21. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje

image
Pięcioro młodych reżyserów z najnowszymi spektaklami w walce o „Laur Konrada” oraz „Imagine” Krystiana Lupy na wielki finał – 21. edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach rozpocznie się 21 listopada.

 

Siedem festiwalowych dni będzie podsumowaniem dwóch ostatnich sezonów na polskich scenach teatralnych. I to zarówno w teatrze młodym (w konkursie biorą udział spektakle reżyserów którzy debiutowali najpóźniej dekadę temu), jak i teatru telewizji i teatru radiowego.

W tym roku o najważniejszą nagrodę festiwalu, czyli o Laur Konrada – nazwaną tak na cześć patrona „Interpretacji” – walczyć będzie jedna reżyserka i czterech reżyserów:

  • Jagoda Szelc ze spektaklem „Maszyna” według scenariusza Jagody Szelc, Marty Keil i we współpracy z zespołem aktorskim z Teatru Polskiego w Bydgoszczy (24 listopada, sala widowiskowa MDK Bogucice-Zawodzie, ul. Markiefki 44 w Katowicach-Bogucicach)
  • Michał Telega ze spektaklem „Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce” według autorskiego scenariusza z Teatru Barakah w Krakowie (21 listopada, Teatr Korez)
  • Wiktor Bagiński ze spektaklem „Serce” według scenariusza Wiktora Bagińskiego i Martyny Wawrzyniak z TR Warszawa (22 listopada, Pałac Młodzieży)
  • Jakub Skrzywanek ze spektaklem „Śmierć Jana Pawła II” z dramaturgią Pawła Dobrowolskiego z Teatru Polskiego w Poznaniu (23 listopada, sala koncertowa KMO)
  • Damian Josef Neć ze spektaklem „Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy” według autorskiego scenariusza z Teatru Żydowskiego w Warszawie (25 listopada, sala 211 w KMO, spektakl zostanie pokazany dwukrotnie tego samego dnia).

 

Pula nagród w konkursie to 55 000 zł. Spektakle oceniać będzie pięciu jurorów. Każdy z nich dysponować będzie 1/5 tej sumy, tj. 11 000 zł, którą przekaże – według własnego uznania – najlepszemu reżyserowi. Jurorzy ogłoszą swoje decyzje przed publicznością podczas finału festiwalu. Kto zdobędzie minimum trzy głosy, wyjedzie z Katowic z Laurem Konrada.


Swoje nagrody przyzna również publiczność.

 

Od kilku lat ja i moi współpracownicy mamy poczucie, że jesteśmy świadkami pojawienia się nowego języka teatralnego. Dobitnie świadczą o tym spektakle zaproszone do tegorocznej edycji festiwalu. Nasza publiczność, która ogląda przedstawienia teatralne goszczące na “Interpretacjach” od pierwszej edycji, czyli od roku 1998 pewnie też dostrzeże i doceni te zmiany. Być może staną się one też powodem do jakiejś szerszej dyskusji – mówi Ingmar Villqist, dyrektor artystyczny festiwalu od 2018 roku, dramaturg, reżyser i historyk sztuki.


To właśnie z jego inicjatywy Interpretacje wzbogaciły się o dwa dodatkowe konkursy, w ramach których oceniani są reżyserzy spektakli telewizyjnych i słuchowisk radiowych. Konkurs spektakli telewizyjnych to w tym roku pięć tytułów zrealizowanych w 2021 i 2022 r. w ramach cyklu Teatroteka – autorskiego projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Są to: „Czy wiesz, kto mieszka pod 8?” Szymona Jachimka w reżyserii Sebastiana Drożaka, „Jamajka” Malwiny Chojnackiej w reżyserii Bartosza Paducha, „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej w reżyserii Julii Ruszkiewicz, „Prawdopodobnie ciało stałe” Magdaleny Siwik w reżyserii Katarzyny Sikorskiej i „Siostry” Rafała Wojasińskiego w reżyserii Pawła Wróbla.
W konkursie słuchowisk teatralnych znalazło się także pięć tytułów, które miały premiery w 2022 roku. Są to słuchowiska Teatru Polskiego Radia: „Wycinanka z Szymborskiej” według scenariusza i w reżyserii Aleksandry Głogowskiej, „Samobójstwo samotności” Nedy Neżdany w adaptacji i reżyserii Jana Hussakowskiego, „Czarny poemat” Władysława Broniewskiego w adaptacji i reżyserii Anny Szamotuły, „Kontrakt” Sławomira Mrożka w adaptacji i reżyserii Przemysława Wyszyńskiego i „Parawan” Andrzeja Strzeleckiego w reżyserii Rafała Zawieruchy.


Pula nagród w tych dwóch konkursach wynosi 20 000 zł.


Galę 26 listopada, podczas której poznamy laureatów Interpretacji, poprzedzi spektakl mistrzowski. Będzie to „Imagine”, najnowsze dzieło Krystiana Lupy. Jego premiera odbyła się w kwietniu tego roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatru Powszechnego w Łodzi. „Imagine” to artystyczna podróż do świata kontrkultury, czasów tożsamościowej i kulturowej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Reżyser wraca w tym spektaklu do zjawiska psychologiczno-duchowego New Age oraz życia i twórczości Johna Lennona, który jako „nowy Chrystus” epoki hippisowskiej zaproponował wyobrażenie sobie świata bez wojen, państw i granic, bez nienawiści i własności, ale i bez religii. Spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie – 26 i 27 listopada na scenie Teatru Śląskiego.

 

Szczegółowy program festiwalu na  stronie festiwalu.