Wystawie, prezentującej najnowsze prace artysty, towarzyszy katalog z reprodukcjami prac oraz tekstami krytycznymi o twórczości autora wystawy.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz