Hasior w Muzeum w Gliwicach

Muzeum w Gliwicach zaprasza na dwie wystawy prezentujące dorobek jednego z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych – Władysława Hasiora.
image Władysław Hasior, Sztandary, fot. Wojciech Wójcik, ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem

W Willi Caro prezentowana jest wystawa „Hasior”, w Czytelni Sztuki ekspozycja „Wybór. Z Notatników Fotograficznych Władysława Hasiora”.

 

Wystawy zostały przygotowane we współpracy z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem, które posiada największą kolekcję prac artysty oraz jest opiekunem jego spuścizny. Na ekspozycjach będzie można zobaczyć zarówno wczesne prace Hasiora (kolaże, szkice akademickie i ceramiki), jak i asamblaże, archiwalia związane z życiem artysty czy fotografie z cyklów realizowanych w ramach fotograficznych „notatek”. Jak mówił Władysław Hasior: „Bo tu chodzi o ruch wyobraźni, o ścieranie się poglądów – sam eksponat nie musi być arcydziełem – wystarczy, że jest skuteczną płaszczyzną do ćwiczenia wspólnoty wyobraźni”.

 

Kuratorami wystaw są: Julita Dembowska (Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem) i Wojciech Nowicki.

 

Władysław Hasior (1928–1999) – rzeźbiarz, scenograf, malarz, pedagog. Jeden z najwybitniejszych i najbardziej charakterystycznych polskich twórców współczesnych. Prowokujący indywidualista, nazywany „najzdolniejszym uczniem Rauschenberga i Warhola” – polski prekursor pop-artu i asamblażu. Jego twórczość ma charakter sztuki totalnej, łączącej różne gatunki i formy. W realizacjach plenerowych wykorzystywał znaczenie żywiołów oraz kontekst przestrzeni. Prace Hasiora, nadające zwykłym przedmiotom, odpadom znaczenie symboliczne, stanowią formę uniwersalnego dialogu z historycznymi mitami i codziennością, ale także przeżywania doświadczenia polskości. Do jego najsłynniejszych realizacji należą m.in.: „Niobe”, „Golgota”, „Czarny krajobraz I – Dzieciom Zamojszczyzny”, „Wyszywanie charakteru”, cykl „Sztandary”, „Ratownikom górskim w Zakopanem”, „Poległym o utrwalenie władzy ludowej na Podhalu” (lub „Organy”), „Płomienne ptaki w Koszalinie”.

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz