Koncert Karol Stryja in Memoriam. 500. rocznica Reformacji

Doroczny koncert Karol Stryja in Memoriam, w tym roku – w niedzielę, 28 maja w cieszyńskim kościele Jezusowym.
image

Wykonawcy:

Śląska Orkiestra Kameralna
Chór Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie Harmonia
Jan Wincenty Hawel - dyrygent
Izabella Zielecka-Panek - dyrygent, przygotowanie chóru
Paweł Konik - baryton
Regina Gowarzewska - prelegent


Program:

Jan Sztwiertnia - Pan jest pasterzem moim
Józef Świder - Cantus gloriosus
Aleksander Lasoń - Benedictus
Jan Gawlas - Szumi dolina
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Sinfonia C-dur nr 1
Johann Sebastian Bach - Kantata Ich habe genug BWV 82
Johann Sebastian Bach - III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048
Samuel Barber - Adagio na smyczki
Johann Sebastian Bach - Aria na strunie G z Suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068

 

Wszak w Cieszyńskiem jest najwięcej wyznawców Kościołów Ewangelickich. Ewangelikiem był prof. Karol Stryja i cieszyńscy kompozytorzy Jan Gawlas i Jan Sztwiertnia, których muzyka rozpocznie zapowiadany koncert.


Urodzony na Zaolziu, Jan Gawlas (1901-1965) był wychowankiem cieszyńskiego seminarium nauczycielskiego i Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Katowicach (w klasach organów B. Szabelskiego, fortepianu S. Allinówny i kompozycji W. Friemanna), przedwojennego poprzednika Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, której rektorem został w 1963 roku. W jego dorobku są utwory orkiestrowe, kameralne, organowe i ponad sto pieśni na chór. Niezbyt bogaty jest dorobek, twórcy m.in. poematu symfonicznego Śpiący rycerze w Czantorii i pieśni na głos z fortepianem, urodzonego w Hermanicach (dziś część Ustronia) Jana Sztwiertni (1911-1940), umęczonego w hitlerowskim obozie koncentracyjnym Mauthausen-Gusen w wieku zaledwie 29 lat. Aresztowany przez gestapo trafił tam w ramach Intelligenzaktion Schlesien. Był nauczycielem, prowadził chór kościelny i grał na organach. Pisał drobne utwory do użytku szkolnego i kościelnego, fugi, preludia, chorały, kantaty. Skomponowana w 1932 r. śpiewogra Sałasznicy, której muzyka nawiązywała do motywów ludowych z okolic Wisły, zdobyła dużą popularność. W 1937 r. rozpoczął studia w Konserwatorium Muzycznym w Katowicach, gdzie w maju 1939 odbył się recital złożony z jego kompozycji. W nagrodę otrzymał stypendium na studia muzyczne w Paryżu, który z powodu wojny nie doszedł do skutku.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz