19. Festiwal Filmów Kultowych

19. Festiwal Filmów Kultowych rusza już w najbliższą środę, 18 maja. Na widzów czekają projekcje filmowe, dyskusje i prelekcje.
image

Klasyka na Festiwalu Filmów Kultowych

 

Na 19. Festiwal Filmów Kultowych nie mogło zabraknąć projekcji filmowej klasyki. W tym roku programowe propozycje to połączenie przebojów z produkcjami znanymi tylko koneserom, które w sposób szczególny zasługują na popularyzację.

 

Wśród filmowych przebojów widzowie zobaczą "Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę". To jedyny z filmów Kubricka, który nie był dotychczas pokazywany na FFK. Reżyser, biorąc na warsztat powieść Petera George'a opowiada w filmie o przypadkowym wybuchu Trzeciej Wojny Światowej. Wbrew oczekiwaniom i pierwotnemu zamysłowi wizja zagłady cywilizacji opowiedziana jest w formie błyskotliwej, zabawnej farsy.

 

Zupełnie inny charakter ma wybitny „Sobowtór” A. Kurasawy, wyróżniony Złotą Palmą w Cannes i Cezarem. Film stanowi imponujący historyczny fresk, w którym na szczególną uwagę zasługują mistrzowsko fotografowane sceny bitewne, wnikliwe obrazy życia dworskiego i nakreślona wszechobecna walka o wpływy i władzę.

 

Nie można przegapić „Maski czerwonego moru” - filmowej adaptacji opowiadania Edgara Allana Poe w reżyserii R. Cormana. Według wielu to właśnie w Masce talent Cormana objawił się najpełniej, a film traktowany jest jako opus magnum reżysera. Co ciekawe „Maskę”… kręcono w Anglii ze względu na ulgi podatkowe,wykorzystując resztki scenografii z historycznego filmu o Tomaszu Becketcie, które ekipa Cormana znalazła na miejscu. Film zachwyca pełnymi nasyconych kolorów scenami, znakomitą pracą operatorską, a przede wszystkim treścią, którą Corman wydobywa z tekstu Poego.

 

Widzowie FFK zobaczą także kultowe „400 batów” Truffauta. Obraz otrzymał dwie nagrody na Festiwalu w Cannes, nominację do BAFTY w kategoriach najlepszy film i najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski, a także nominację do Oscara za najlepszy oryginalny scenariusz. „400 batów” to absolutny klasyk, którego nie trzeba polecać.

 

Podobnie jest ze „Znikającym punktem” Sarafiana. W tym kultowym obrazie okresu kontestacji, klasyku filmów drogi, wraz z głównym bohaterem - Kowalskim - udajemy się w podróż z Denver do San Francisco. Przemierzając bezkres amerykańskich szos Dodge’m Challengerem poszukujemy, jak Kowalski, choć odrobiny złudnej wolności.

 

Ostatni z klasyków, jaki zobaczyć można na Festiwalu Filmów Kultowych to „Szlachectwo zobowiązuje”. Niezwykle rzadko pokazywana w Polsce produkcja, znana małemu gronu pasjonatów to klasyka brytyjskiej komedii. Film został zrealizowany przez kultową wytwórnię Ealing Studios z której pochodzi słynny „Jak zabić starszą panią” Alexandra Mackendricka. Czarna komedia opowiada historię Louisa Mazziniego, potomka arystokratycznej rodziny, który, chcąc odziedziczyć majątek i tytuł arystokratyczny postanawia… zamordować swoich krewnych stojących na drodze do jego celu.

 

Dokumenty na Festiwalu Filmów Kultowych

 

19. Festiwal Filmów Kultowych to nie tylko filmy fabularne, ale także dokumenty. Za ich sprawą widzowie dowiedzą się więcej o kulisach powstawania produkcji, o kultowych bohaterach i zjawiskach filmowych. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tegorocznych dokumentów jest kino. Opowiadają albo o fenomenie pojedynczego filmu, albo bohaterze, albo o zjawisku filmowym. To prawdziwe filmowe rarytasy, sprowadzane specjalnie na Festiwal i wpisujące się w jego założenia.

 

Cykl dokumentów rozpocznie projekcja filmu „Remake, Remix, Rip-off: kultura kopiowania a tureckie kino popularne”. Produkcja opowiada o specyfice tureckiego kina lat 60. i 70. oraz skłonnościach tureckich twórców do bezprawnego zapożyczania postaci i motywów amerykańskiej popkultury. Ten dokument współgra z festiwalowym cyklem Turkish Pop, który pokazuje właśnie dziwaczne i nieznane oblicze tureckiego przemysłu filmowego sprzed lat. Kolejny dokument, „Nick Slaughter” na prezydenta, opowie o dość egzotycznej miłości. Miłości Serbów do… Nicka Slaughtera, bohatera popularnego w latach 90. serialu „Żar Tropików”. Co ciekawe produkcja powstała z udziałem i za (ostatnie) pieniądze Roba Stewarta, czyli odtwórcy roli Nicka Slaughtera. Weterani FFK z pewnością swoją obecnością zaszczycą pokaz dokumentu „Cała prawda o The Room”. Hit poprzednich edycji festiwalu, „The Room” cieszy się sławą najgorszego filmu w historii. Koneserzy kina złego smaku uwielbiają jednak wprawiającą w zażenowanie grę aktorską i skandalicznie złe dialogi (tłumnie cytowane przez publiczność FFK w czasie ubiegłorocznego seansu). Ostatni z festiwalowych dokumentów „Rewind this! ” to filmowy hołd dla kaset wideo. Kompilacja wywiadów z maniakalnymi kolekcjonerami, filmowcami oraz właścicielami wypożyczalni z całego świata twórcy ukazuje fenomen VHSów i ich wpływ na współczesną popkulturę.

 

Filmy dokumentalne na Festiwalu Filmów Kultowych pojawią się dzięki współpracy z producentami i twórcami z Kanady, Niemiec, czy USA. To ich pierwsze lub jedne z pierwszych pokazów w Polsce, dlatego warto zwrócić na nie szczególną uwagę. Te opowieści o filmowych dziwactwach, (nie)zapomnianych bohaterach i kinie gorszego sortu to z całą pewnością smakowity kąsek dla publiczności FFK.

 

Dyskusje, prelekcje i rozmowy

 

O filmowych światach i specyfice twórców opowiedzą widzom stali goście festiwalu. Nie zabraknie Jacka Rokosza, wykładowcy łódzkiej filmówki, którzy przez lata w Katowicach opowiadał o Najgorszych Filmach Świata. Tym razem będzie okazja by posłuchać, co ma do powiedzenia o klasyku „Maska czerwonego moru” R. Cormana i wybitnej produkcji J. Frankenheimera „Przeżyliśmy wojnę”. Widzowie FFK będą mogli także posłuchać prelekcji Piotra Kletowskiego - krytyka filmowego, historyka filmu, wykładowcy UJ. Jego wprowadzenie poprzedzi projekcję „Excalibura” J. Boormana i „Kultu” R. Hardy’ego. W świat dziwactw science fiction z lat 50. XX wieku, czyli reklam, trailerów i filmów edukacyjnych wprowadzi Dawid Gryza z bloga Kocham Dziwne Kino. Natomiast projekcję „Twarzy na sprzedaż” J. Frankenheimera poprzedzi spotkanie z Rafałem Żakiem – autorem książki „153 sceny filmowe z życia korporacji. Seks, kłamstwa i inne obowiązki służbowe”.

 

Po kilku latach przerwy FFK wraca do formuły spotkań i rozmów okołofilmowych. Przez pięć festiwalowych dni, przed południem, w Strefie Centralnej spotykać się będą miłośnicy filmów i seriali, żeby porozmawiać o różnych aspektach świata mniejszego i większego ekranu. Na początek Cyprian Jesionowski zapyta czym jest kult współcześnie i jak, wśród ogromu nowych produkcji, można wyłowić te rokujące na miano kultowych. W czasie kolejnego spotkania Agnieszka Karpiel zachęci do rozmowy na temat fanów i tego, jak ich miłość do filmów czy seriali nadaje produkcjom wartości i przedłuża ich życie. Patrycja Mucha i Wiktoria Ficek pogadają z widzami o serialozie, sezonowości i oczekiwaniu na kolejne odcinki. Filmowe oblicza komiksowych bohaterów na warsztat wezmą podczas kolejnej z dyskusji Jacek Molencki i Cyprian Jesionowski. Cykl spotkań zakończy dyskusja prowadzona przez Pawła Świerczka, który z kolei porozmawia z widzami o retromanii, czyli upodobaniu popkultury do własnej przeszłości.

 

program:

 

  • 18 maja (środa)

 

godz. 11.30 Strefa Centralna: Strefa dyskusji „Kult- Czym on jest dzisiaj?”, prowadzenie: Cyprian Jesionowski

godz. 16.00 Kino Kosmos, „Remake, Remix, Rip-off: Kultura kopiowania a tureckie kino popularne”, wstęp: C. Kaya

godz. 17.30 Kinoteatr Rialto, „Ptasznik z Alcatraz”, J. Frankenheimer

godz. 18.15 Kino Światowid, „3 Dev Adam: Kapitan Ameryka i Santo vs Spider-Man”, T. Fikret Uçak

godz. 20.15 Kinoteatr Rialto, „Wybawienie”, J. Boorman

godz. 20.30 Kino Kosmos, „White Dog”, S. Fuller

 

  • 19 maja (czwartek)

 

godz. 11.30 Strefa Centralna, Strefa dyskusji: „Fandom - Kto tworzy filmowe światy?”, prowadzenie: Agnieszka Karpiel

godz. 13.15 Kino ASP, seans niespodzianka

godz. 15.30 Kinoteatr Rialto, „400 batów”, F. Truffaut

godz. 16.00 Kino Kosmos, „Nick Slaughter na prezydenta” R. Stewart, L. Vespi

godz. 17.30 Kinoteatr Rialto, „Pociąg”, J. Frankenheimer

godz. 18.15 Kino Światowid, „Zło z kosmosu: Reklamy, trailery i filmy edukacyjne”, wstęp: D. Gryza

godz. 20.15 Kinoteatr Rialto, „Najważniejsze to kochać”, A. Żuławski

godz. 20.30 Kino Kosmos, „Twarze na sprzedaż”, J. Frankenheimer

 

  • 20 maja (piątek)

 

godz. 11.30 Strefa Centralna Strefa dyskusji: „Seriale - A Ty na którym jesteś sezonie?”, prowadzenie: Patrycja Mucha, Wiktoria Ficek

godz. 13.15 Kino ASP, seans niespodzianka

godz. 15.30 Kinoteatr Rialto, „Maska czerwonego moru”, R. Corman

godz. 16.00 Kino Kosmos, „Cała prawda o The Room”, R. Harper

godz. 18.15 Kino Światowid, „Tetsuo: The Iron Man”, S. Tsukamoto

godz. 20.30 Kino Kosmos, „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę”, S. Kubrick

 

  • 21 maja (sobota)


godz. 11.30 Strefa Centralna, Strefa dyskusji: „Komiks - Po co Batman zbawia komiks?”, prowadzenie: Jacek Molencki, Cyprian Jesionowski

godz. 13.15 Kino ASP, seans niespodzianka

godz. 15.30 Kinoteatr Rialto, „Znikający punkt”, R. C. Sarafian

godz. 16.00 Kino Kosmos, „Dziewczyna w czerwonej chuście”, A.Yılmaz

godz. 17.30 Kinoteatr Rialto, „Przeżyliśmy wojnę”, J. Frankenheimer

godz. 18.15 Kino Światowid, „Tetsuo II: Body Hammer’, S. Tsukamoto

godz. 20.15 Kinoteatr Rialto, „Sobowtór”, A. Kurosawa

godz. 20.30 Kino Kosmos, „Excalibur”, J. Boorman

 

  • 22 maja (niedziela)

 

 godz. 11.30 Strefa Centralna Strefa dyskusji: „Retromania - powrót do przeszłości”, prowadzenie: Paweł Świerczek

godz. 13.15 Kino ASP, seans niespodzianka

godz. 15.30 Kinoteatr Rialto, „Zardoz”, J. Boorman

godz. 16.00 Kino Kosmos, „Rewind This”, J. Johnson

godz. 17.30 Kinoteatr Rialto, „Szlachectwo zobowiązuje”, R. Hamer

godz. 18.15 Kino Światowid, „Anioł zemsty - Kobieta Hamlet”, M. Erksan

godz. 20.15 Kinoteatr Rialto, „Kult”, R. Hardy





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz