Do sztuki gotowi start! Warsztaty dźwiękowe Daniela Brożka i Karoliny Freino

Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach zaprasza w niedzielę 25 sierpnia na kolejne wydarzenia realizowane w ramach projektu „Do sztuki gotowi start!” – warsztaty wrażliwości dźwiękowej Daniela Brożka i „Pieśni gestu” Karoliny Freino.
image partytura graficzna Pauline Oliveros z cyklu Sonic Meditations, fot. materiały organizatora

Warsztaty wrażliwości dźwiękowej Daniela Brożka

 

Cisza to nie to co słyszymy, cisza to to, co komunikujemy.

Dick Higgins

 

Praktyki pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schaeffera i pogłębionego słuchania Pauline Oliveros powstały w latach 70. na potrzeby edukacyjne, miały pomóc studentom rozwinąć umiejętność aktywnego słuchania – środowiska (w przypadku studentów komunikacji Schaeffera) i innych muzyków (w przypadku Oliveros). Formalnie proste, niewymagające przygotowania muzycznego, mają na celu działać nie tylko na wyobraźnię dźwiękową , ale przede wszystkim zwiększyć wrażliwość na naturę zjawisk dźwiękowych - ludzkich, zwierzęcych, atmosferycznych, geologicznych, kosmicznych. Mimo swojej prostoty zestawy ćwiczeń (Sonic Meditations Oliveros i Ear Cleaning Schaeffera) wynikały z wieloletnich studiów nad dźwiękiem i jego kontekstami. Kładły szczególny nacisk na znaczenie procesu strojenia słuchu i uwagi do otaczającego nas świata, efektem finalnym była poszerzona świadomość słuchacza i wykonawcy, a nie końcowy utwór dźwiękowy. Z czasem stały się one podstawą dla systemów artystyczno-filozoficznych opisujących świat przy pomocy zmysłu słuchu, jak i inspiracją dla artystów poszukujących nowych obszarów ekspresji w obszarach sztuki dźwięku i muzyki eksperymentalnej. Powstała w połowie pierwszej dekady XXI. wieku dziedzina nauki badań nad dźwiękiem (sound studies) jest kontynuacją poszukiwań Schaeffera i Oliveros. Bada nie tylko dźwięk w kontekstach kulturowych i społecznych ale stanowi pomost pomiędzy teorią i praktyką artystyczną, naukową i polityczną.

W trakcie warsztatów wrażliwości dźwiękowej przyjrzymy się z bliska ćwiczeniom słuchowym Oliveros i Schaeffera*. Będziemy trenować słuch i uwagę w kierunku pejzażu dźwiękowego i jego wszystkich elementów składowych. Zależności pomiędzy dźwiękiem a przestrzenią. Pomiędzy słuchaczem, wykonawcą i kompozytorem. Pomiędzy gestem i jego rezonansem. Podczas wykonania serii ćwiczeń będziemy szukać dźwięków, ich bliższych i dalszych pogłosów oraz znaczeń i kontekstów - przyrodniczych, społecznych, politycznych, kulturowych. Od uczestników warsztatów nie jest wymagane przygotowanie teoretyczne ani muzyczne. Jeśli posiadasz jednak swój ulubiony instrument lub źródło dźwięku - możesz je zabrać ze sobą.

 

„Pieśni gestu” warsztaty Karoliny Freino

 

Theremin, był jednym z pierwszych instrumentów elektronicznych i pierwszym, na którym gra się bezdotykowo. Ta specyficzna technika wydobywania dźwięku gestem, połączona zostanie w przebiegu warsztatów z użyciem języka migowego, jako nośnika myśli. Uczestniczki i uczestnicy warsztatów, za pomocą gestów języka migowego będą mieć możliwość przełożenia swoich emocji, odczuć czy postulatów na niewerbalny język dźwięku, tworząc własny protest - a może - love song.

Pauline Oliveros była aktywną działaczką ruchów feministycznych, LGBT+, na rzecz praw obywatelskich i ekologicznych. Do udziału w warsztatach zapraszamy osoby przychylne LGBT+.

 

 

*Raymond Murray Schaffer (1933) – kanadyjski kompozytor, pedagog i badacz dźwięku. Autor koncepcji naukowej i praktyki artystycznej pejzażu dźwiękowego (soundscape), założyciel World Soundscape Project na uniwersytecie w Vancouver. Autor szeregu publikacji poświęconych zagadnieniom ekologii dźwiękowej, jako kompozytor wykorzystuje nagrania terenowe środowiska naturalnego.
https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html

 

*Pauline Oliveros (1932- 2016) – amerykańska kompozytorka i akordeonistka, heroina powojennej awangardy muzycznej, autorka filozofii i praktyki deep listening, jedna z założycielek pierwszego amerykańskiego centrum badawczego poświęconego muzyce eksperymentalnej (San Francisco Tape Music Center), wykładowczyni legendarnego Mills College.
http://deeplistening.org/

 

Daniel Brożek – pracujący we Wrocławiu, aktywny na polach sztuki i studiów nad dźwiękiem oraz krytyki muzycznej. Kurator Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki Survival i cyklu warsztatowo-koncertowego Canti Spazializzati, współpracuje z magazynem Glissando, Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego i festiwalem Sanatorium Dźwięku, prowadzi bloga Canti Illuminati. W projekcie Czarny Latawiec jest autorem albumów muzycznych, instalacji i teatralnych ścieżek dźwiękowych.
http://cantiilluminati.blogspot.com/

 

Karolina Freino – ur. w 1978 roku. Ukończyła studia na Wydziale Malarstwa i Rzeźby wrocławskiej ASP, Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze (MFA "Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne"). Od 2007 roku asystentka w Katedrze Rzeźby ASP we Wrocławiu. Stypendium Alfred Toepfer Stiftung F.V.S, Instytutu Adama Mickiewicza, Stypendium Artystyczne Miasta Szczecin i inne nagrody w konkursach artystycznych. Artystka wizualna, adaptuje różne techniki i media artystycznej wypowiedzi. Porusza się na obszarze rzeźby, instalacji, interwencji, performance, rysunku, fotografii, wideo i dźwięku.

 

______________________________________________________________________

 

Do sztuki gotowi start to projekt edukacyjno-artystyczny realizowany przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA od początku 2012 roku. Potrzeba realizacji projektu zrodziła się z chęci wyjścia poza mury Galerii, wprost na ulice miasta, po to, aby dotrzeć ze Sztuką do mieszkańców Katowic z różnych środowisk i grup wiekowych. Idea projektu zakłada uczestnictwo w działaniach artystycznych jako pewien proces nawiązania relacji społecznych. Przypadkowy przechodzień przestaje być traktowany jako pasywna jednostka, staje się nie tylko aktywnym odbiorcą, lecz elementem twórczego działania, współodpowiedzialnym za jego specyfikę oraz za relacje, które zachodzą między uczestnikami. Wydarzenia artystyczne inicjowane są w różnych zakątkach Katowic. Siłą tego projektu jest różnorodność realizacji: począwszy od efemerycznych działań performatywnych (opartych na przykład na tańcu współczesnym), przez interaktywne spektakle teatralne i koncert śpiewaków operowych a skończywszy na akcjach zorientowanych społecznie (prowokujących do przemyśleń m.in. na temat sztuki, ekologii czy nas samych). Dodatkowo w galerii odbywają się warsztaty i wykłady (m.in. z zakresu designu, fotografii, warsztaty muzyczne). Jak dotąd na zaproszenie odpowiedziało 71 artystów i edukatorów sztuki z całej Polski. Zrealizowali oni w sumie 67 akcji artystycznych, happeningów i warsztatów. Dodatkowo zrealizowanych zostało 9 akcji i warsztatów według pomysłów nadesłanych na konkurs organizowany co roku w ramach projektu. Odbiorcami wszystkich działań było kilkanaście tysięcy osób.

 

Zaproszeni w tym roku artyści: Iwona Demko, Anna Nacher i Marek Styczyński, Cecylia Malik, Honorata Martin, Asi Mina i Agata Hofelmajer-Roś, kolektyw LineAct, Daniel Brożek, Anna Bargiel.

 

 

harmonogram działań:

 

  • 25 czerwca, godz. 17.00 — warsztaty Ja i moje ciało z artystką Iwoną Demko

 

  • 4 lipca, godz. 19.00 — Permaculture Orchestra, wykład i akcja artystyczna etnomuzykologa Marka Styczyńskiego i Anny Nacher (projekt Karpaty Magiczne)

 

  • 25 sierpnia, godz. 11.00 — warsztaty o dźwiękach Daniela Brożka

 

  • 29 sierpnia, godz. 17.00 — warsztaty muzyczne dla rodzin z Asi Miną i Agatą Hofelmajer-Roś

 

 

dodatkowe informacje oraz zapisy na warsztaty:
Aneta Zasucha
tel. +48 (32) 259 90 40 wewn.16
edukacja@bwa.katowice.pl

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz