Te dwa obszary są związane ze sobą niezwykle silnie, co rodzi szereg konsekwencji dla samego pola sztuki. Iwański zarysuje historię rynku sztuki w ostatnich czterech dekadach – w czasie, gdy formuje się również globalny rynek finansowy w postaci, która staje się być dla nas coraz bardziej kłopotliwa. Jeszcze nigdy w historii procesy ekonomiczne w tak wysokim stopniu nie determinowały dynamiki obrotu sztuką.
Perspektywa peryferyjna jest w tej sytuacji szczególnie ciekawa, gdyż z jednej strony pozwala spojrzeć z dystansem na przyszłość i fundamenty tak zorganizowanego rynku sztuki, z drugiej natomiast nic tak nie znakuje peryferyjności, jak brak krytycznego oglądu. Dlatego interesującym materiałem badawczym staje się sam lokalny fantazmat rynku, z którym mamy intensywnie do czynienia od początku lat 90.
dr Mikołaj Iwański – ekonomista, adiunkt na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuje się rynkiem sztuki współczesnej oraz ekonomicznym i społecznym kontekstem funkcjonowania sztuki. Publikował m.in. w Obiegu, Magazynie Sztuki, Gazecie Wyborczej. Członek sekretariatu Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej. Współredaktor wydanej w 2015 „Czarnej Księgi Polskich Artystów”, w 2014 w ramach projektu badawczego Wolnego Uniwersytetu Warszawy brał udział w przygotowaniu raportu „Fabryka Sztuki”. W 2013 w ramach semestru wiosennego Uniwersytetu Krytycznego prowadził seminarium „Kaszel Artysty”.
komentarze
dodaj komentarz