2. Biennale Industrii

Biennale Industrii to interdyscyplinarne wydarzenie, na które składają się projekty artystyczne, koncerty, a także spotkania i działania służące refleksji nad stanem kultury i społeczeństwa, w którym dziedzictwo przemysłowe odegrało i odgrywa nadal ważną rolę.
image Muzeum Śląskie, fot. materiały organizatora

Przestrzeń postindustrialna ma wartość kulturową, społeczną i gospodarczą, dlatego w Muzeum Śląskim poruszamy kwestie związane z tym dziedzictwem, ukazując wpływ rewolucji przemysłowej zarówno na rozwój gospodarki, ukształtowanie aglomeracji oraz postęp w dziedzinach medycyny, nauki i techniki, jak i na reorganizację krajobrazu czy degradację środowiska. Wszystko po to, aby ukazać pełny obraz zjawiska.

W trakcie tegorocznej odsłony Biennale Industrii w znacznej mierze będziemy odnosić się do własnego dziedzictwa związanego z miejscem, w którym powstała nowoczesna siedziba Muzeum Śląskiego. Aby przybliżyć historię przekształcenia kopalni węgla kamiennego w kopalnię kultury, przygotowaliśmy wystawę planszową ukazującą przeobrażenie terenu KWK „Katowice” i pracę górników, a dla zgłębienia kwestii związanych z obiektami przemysłowymi opracowaliśmy wystawę online prezentującą wybrane zabytki wielkogabarytowe ze zbiorów naszej instytucji. Tegoroczna edycja to również premierowa prezentacja projektu powstałego w ramach programu rezydencji artystycznych „Performatywny Magazyn”, panel dyskusyjny poświęcony naszemu regionowi, a także czytanie jednoaktówki wyłonionej w konkursie inspirowanym łaźnią Gwarek.

 

 

program:

 

Wystawa plenerowa „Kopalnia w obiektywie”
kuratorzy: Agata Picheń-Kowalska, Kamil Myszkowski / projekt graficzny: Agata Bednarska-Goral
teren zewnętrzny15 października – 5 grudnia

Tworząc wystawę, postanowiliśmy przybliżyć Państwu poprzednie wcielenie miejsca, w którym przebywamy na co dzień. Pragniemy pokazać dawną kopalnię Katowice, w której budynkach obecnie znajduje się siedziba Muzeum Śląskiego. Do tego celu wybraliśmy fotografie z naszej kolekcji, wykonane w różnych okresach historycznych przez różnych autorów i pokazujące kopalnię w różnych kontekstach. Chcielibyśmy zobrazować Państwu przemianę, jaka dokonała się w tym miejscu na przełomie dziesięcioleci i jaka dokonuje się nadal. Fotografia jako narzędzie dokumentacji i kreacji idealnie nadaje się do zilustrowania tej transformacji.Gdy spacerujemy po terenie Muzeum Śląskiego, trudno wyobrazić sobie, jak dawniej wyglądało to miejsce. Górnicy pracowali, zjeżdżali pod ziemię, jednak nie po to, by podziwiać wystawy, ale po to, by w pocie czoła wydobywać grudy czarnego złota. Nie widzimy współcześnie wszystkich budynków kopalnianych, które dawniej mieściły się na mapie zakładu, nie widzimy fedrujących górników, nie możemy dotknąć wydobytego urobku. Chcemy Państwa przenieść w symboliczną podróż do tamtego czasu za pomocą opowieści świadków – historii obrazowych zapisanych przy pomocy światła na zdjęciach.

 

Magazyn studyjny – wybrane zabytki techniki ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach
kurator: Piotr Rygus / współpraca: Sandra Braksator-Malina
online
od 15 października

Wraz z rozpoczęciem tegorocznej edycji Biennale Industrii oddamy w Państwa ręce wystawę online poświęconą eksponatom przemysłowym z kolekcji techniki Muzeum Śląskiego w Katowicach. Początki idei kolekcji techniki sięgają założenia Muzeum Śląskiego. W momencie powołania instytucji w 1929 roku wśród planowanych przez dyrektora Tadeusza Dobrowolskiego zbiorów znalazł się także dział przemysłu górnośląskiego. Gromadzenie obiektów w zbiorze eksponatów technicznych rozpoczęło się w drugiej połowie 1985 roku. W chwili obecnej zdołano zgromadzić ponad 900 przedmiotów, wyrobów, maszyn i urządzeń związanych z działalnością przemysłu w województwie śląskim oraz rozwiązań technicznych. Całość znajduje się pod opieką Pracowni Historii Przemysłu wchodzącej w skład Działu Historii. Część obiektów wielkogabarytowych pochodzących ze zbioru w przyszłości zostanie przeniesiona do magazynu studyjnego przygotowanego w historycznym budynku łaźni Gwarek. Wśród eksponatów, które będzie można zobaczyć, są m.in. maszyna parowa – tłokowa z huty Baildon w Katowicach, strugarka poprzeczna firmy Zieleniewski czy wiertarka słupowa patent Franklin.

 

„Węglostalgia”
Lena Dobrowolska & Teo Ormond-Skeaping / kuratorki: Magdalena Czerny-Kehl, Magdalena Niziołek
stolarnia (parter)
15 października, godz. prezentacji: 10.00-16.00
17 października, godz. prezentacji: 10.00-20.00

Film „Węglostalgia” Leny Dobrowolskiej i Teo Ormonda-Skeapinga bada przeszłe, obecne i przyszłe scenariusze dla Śląska, który znalazł się w momencie zmiany. Zaczyna odchodzić od produkcji energii opartej na spalaniu węgla na rzecz wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych oraz odchodzi od działalności przemysłowej na rzecz gospodarki bezemisyjnej. W centrum tego przejścia artyści umieścili nadzieje, marzenia i troski górników, o których dowiedzieli się z rozmów z regionalnymi specjalistami, lokalnymi działaczami społecznymi oraz osobami z przestrzeni kultury.
Projekt powstał w ramach czwartej edycji programu rezydencji artystycznych „Performatywny Magazyn” w ramach cyklu „Energia, technologie, szanse na przetrwanie”.

 

Carbonactive
Elektro Moon Vision (Elwira Wojtunik i Popesz Csaba Láng)
budynek główny
15-17 października, godz. 10.00-20.00

W ramach pierwszej edycji Biennale Industrii Electro Moon Vision przygotowało instalację podejmującą problematykę dziedzictwa industrialnego z perspektywy społecznej, historycznej i ekologicznej. W tym roku przypominamy projekt w formie projekcji, którą będzie można zobaczyć po wejściu do budynku głównego, gdzie czekają na Państwa nasze wystawy stałe i czasowe. Tym samym chcemy dać Państwu możliwość zapoznania się z informacjami z zakresu historii i kultury regionu oraz mało znanymi faktami dotyczącymi m.in. zmian klimatycznych, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości środowiska oraz regionu Śląska, a także alternatywnych możliwości wykorzystania węgla.

 

Mapping
teren zewnętrzny: elewacja budynku administracyjnego od al. Roździeńskiego oraz elewacja łaźni Gwarek
15 i 17 października, godz. 19.00–21.00
16 października, godz. 20.00-22.30

Po zapadnięciu zmierzchu zapraszamy na mapping, w trakcie którego zaprezentujemy skany 3D niezrewitalizowanych budynków pokopalnianych, które na co dzień pozostają niedostępne dla zwiedzających, a które stanowią integralną część naszej instytucji. Jest to niezwykła sposobność nie tylko poznania terenu północnego muzeum i przyjrzenia się mu z zupełnie innej perspektywy, lecz także zajrzenia do wnętrz budynków i poznania zakamarków ciekawych pod kątem architektonicznym. Prezentowane skany to niezwykle atrakcyjny wizualnie materiał, który z pewnością zainteresuje nie tylko wielbicieli industrialnego dziedzictwa.

 

Czytanie performatywne
stolarnia (parter) / czytanie będzie również transmitowane za pośrednictwem profilu Facebook Muzeum Śląskiego
wstęp: 1 zł
15 października, godz. 17.00

Zapraszamy na czytanie performatywne będące jedocześnie premierową prezentacją jednoaktówki wyłonionej w konkursie mającym na celu m.in. zgłębienie wiedzy na temat dziedzictwa industrialnego oraz propagowanie działań twórczych. Inspirację dla autorów, którzy uczestniczyli w konkursie, stanowiła historia lub przestrzeń budynku łaźni Gwarek, która już wkrótce zmieni swoje oblicze na skutek adaptacji na potrzeby magazynu studyjnego.

 

Panel dyskusyjny „Śląsk i co dalej?”
stolarnia (parter) / spotkanie będzie również transmitowane za pośrednictwem profilu Facebook Muzeum Śląskiego
wstęp: 1 zł
15 października, godz. 18.00

Jaką rolę obecnie odgrywa dziedzictwo industrialne w działaniach kulturowych i społecznych? Czy chętnie do niego się odwołujemy? W czasie dyskusji z zaproszonymi gośćmi będziemy się chcieli zastanowić nad szeroko rozumianym dziedzictwem industrialnym czy osiągnięciami w dziedzinie przemysłu, które mogły mieć wpływ na teraźniejszość na różnych płaszczyznach: sztuki, kultury, nauki czy urbanistyki. Czy wywołana refleksja przełoży się na działania w przyszłości? Czy uda się określić stan kultury, która wywodzi się z dziedzictwa przemysłowego i ma w nim swoje korzenie?

W dyskusji wezmą udział m.in. dr Justyna Kijonka, Marek Locher i dr Adam Pisarek.
prowadzenie: Marek Durmała

 

Koncert: Tomasz Mreńca „Echo”
stolarnia (parter)
wstęp: 10 zł
16 października, godz. 17.00

„Echo” to trzeci autorski album kompozytora, producenta i skrzypka Tomasza Mreńcy, twórcy muzyki z pogranicza ambientu i muzyki eksperymentalnej.
Utwory z albumu, które będą prezentowane w trakcie koncertu, to propozycja dla osób szukających inspiracji, emocji i piękna w dźwiękach abstrakcyjnych. Jest to zbiór kompozycji, w którym słychać indywidualny sznyt autora, w którym bezkompromisowo zastosowane zostały odważne, nieszablonowe środki artystycznego wyrazu. W utworach tych artysta używa skrzypiec na swój sposób – instrument potrafi brzmieć intymnie i subtelnie, ale momentami partie smyczkowe rozrastają się i brzmią bardzo orkiestrowo. Tomasz Mreńca często nakłada na siebie kolejne ścieżki i tworzy złożone kompozycje. Ciepłe brzmienia syntezatorów analogowych zestawione są tu z chłodnymi nagraniami szumu wiatru, starych taśm magnetofonowych czy odgłosów dostrajanego radia.
Koncert zostanie zaprezentowany w niezwykłej przestrzeni zrewitalizowanej stolarni i stanowi niepowtarzalną okazję do wysłuchania najnowszego albumu Tomasza Mreńcy.

 

Koncert: Wishlake Solo
stolarnia (parter)
wstęp: 10 zł
16 października, godz. 19.00

Wishlake to pseudonim pochodzącego ze Śląska Kamila Zawiślaka – niezwykle obiecującego producenta, wokalisty, kompozytora i pianisty, znanego wcześniej jako Milky Wishlake. Artysta ukończył konserwatorium w klasie fortepianu jazzowego w Rotterdamie. Po powrocie do Polski zajął się komponowaniem swojej autorskiej muzyki. Jako Milky Wishlake zadebiutował pod koniec 2014 roku samodzielnie wyprodukowaną 20-minutową EP-ką pt. „Five Contemporary Songs”. Artysta wyróżnia się wysoką barwą głosu o wyjątkowej mocy i skali. W swojej twórczości łączy pop, elektronikę i neo soul. Jest laureatem wielu nagród, m.in. II nagrody Instant Composition na Transatlantyk Festivalu 2018 i pierwszej nagrody Muzyka na Plan w 2018 roku.

 

Koncert: Jan Nowak – Kontakt Techno
stolarnia (parter)
wstęp: 10 zł / after
16 października, godz. 21.00

Koncertowym zwieńczeniem Biennale Industrii będzie koncert Jana Nowaka – producenta muzyki elektronicznej od urodzenia związanego z Katowicami, dla którego inspirację stanowi industrialny klimat Śląska. Jego styl charakteryzuje się harmonią, której towarzyszą tzw. połamane bity. Współpracuje z Biurem Dźwięku Katowice (BDK) i wraz z grupą uczestników tego projektu grał m.in. podczas festiwalów takich jak Industriada oraz Tauron Nowa Muzyka.

 

Byzuch u Ferdynanda – odwiedziny w sercu industrii
teren zewnętrzny
wstęp: 7 zł (bez zwiedzania wystaw) lub 29 zł normalny / 21 zł ulgowy (z możliwością zwiedzenia wystaw)
15 października, godz. 16.00
16 października, godz. 12.30
17 października, godz. 12.30

Jak gwałtowna industrializacja zmieniła Górny Śląsk? Ile kopalni i hut było kiedyś w Katowicach i co po nich pozostało? Jakim przemianom podlegała kopalnia Ferdinand, dziś znana jako kopalnia Katowice? I jaką rolę w tym wszystkim odegrało Muzeum Śląskie? To i inne ciekawostki poznacie podczas specjalnej edycji oprowadzania „Byzuch u Ferdynanda”, przygotowanej w ramach Biennale Industrii.

 

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz