Festiwal Otwarcia. Recitale mistrzowskie. Duety niemieckie

Duety Feliksa Mendelssohna, Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa wykonane zostaną przez wybitne polskie artystki: Jadwigę Rappé oraz Urszulę Krygier.
image

Program:

 

Johannes Brahms

Am Strande op. 66 nr 3 (sł. Ludwig Hölty)

Die Meere op. 20 nr 3 (sł. Johann Gottfried Herder)

Die Schwestern op. 61 nr 1 (sł. Eduard Mörike)

Phänomen op. 61 nr 3 (sł. Johann Wolfgang von Goethe)

Klänge I op. 66 nr 1 (sł. Klaus Groth)

Weg der Liebe I op. 20 nr 1 (sł. Johann Gottfried Herder)


Felix Mendelssohn-Bartholdy

Ich wollt' meine Lieb' op. 63 nr 1 (sł. Heinrich Heine)

Maiglöckchen und die Blümelein op. 63 nr 6 (sł. Hoffmann von Fallersleben)

Abschiedslied der Zugvögel op. 63 nr 2 (sł. Hoffmann von Fallersleben)

Volkslied op. 63 nr 5 (sł. Robert Burns)

Gruss op. 63 nr 3 (sł. Joseph von Eichendorff)

Lied aus Ruy Blas’op. 77 nr 3 (sł. Victor Hugo)


Robert Schumann 

Ländliches Lied op. 29 nr 1 (sł. Emmanuel Geibel)

Wenn ich ein Vöglein wär op. 43 nr 1 (sł. anonim; Des Knaben Wunderhorn)

Liebesgram op. 74 nr 3 (sł. Emmanuel Geibel; tł. z hiszpańskiego)

Das Glück op. 79 nr 15 (sł. Friedrich Habbel)

Schön Blümelein op. 43 nr 3 (sł. Robert Reinick)

Frühlingslied op. 79 nr 18 (sł. Hoffmann von Fallersleben)

 

Pieśń to gatunek par excellence romantyczny, a w świecie romantycznym – par excellence niemiecki (i austriacki). Dla nas to oczywiste, choć nie od razu tak było. Franz Schubert, kiedy ubiegał się różne o stanowiska muzycznego Wiednia, o swych pieśniach nawet nie wspominał. Bo pieśń była gatunkiem mniejszym, należała do biedermeirowskiego salonu i muzykowania amatorskiego. Jej waga  rosła powoli. Połączyły się tu różnorakie dążenia: poszukiwanie źródeł narodowych (Volkston, „pieśń gminna”) oraz estetyka wyrazu – owa romantyczna gorączka i nadwrażliwość o motywacjach jakby religijnych, związanych z przekonaniem, że „tajemna droga prowadzi do wewnątrz” (Novalis).

 

Romantycy uprawiali przede wszystkim pieśń solową, dając w niej niezapomnianą muzyczną „spowiedź dziecięcia wieku”. Gatunkiem rzadkim, ale nader ciekawym, są pieśni przeznaczone na większą ilość głosów. Duety Feliksa Mendelssohna, Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa wykonane zostaną przez wybitne polskie artystki: Jadwigę Rappé (alt), potrafiącą łączyć śpiew oratoryjny, operowy i pieśniowy oraz Urszulę Krygier (mezzosopran), cenioną zwłaszcza za swoje niezwykłe kreacje liryki wokalnej.

 

Marcin Trzęsiok

Wykonawcy

Urszula Kryger mezzosopran
Jadwiga Rappé alt
Hartmut Höll fortepian




komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz