Pierwszy sezon Teatru Miejskiego w Gliwicach

Teatr Miejski w Gliwicach – przekształcony niedawno z Gliwickiego Teatru Muzycznego – rozpoczyna pierwszy sezon artystyczny w nowej odsłonie. Jesienią widzowie będą mogli oglądać spektakle gościnne. Pierwsza premiera gliwickich artystów planowana jest na grudzień.
image

– Otwarcie sezonu 2016/2017 to mocne nazwiska i wybitne kreacje aktorskie – mówi Łukasz Czuj, dyrektor artystyczny Teatru Miejskiego. – W repertuarze znajdą się zarówno spektakle dramatyczne, komedie, jak i produkcje muzyczne. Teatralne hity zrealizowane przez znane i cenione polskie zespoły: Teatr Polonia z Warszawy, Teatr im. St. I. Witkiewicza z Zakopanego, Teatr STU z Krakowa, czy też przedstawienie „Berlin czwarta rano”, które miało premierę na małej scenie Teatru Roma. Ważnym elementem naszego repertuaru będą spektakle dla dzieci oraz bogaty program edukacyjno-warsztatowy, w którym obok publiczności dziecięcej zwrócimy się do seniorów. Budujemy nowy zespół aktorski złożony z młodych, utalentowanych i oddanych sprawie sceny ludzi. Będziemy robić teatr atrakcyjny, otwarty na miasto otwarty i przyjazny dla publiczności. To będzie teatr prawdziwych emocji.

 

Teatr Miejski dysponuje obecnie czterema scenami: Dużą i Małą Sceną (ul. Nowy Świat), Sceną Bajka (ul. Dolnych Wałów) oraz Sceną w Ruinach Teatru Victoria. Przygotowując się na przyjęcie publiczności, zmienia wystrój Dużej Sceny i przestrzeni dla widzów. Planowany jest remont Małej Sceny. Przede wszystkim wciąż jednak trwa nabór do zespołu aktorskiego.

 

Początkowo teatr miał nosić imię związanego w Gliwicami poety i dramatopisarza Tadeusza Różewicza, jednak na prośbę wdowy po nim, miasto wycofało się z tego. Nazwa w statucie ma być wkrótce zaktualizowana.

 

Energetyczny start

Aby mocno i ekspresyjnie przywitać się z publicznością, gliwicki Teatr zaprasza do siebie na 24 września Teatr Pijaną Sypialnię z „Wodewilem warszawskim”. To komedia muzyczna zrealizowana z olbrzymią energią i humorem. Spektakl wykorzystuje motywy zaczerpnięte z dziewiętnastowiecznej sztuki Feliksa Schobera „Podróż po Warszawie”. Teatr Pijana Sypialnia zdobywa najwyższe laury na przeglądach teatru offowego w Polsce. Zespół został aż dwukrotnie wyróżniony przez przez miesięcznik „Teatr” w kategorii off. Metoda ich pracy łączy wykorzystywanie, klasycznych konwencji teatralnych, odwoływanie się do znanych, rozpoznawalnych a poprzez to także zgranych motywów i nadawanie im nowego, odświeżonego, atrakcyjnego dla współczesnego odbiorcy charakteru. Spektakl zaprezentowany na scenie w Ruinach Teatru Victoria poprzedzony będzie „Powitalnym happeningiem”, który odbędzie się na Rynku i zakończony wspólną „Potańcówką podmiejską”, w której wodzirejami będą artyści Teatru Pijana Sypialnia. Warto dodać, że początek sezonu zbiegł się w tym roku z 7. Metropolitalną Nocą Teatrów.

 

Na Dużej Scenie

Na afisz wraca „Rodzina Adamsów” w reżyserii Jacka Mikołajczyka, którego premiera odbyła się w ub.r. w ówczesnym Gliwickim Teatrze Muzycznym. To przedstawienie nagrodzone Złotą Maską za reżyserię oraz Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategoriach najlepszy spektakl, najlepszy scenograf. Spektakle będzie można zobaczyć w październiku i grudniu 2016 roku.

 

Gliwickie Spotkania Teatralne jako całoroczny przegląd

Podtrzymana zostanie tradycja Gliwickich Spotkań Teatralnych, zmieni się jednak ich formuła. Odbywający się w maju festiwal zostanie przekształcony w całoroczny przegląd najciekawszych, zrealizowanych w kraju spektakli. Propozycje są bardzo różnorodne. W najbliższym czasie, dokładnie 2 października 2016, zobaczymy „Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda” z Teatru STU, monodram Jerzego Treli na podstawie tekstu Leszka Kołakowskiego. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

Edukacja

We wrześniu ruszy nabór do Dziecięco-Młodzieżowego Studia Teatralnego, które będzie działać przy Teatrze. W październiku rozpoczną się „Familijne Niedziele z Teatrem”, czyli warsztaty zacieśniające więzi pomiędzy rodzicami i dziećmi, w których pretekstem do zdobywania nowych, wspólnych doświadczeń będzie teatr. W pierwszej serii spotkań pt. „Mamo, tato, co to jest teatr?” uczestnicy poznają różne konwencje i rozmaite sposoby budowania spektakli teatralnych: teatr cieni, teatr przedmiotu, teatr lalek, teatr ruchu itp. We współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku Teatr Miejski w Gliwicach przygotuje propozycje działań artystycznych w celu aktywizacji twórczej i kulturalnej seniorów. W planach są także lekcje teatralne dla uczniów oraz szkolenia dla nauczycieli i instruktorów teatralnych.

 

Piosenka jest dobra na wszystko

Kontynuowany będzie cykl „Piosenka jest dobra na wszystko”, w ramach którego prezentowane są recitale znakomitych polskich artystów w mistrzowski sposób interpretujących teksty m.in. Agnieszki Osieckiej, Bolesława Leśmiana, Jerzego Satanowskiego, Juliana Tuwima, Bułata Okudżawy czy Kurta Weila. Koncerty prowadzi Bogusław Sobczuk, znawca muzyki i estrady, który o piosence wie niemal wszystko. A opowiada o niej tak: „Powiedzenie, że teatr jest zwierciadłem historii ma swój odpowiednik w określeniu, wedle którego piosenka jest tej historii biżuterią”.

 

Scena Bajka

Przestrzeń sceny Bajka w Kinie Amok przeznaczona będzie na prezentacje repertuaru lżejszego, komediowego i muzycznego.

 

 

NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE:

 

 

ENERGETYCZNY START

 

24 września 2016

„Wodewil warszawski”

Teatr Pijana Sypialnia z Warszawy

Przedwojenna Warszawa, miasto z czasów, po których zostały już tylko piękne melodie i pożółkłe fotografie. Do stolicy, z zamiarem wydania córek za mąż, przybywa Barnaba Fafuła ze swoją żoną Kunegundą. Na dworcu grupa cwaniaczków wykrada ich córki. Młodzieńcy chcą oczarować dziewczyny, pokazując im najpiękniejsze zakątki miasta. Historia rozwija się bardzo energicznie, zgodnie z prawami rozśpiewanego, pełnego porywającej muzyki wodewilu i poprzez tradycyjne, dziewiętnastowieczne wątki przeistacza się w kabaret, który w krzywym zwierciadle przedstawia współczesny, wielkomiejski, celebrycki sty życia. Spektakl wypełniają piosenki i muzyka na żywo oraz wytańczone przez aktorów polki i walczyki.

 

reżyseria: Stanisław Dembski,

scenariusz: Karolina Lichocińska, Stanisław Dembski

występują:

Kunegunda / Hańdzia Walczyk – Karolina Lichocińska

Fafuła – Sebastian Słomiński

Kocia – Dorota Ptaszek

Kizia – Ewelina Chaberek

Madame Chifon / Gaga Essler – Katarzyna Lasota

Joanna Dark-Roomowska – Jakub Pawlak

Muller antreprener – Wojciech Urbanowski

Dyrektor Rewii – Sławomir Narloch

KoKotki z Powiśla – Aleksandra Dudczak, Agnieszka Kijewska, Blanka Miętkiewicz, Maja Piątkowska

Andrusy – Wojciech Gawrych, Adam Hadi, Michał Zieliński, Mariusz Żwierko

 

 

NA DUŻEJ SCENIE

 

Rodzina Adamsów”

październik, grudzień 2016

reżyseria i przekład: Jacek Mikołajczyk

występują:

Morticia Addams – Katarzyna Hołub, Marta Wiejak

Gomez Addams – Michał Musioł, Tomasz Steciuk

Pugsley Addams – Miłosz Mogielski, Paweł Wawrzyczny

Wednesday Addams – Sylwia Banasik, Anastazja Simińska

Wujek Fester – Damian Aleksander, Krystian Krewniak

Lurch – Kamil Zięba

Babcia – Katarzyna Wysłucha

Lucas Beineke – Marcin Franc, Maciej Pawlak, Dominik Rybiałek

Alice Beineke – Marta Florek

Mal Beineke – Grzegorz Pierczyński, Przemysław Witkowicz

 

 

GLIWICKIE SPOTKANIA TEATRALNE

 

2 października 2016

„Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda”

Teatr STU

„Reżyser Krzysztof Jasiński stworzył teatr czysty, teatr, który dotyka i boli, teatr, w którym na godzinę zapomina się o tym, co za oknem i wierzy do końca w świat naznaczony wonią kadzidła i iluzją witraży scenografa Jana Polewki. Przez godzinę z hakiem w Teatrze STU wierzy się w Diabła, któremu dobry Bóg dał talent Jerzego Treli” (Gazeta Krakowska)

 

reżyseria: Krzysztof Jasiński

 

 

8 października 2016

Berlin czwarta rano”

Teatr Roma

Spektakl muzyczny ze scenariuszem i w reżyserii Łukasza Czuja to zaproszenie do zagłębienia się w puls wielkomiejskiej nocy. Bohaterem opowieści jest nocne miasto, wielka metropolia i jej ludzie. Wyprawa przez miasto nocą odsłania mroczne historie bohaterów. Wsiadamy do taksówki i podróżujemy ulicami, trafiamy do nocnego baru, na komisariat, zatrzymujemy się przy pigalaku. Spotykamy wielu ludzi i poznajemy ich ekspresjonistyczne portrety – ludzi groteskowych, nieszczęśliwych, szalonych.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

reżyseria: Łukasz Czuj

występują: Katarzyna Zielińska, Kacper Kuszewski, Anna Głogowska, Rafał Maserak

 

 

27 października 2016

Na czworakach”

Teatr Polonia

Polska klasyka. Tekst należący do kanonu teatralnego, kiedyś grany wciąż i wszędzie, dziś zyskał nowe treści i aktualność. Jerzy Stuhr ten utwór uczynił lata temu tematem swojej pracy magisterskiej. Dziś reżyseruje i interpretuje główną postać. Inteligent w swym poniżeniu i chwale. W obsadzie także miedzy innymi Dorota Stalińska i Wiesław Komasa. Jak mówi Jerzy Stuhr, reżyser: „Idea sztuki Różewicza zbiega się z moją sytuacją życiową, a zawsze taka zbieżność jest pociągająca twórczo, zwłaszcza jeśli stawia tę realną moją sytuację w świetle autoironii. Wielki Różewicz daje mi swą sztuką zakpić z siebie samego”.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

reżyseria: Jerzy Stuhr,

muzyka: Jerzy Satanowski,

występują: Anna Karczmarczyk, Dorota Stalińska, Michał Breitenwald, Wojciech Chorąży, Andrzej Glazer, Wiesław Komasa, Maciej Kosmala, Krystian Łysoń / Mateusz Kmiecik, Jerzy Stuhr

 

 

18 listopada 2016

Człapówki. Zakopane” wg Andrzeja Struga

Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem

Spektakl uhonorowany nagrodą Grand Prix na Festiwalu Komedii Talia 2014. Satyryczne, wręcz groteskowe, przedstawienie warstwy obyczajowej rozgrywającej się w zakamuflowanych realiach Zakopanego lat międzywojennych, trafne diagnozy typów ludzkich, a także kompedium wiedzy o mechanizmach władzy i społecznego działania.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

scenariusz i reżyseria: Andrzej Dziuk

występują: Joanna Banasik, Dorota Ficoń, Adrianna Jerzmanowska, Katarzyna Pietrzyk, Jaga Siemaszko, Andrzej Bienias, Dominik Piejko, Krzysztof Najbor, Krzysztof Łakomik, Krzysztof Wnuk, Marek Wrona, Jerzy Chruściński

 

 

19 listopada 2016

Barabasz” Pär Lagerkvist

Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem

Spektakl otrzymał Grand Prix za najlepsze przedstawienie 4. Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej 2009. Paweł Steczkowski otrzymał nagrodę za muzykę do tego przedstawienia, a Andrzej Bienias uhonorowany został wyróżnieniem za rolę w tym spektaklu.

„Jesteśmy uczestnikami misterium, które można zaiste nazwać „teatralnym”. Aktorzy korzystają jawnie z ograniczonej do minimum scenicznej maszynerii, przerywając z rozmysłem fabularną ciągłość wydarzeń. Nie opowieść jest tu istotna. Teatralne obrazy, w całej wyrazistości swej metaforyki, podporządkowane są prowadzonym rozważaniom. Rozwijane w poszczególnych sekwencjach kwestie wywołać mają u widza ten rodzaj skupienia, z jakim uczeń pod okiem mistrza oddaje się medytacji... Tym razem jednak przewodnikiem poszukujących jest Barabasz, dlatego postawa ufnego zawierzenia ustępuje sceptycyzmowi i poczuciu obcości właściwym jego naturze” (prof. Ewa Łubieniewska)

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

reżyseria: Andrzej Dziuk

występują:

Krzysztof Najbor – Barabasz (Uwolniony)

Dorota Ficoń – Kobieta zwana Zajęczą Wargą

Adrianna Jerzmanowska – Kobieta zwana Magdaleną, Kobieta 1, Druciarz

Jaga Siemaszko – Eremita, Kobieta 2, Okaleczony

Andrzej Bienias – Apostoł, Wskrzeszony

Krzysztof Łakomik – Prokurator, Nosiwoda, Bojownik

Piotr Łakomik – Sahak

 

 

DLA NAJMŁODSZYCH WIDZÓW

 

9, 10 października 2016

Najmniejszy samolot na świecie”

Teatr Maska w Rzeszowie

Bohaterem tej historii jest samolot. Taki, jakich wiele, tylko nieduży. Właściwie to zupełnie mały, a wręcz najmniejszy na świecie, który udowadnia swoim ogromnym kolegom, że potrafi podjąć niezwykłe wyzwania. Spektakl uczy, że każdy z nas jest ważny i może dokonać wielkich rzeczy, jeśli tylko uwierzy w siebie i będzie pamiętał, że czasem wmawiamy sobie, że wszystko przepadło, zamiast spróbować poszukać wyjścia z trudnej sytuacji. Wyjścia, które mamy często na wyciągnięcie ręki.

 

reżyseria: Igor Kazakov

występują: Kamil Dobrowolski, Henryk Hryniewicki, Klaudia Cygoń, Tomasz Kuliberda, Natalia Zduń.

 

 

13, 14 listopada 2016

Czerwony Kapturek” Jana Brzechwy

Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

Żartobliwe i rozśpiewane widowisko familijne oparte na kanwie doskonale znanej bajki, wyróżnione licznymi nagrodami na wielu festiwalach.

 

adaptacja i reżyseria: Piotr Tomaszuk

występują:

Czerwona Kapturek – Honorata Zajączkowska

Wilk – Tomasz Kowol

Babcia – Elżbieta Pejko

Matka – Katarzyna Brzozowska

Gajowy – Paweł Jaroszewicz

Służąca Babci – Izabella Kurażyńska

Służąca Matki – Ewa Scholl

Sługa Wilka – Georgi Angiełow

Sługa Gajowego – Adam Wnuczko

 

 

15 października

Cirkus Charms

Teatro Tatro, Nitra, Słowacja – polska premiera!

To już trzecia polska premiera Teatro Tatro (po „Mistrzu i Małgorzacie” i „Teatralnym magicznym automacie”), która będzie miała miejsce w Gliwicach. „Cirkus Charms” to spektakl familijny, wykorzystujący język sztuki cyrkowej. Dla widzów od lat 5 do 105. Będzie groźnie i śmiesznie, groteskowo i wzruszająco. Nie zabraknie brawurowych akrobacji, pokazów żonglerki zaprzeczających prawom fizyki, zuchwałych siłaczy i wszystkiego, co w porządnym, szanującym się cyrku znaleźć się powinno. Cyrkowy namiot zostanie postawiony w Parku Chopina w Gliwicach.

 

reżyseria: Ondrej Spišák

 

 

 

SCENA BAJKA

 

10 listopada 2016

„To nie jest kraj dla wielkich ludzi, one-man show Rafała Rutkowskiego

Teatr Montownia z Warszawy

Pierwsza w Polsce stand-up comedy, gatunek niezwykle popularny w Stanach Zjednoczonych, z powodzeniem przeszczepiony przez Rafała Rutkowskiego i Michała Walczaka (jeden z najzdolniejszych młodych dramatopisarzy w Polsce) na grunt polski. One-man show jest zbiorem przezabawnych skeczy, w których pojawiają się najróżniejsze postaci – ksiądz udzielający ślubu byłej ukochanej, żołnierz gej, blondynka u ginekologa... Wirtuozeria aktorska i zjadliwość tekstów. Propozycja dla młodych i starych, dla tych, którzy odnieśli sukces i frustratów, jednym słowem – dla wszystkich, którzy żyją w Polsce.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z zespołem.

 

tekst i reżyseria: Michał Walczak

występuje: Rafał Rutkowski

 

 

 

PIOSENKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO

 

22 września 2016

„Rodzynki stroskane winogrona

– piosenki Juliana Tuwima

scenariusz i reżyseria: Janusz Gast

kierownictwo muzyczne i aranżacje: Marcin Partyka

wystąpią: Beata Banasik, Jakub Blokesz, Piotr Dąbrówka, Kasia Dereń, Łukasz Jemioła, Justyna Panfilewicz, Ewa Prus, Kamil Studnicki, Monika Węgiel

 

20 października 2016

„Zoo”

– koncert Katarzyna Groniec i teksty Agnieszki Osieckiej

 

17 listopada 2016

„Widzialność marzeń”

– koncert Beaty Rybotyckiej

 

15 grudnia 2016

„Trzeba marzyć”

– piosenki Jonasza Kofty i Jana Wołka

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz