Wraz z rozwojem entomologii w czasach nowożytnych, uczeni, uświadamiając sobie złożoność światów owadzich, zaczęli stopniowo stawiać mrowisko, ul czy termitierę jako przeciwstawny przykład harmonijnego, utopijnego systemu organizacji, który można nie tylko podziwiać, ale wręcz naśladować. W pierwszej połowie dwudziestego wieku zaczęły pojawiać się z kolei negatywne odniesienia systemu funkcjonującego w świecie owadzim do reżimów politycznych, autorytaryzmu czy totalitaryzmu.
Projekt „Życie ludzi” stanowi opowieść o człowieku i jego kulturze z perspektywy badacza ludzkiej cywilizacji, niczym z programów przyrodniczych czy publikacji naukowych. Narracja wystawy skupia się na wybranych aspektach ludzkiej egzystencji i koresponduje z wydaną na początku XX wieku trylogią Maurycego Maeterlincka: „Życie pszczół”, „Życie termitów” i „Życie mrówek”, w której belgijski noblista, pod pozorem wywodu entomologicznego, przyjmuje strategię paraboliczną, traktując świat owadów jako metaforę świata ludzkiego. Idąc tym tropem, wystawa „Życie ludzi” celowo i przesadnie antropomorfizuje świat przyrody, aby zanalizować poszczególne grupy owadów społecznych. Poszukiwanie punktów wspólnych i krytyczna analiza mechanizmów występujących w świecie natury w odniesieniu do funkcjonowania człowieka w grupie, stawia finalne pytanie o miejsce jednostki w społeczeństwie.
„Życie ludzi”
30.11.2020–8.01.2021
dzień otwarty: 30.11 (poniedziałek) w godz. 15.00–20.00
udział biorą: Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Hubert Czerepok, Dorota Hadrian, Krzysztof Jung, Kijewski/ Kocur (Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska), Małgorzata Mirga-Tas, Franciszek Orłowski, Tomasz Przybyłek, Michał Smandek, Łukasz Surowiec, Małgorzata Szandała, Łukasz Trzciński, Jaśmina Wójcik, Julita Wójcik, Karolina Żyniewicz
kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
identyfikacja wizualna: Marcin Wysocki
program edukacyjny: Dominika Malska
komentarze
dodaj komentarz