21. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach

Od 9 do 19 czerwca w Katowicach odbywać się będzie 21. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART.
image fot. materiały organizatora

program:

 

  • 9 czerwca (wtorek)

 

godz. 19.00, Kinoteatr Rialto

Ørganek (koncert/otwarcie festiwalu)

bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

 

Ørganek to klasyczne w brzmieniu, nowatorskie w formie, vintage rockowe power trio, tu i ówdzie wspomagane organami Vox'a. Wyraziste, błyskotliwie opisujące teraźniejszość teksty osadzone w pełnej cytatów i historycznych odniesień muzyce, a także niezwykła ekpresja sceniczna stanowią o wartości zespołu powołanego do życia w 2013 roku przez jego lidera, autora tekstów i kompozycji, gitarzystę i wokalistę Tomasza Organka. Stały skład uzupełniają: basista Adam Staszewski oraz perkusista Robert Markiewicz. Trio okazjonalnie wspomaga obsługujący instrumenty klawiszowe Tomasz Lewandowski. Debiutancki album grupy zatytułowany „Głupi“, który ukazał się w 2014 roku zawiera jedenaście autorskich kompozycji, czerpiących z tradycji vintage rock’a, definiowanego przez zespół w sposób nieszablonowy i bezpretensjonalny, tworząc zupełnie nową jakość na polskim rynku. Jakość kojarzoną z niezaprzeczalną oryginalnością zespołu oraz jego siłą i szczerością przekazu. Dowodem na to są liczne nagrody i wyróżnienia, wśród nich Mateusz Trójki 2014 oraz Nagroda im. Grzegorza Ciechowskiego, przyznana w roku 2014. Album został także nominowany do Fryderyka 2014 w kategorii „album roku”.

 

 

  • 10 czerwca (środa)

 

godz. 18.00 i 20.00, Kinoteatr Rialto

Teatr A Part „Przepaść Głębi”(instalacja wideo/solo)

Bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto.

przedstawienie dla widzów dorosłych

 

Teatr A Part to niezależny projekt artystyczny Marcina Herich i skupiona wokół Hericha grupa teatralna, realizującą autorskie przedstawienia sceniczne, działania site specific oraz widowiska plenerowe. Teatr A Part powstał w 2004 roku w Katowicach. Jego przedstawienia można zdefiniować jako teatr ciała, ruchu, formy i narracji wizualnej. W obszarze sensów spektakle A Partu sięgają w głąb ludzkich instynktów i tajemnic egzystencji, emocji i imponderabiliów. Teatr nie posiada stałego miejsca prezentacji. Spektakle Teatru prezentowane są na scenach gościnnych, w przestrzeniach plenerowych i nieteatralnych, w kraju i za granicą. Teatru odwiedził dotąd 25 krajów na 5 kontynentach. Jest też organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part.

„Przepaść głębi” to spektakl-instalacja wideo, dotykająca kwestii macierzyństwa, a raczej jego najbardziej dosadnego, fizycznego aspektu, samego porodu, a także lęków przed porodem, obaw okołoporodoywch i czasu bezpośrednio po nim, połogu i depresji poporodowych. Ten obszar kobiecego losu, który bywa nadal tabu i spychany jest najchętniej na margines dyskursu o macierzyństwie jako doświadczeniu wyłącznie pięknym i podniosłym stanowi dla wielu kobiet ekstremalne doświadczenie formacyjne. W „Przepaści głębi” zestawiamy ze sobą przeciwieństwa: cud życia, jakim jest poczęcie, ciąża i pojawienie się nowego istnienia z „piekłem macierzyństwa”, bólem fizycznym oraz pełnymi obaw, niepewności i samotności cierpieniami psychicznymi przyszłych i młodych matek. Powstawaniu spektaklu towarzyszyły rozmowy z kobietami w różnym wieku o ich doświadczeniach okołoporodowych oraz obawach i stanach związanych z taką ewentualnością w przyszłości. Tytuł spektaklu nawiązuje do terminu psychoanalitycznego określanego jako „przepaść głębi” oznaczającego mroczny nastrój, w który zdarza się popadać ludziom tuż po tym, gdy wykonają krok, po którym nie ma już odwrotu.

 

W przedstawieniu wykorzystano amatorskie i instruktażowe filmy, zaczerpnięte z zasobów internetu oraz materiał wideo, przygotowany specjalnie do przedstawienia z udziałem 30 kobiet.

 

Zamysł, reżyseria, scenografia: Marcin Herich

Scenariusz, choreografia: Marcin Herich i Monika Wachowicz

Realizacja wideo: Marcin Herich i Marlena Niestrój

Występuje: Monika Wachowicz

Muzyka: fragmenty utworów Jana Sebastiana Bacha oraz zespołu Ulver

 

  • 11 czerwca (czwartek)

 

godz. 16.00, początek: Galeria Katowicka (2 piętro, pop up store)

Teatr KTO „Peregrinus” (wędrowny spektakl uliczny)

wstęp wolny

 

Teatr KTO został założony przez absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w 1977 roku. Od 1985 roku grupa uprawia również teatr uliczny. Od 2005 roku KTO jest teatrem miejskim. Doświadczenia sceniczne, a także uliczne eksperymenty wykształciły specyficzny język teatru, którego tworzywem są: ciało aktora, głos, ruch, muzyka, a w bardzo ograniczonym wymiarze słowo. Teatr KTO stylem pracy i repertuarem nawiązuje do tradycji średniowiecznego teatru jarmarcznego, wędrownego, kuglarskiego. Wszystko to sprawia, że spektakle teatru są spontanicznie i gorąco przyjmowane przez różnego typu widownię. Teatralne archetypy i emocjonalny charakter widowisk skutecznie zlikwidowały barierę między Teatrem KTO a widzami, zarówno tymi z małych miast i miasteczek, jak i tymi z sal renomowanych festiwali teatralnych. Spektakle Teatru KTO prezentowane były na najważniejszych festiwalach teatralnych w Polsce, a także w wielu krajach świata. Dyrektorem Teatru KTO jest Jerzy Zoń.

„Peregrinus” to przedstawienie-wędrówka, inspirowane twórczością poetycką T.S. Eliota i projektami plastycznymi Krzysztofa Wodiczki. Spektakl pokazuje jeden dzień z życia człowieka XXI wieku. Współczesny Everyman, którego życie „zawieszone" jest pomiędzy Domem a Pracą w korporacji „drogę przez życie” identyfikuje z „drogą do pracy”. Peregrynacja w poszukiwaniu sensu jawi się jako mozół dnia powszedniego, odarty z duchowości, miłości i piękna. Świat Peregrinusa, to cywilizacja „cyfrowa” - smutna, przerażająca i groteskowa, z dominującą religią – konsumpcją. Domem Peregrinusa XXI w. jest witryna sklepu. Mobilny charakter przedstawienia eksponuje perypetie bohatera w różnych kontekstach przestrzeni miejskiej. Homo Peregrinus to sformatowana jednostka ludzka, odarta z uczuciowości, przewidywalna i pozbawiona cech indywidualnych.

 

Scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria: Jerzy Zoń

Scenografia, kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka

Ruch, choreografia: Eryk Makohon

Koncept masek: Spitfire Company

Projekt masek: Joanna Jaśko-Sroka

Premiera: 2015


godz. 18.00, Teatr Korez

Teatr Amareya „2” (teatr tańca/solo)

bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Korez

przedstawienie dla widzów dorosłych

 

Teatr Amareya to założona w 2004 roku w Gdańsku niezależna grupa teatralno-taneczna, współtworzona przez trzy performerki: Agnieszkę Kamińską, Katarzynę Pastuszak i Aleksandrę Śliwińską. Podczas 10 lat działalności artystki zrealizowały 18 projektów performatywnych. Ich wspólnym mianownikiem jest zainteresowanie ciałem jako tworzywem działań scenicznych i nośnikiem sensów. Działania artystyczne Teatru Amareya sytuują się na skrzyżowaniu odmian gatunkowych sztuk performatywnych. Odnaleźć tu można inspiracje japońskim tańcem butoh, eksperymenty z obszaru tańca konceptualnego i teatru postdramatycznego czy wreszcie działania charakterystyczne dla performance art.


Projekt solowy „2” Katarzyny Pastuszak to rzecz o dialogu, o stawaniu się innym wobec innego, o byciu pomiędzy jednym i drugim, byciu jednocześnie jednym i drugim.

Koncept, wideo, teksty i wykonanie: Katarzyna Pastuszak
Konsultacje: Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Dorota Androsz

Muzyka: Joanna Duda
Premiera: 2013

 

godz. 20.00, Galeria Ateneum (ul. 3 Maja)

Animula (reż. J. Grabowiecka) (teatr dramatyczny/performens)

bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Galerii Ateneum

przedstawienie dla widzów dorosłych

 

Joanna Grabowiecka jest absolwentką reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie, kierunku sztuka spektaklu na Université Paris VIII oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej spektakle były pokazywane w Polsce, Francji, Maroku, Serbii oraz w Niemczech (w tym w Thalia Theater na prestiżowym festiwalu Körber Studio Junge Regie). Reżyserowała m.in. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze Polskim w Poznaniu i Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie.

 

Autorski spektakl Grabowieckiej „Animula” (grany wcześniej pod tytułem „Migotliwa przestrzeń”) powstał z inspiracji dramatami Szekspirowskimi „Otello”, „Sen nocy letniej” i „Romeo i Julia” oraz poematem „Duszyczka” Tadeusza Różewicza. Na styku poezji Różewicza i trzech dramatów Szekspira wydarza się teatr przemocy i czułości. Narzędziem jest ciało. Celem dotyk. Pięć postaci szekspirowskich, Desdemona, Otello, Romeo, Julia i Hermia ożywa dzięki interpretacji trzech młodych aktorek, które szkicują najpiękniejsze, ale i najbardziej tragiczne chwile z życia swoich bohaterów. W migotliwej przestrzeni, pomiędzy wyobraźnią a rzeczywistością.


Scenariusz i reżyseria: Joanna Grabowiecka

Aktorzy: Magdalena Maścianica, Natalia Matuszek, Izabela Zerwiłebska

Premiera: 2015

 

  • 12 czerwca (piątek)

 

godz. 18.00 i 20.00, Kinoteatr Rialto

Teatr A Part Cyrk „Bellmer” (teatr wizualny/physical theatre)

bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

przedstawienie dla widzów dorosłych

 

„Cyrk Bellmer” to biedny cyrk Teatru A Part, cyrk o umieraniu, freak show, rozpięty między rozrywką a śmiercią, erotyką i grzebaniem zmarłych. Cyrk w składziku przycmentarnym, na śmietniku wspomnień, surrealistyczno-fatalistyczny kabaret, grande massacre, widowisko „najniższej rangi”. Dedykowany tym, które odeszły lub odejdą.

 

Zarys scenariusza, reżyseria, scenografia: Marcin Herich

Scenariusz: napisany na scenie przez zespół teatru pod kierunkiem Marcina Hericha

Występują: Natalia Kruszyna, Karolina Narazińska, Joanna Pyrcz, Monika Wachowicz, Cezary Kruszyna, Marek Radwan, Lesław Witosz

Współpraca nad realizacją scenografii, produkcja: Cezary Kruszyna

Muzyka: fragmenty utworów Olafura Arnaldsa, Social Interiors, Kato Hideki, Skuli Sverrissona i Hanki Ordonówny oraz tradycyjna muzyka cyrkowa

Premiera: 2011

 

13 czerwca (sobota)

 

godz. 19.00, Kinoteatr Rialto

Handa Gote Research & Development (Czechy) „Święto Wiosny”

(performens teatralno-muzyczny)

bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

 

Handa Gote Research & Development  to działający od 2005 roku w Pradze awangardowy kolektyw teatralno-muzyczny-plastyczny. Członkowie kolektywu skupiają się w działaniach teatralnych na eksperymentach z dramaturgią i rozwijaniu własnego oryginalnego języka teatralnego, sytuującego się gdzieś na skrzyżowaniu kabaretu artystycznego, performansu, teatru wizualnego i awangardowego koncertu. Klasyczne rozdarcie między kultura a naturą to oś znaczeń w większości przedsięwzięć grupy. Stąd też widoczne w przedstawieniach Handa Gote inspiracje nauką i technologią z jednej strony, z drugiej zaś ekspresją rytuału i historią społeczności pierwotnych.

 

Spektakl „Święto wiosny” Handa Gote nawiązuje do sławnego awangardowego baletu Strawińskiego i Niżyńskiego. W wykonaniu Handa Gote to koncert na zabawki, znalezione przedmioty i stare płyty gramofonowe, a także kakofoniczna opera i obłąkany show slapstikowy. Podobnie jak w oryginale, gdzie żywioł natury i cywilizacja ścierają się w szalonym, pozbawionym reguł pędzie, tak samo w „Święcie wiosny” Handa Gote walczą i przenikają się dwie siły i reguły: ukryte pod fasadą chrześcijaństwa pogaństwo i jego rytuały oraz społeczeństwo świeckie. Przy realizacji „Święta wiosny” współpracował z Handa Gote fiński muzyk i performer Pasi Mäkela, wprowadzając do spektaklu swoją wersję tańca butoh, doświadczenia z zambijskim tańcem Muganda i rytuałami tajemniczej społeczności afrykańskiej Njau.

 

Spektakl zrealizowany w składzie: Švábová, Mäkelä, Procházka, Smolík, Dörner, Hybler.

Premiera: 2014

 

14 czerwca (niedziela)

 

godz. 18.00 i 20.00, info: kunstlerspiele@wp.pl

Teatr A Part: „Künstlerspiele. Sceny Z Wielkiej Wojny” (neokabaret/physical theatre)

bilety w cenie 30 zł, rezerwacje: kunstlerspiele@wp.pl

przedstawienie dla widzów dorosłych

 

„Künstlerspiele” tytuł nowego spektaklu Teatru A Part, związany jest z niemiecką historią Katowic i dwoma globalnymi konfliktami XX wieku. W jednym z budynków znajdujących się obecnie przy ulicy 3 Maja (Grundmanstrasse) od 1907 działało pierwsze katowickie nieme kino. Grand Kinematograph funkcjonował tam aż do 1915 roku czyli początku I wojny, kiedy splajtował. W czasie II wojny światowej, gdy Katowice zaanektowała III Rzesza działał w nim niemiecki kabaret - piwiarnia Künstlerspiele. W najnowszym spektaklu - wieczorze kabaretowym wypożyczamy tę nazwę, przywołujemy ducha miejsca i minionego czasu (Zeitgeist), żeby połączyć w jedno motywy nawiązujące do konwencji dawnego niemieckiego i francuskiego kabaretu artystycznego, cechy stylu charakterystyczne dla przedstawień Teatru A Part oraz temat wojny. „Kabaret Künstlerspiele” Teatru A Part jest ciągiem wariacji teatralnych, gdzie echa światowych wojen, a zwłaszcza pierwszej zwanej wielką oraz cienie dawnych kabaretów Berlina, Paryża, Zurichu i Wiednia przeplatają się, przenikają i stapiają. Pochylamy się nad ciałami wojennych ofiar oraz przeglądamy w losach i dokonaniach naszych dawno zmarłych kolegów-artystów i bez krzty satysfakcji, za to ze sporą dozą dekadencji odnajdujemy w nich samych siebie.


Zamysł, reżyseria, scenografia: Marcin Herich

Scenariusz: napisany na scenie przez zespół pod kierunkiem Marcina Hericha

Występują: Natalia Kruszyna, Monika Wachowicz, Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna

Muzyka: Leszek Kwaśniewicz

Oprawa dżwiękowa: Marlena Niestrój

W spektaklu wykorzystano oryginalne pieśni i marsze paradne Wermachtu oraz „Piekielny galop” z „Orfeusza w piekle” Jakuba Offenbacha.

Premiera: 2014

 

  • 15 czerwca (poniedziałek)

 

godz. 18.00, Kinoteatr Rialto

Karla Kracht & Andres Beladiez (Niemcy, Hiszpania) „2062” (instalacja wideo, animacja na żywo)

bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

 

Karla Kracht (znana także jako Alex Zitzmann) to niemiecka artystka, na stałe mieszkająca i pracująca w Barcelonie. Kracht studiowała na uniwersytetach w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Jest grafikiem i ilustratorką. Ważną częścią jej działalności artystycznej jest videoart, szczególnie zaś animacje na żywo, realizowane podczas spektakli teatralnych i tanecznych oraz koncertów. Współpracowała między innymi ze znanym hiszpańskim teatrem tańca Senza Tempo. Andres Beladiez jest hiszpańskim reżyserem teatralnym, specjalizującym się w wykorzystaniu nowych technologii jako narzędzia do konstruowania narracji scenicznej. Pracuje też jako menadżer i animator kultury, współpracujący z różnymi organizacjami artystycznymi i grupami teatralnymi. „2062” to drugi wspólny projekt Kracht i Beladiez, zrealizowany po sukcesie spektaklu „zoomwooz”, prezentowanego na Festiwalu A Part w 2013 roku. Oba spektakle to seanse animacji na żywo łączące w jedno sztuki plastyczne z wideo i teatrem cienia i obiektu.


”Świat już nigdy nie będzie taki sam. Stare granice zatonął we krwi lub znikną całkowicie. Będziemy budowali nowe mury i grzebali ideały. W nowych wojnach będziemy wciąż zabijać się w imię religii lub ideologii. Kapitalizm, prawie bez przeciwnika, ogarnie cały świat jak internet i telewizja. Rządy staną się komórkami wielkich korporacji. Na skutek migracji stara Europa straci hegemonię. Obywatele będą poszukiwać tożsamości w koszykach z zakupami. XXI wiek nadszedł i zmienił nas na zawsze. A my żyjemy jakbyśmy nie zdawali sobie z tego sprawy. Jakoś wszystko nadal toczy się tak samo.”

 

Koncept i animacja: Karla Kracht i Andrés Beladiez

Kreacja obrazów: Karla Kracht

Dramaturgia: Andrés Beladiez

Premiera: 2015

 
godz. 20.00, Centrum Kultury Katowice (4 piętro, sala 411)

Aurora Lubos „Akty” (performens/solo)

wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona

 

Aurora Lubos - tancerka i performerka, urodzona w 1977 roku w Tarnowskich Górach. Od 1997 związana z gdańską sceną tańca, współpracowała między innymi z Gdańskim Teatrem Tańca i Teatrem Dada von Bzdülow. Od 2000 roku aktorka angielskiego teatru Vincent Dance Theatre. Autorka kilku autorskich realizacji solowych: „Zanzibar”, „Niedokończone”, „Nóż, koń i schody”, „AKTY”, „Nie wolno”, „4 kąty”, „Akt na dwie – ostatki”, a także instalacji i krótkich animacji. Współpracowała m. in. z Avim Kaiserem, Charlotte Vincent, Liz Aggiss, Wendy Houston, Jackiem Staniszewskim, Jerzym Mazzollem, Honoratą Martin, Bronkiem Dużym, Leszkiem Bzdylem, Tatianą Baganową. Mieszka i pracuje we wsi pod Skarszewami oraz Brighton w Wielkiej Brytanii.

 

„Akty” powstały w oparciu o prawdziwe historie osób dotkniętych przemocą w rodzinie, są odpowiedzią na przeczytane listy, rozmowy z ludźmi, którzy zaznali przemocy, inspirowaną warsztatami artystycznymi przeprowadzonymi w ośrodkach pomagających osobom doświadczającym przemocy, czyli najczęściej kobietom i dzieciom. To udzielenie głosu tym, którzy nie są w stanie krzyczeć w swojej obronie, w ogóle głosu nie mają. A chcieliby powiedzieć o swoim zapętleniu, o niemocy, pragnieniu ciszy. Składają się na to kolejne akty - fragmenty tekstów, wyjścia, zanikanie, obrazy.

 

Koncept, choreografia i wykonanie: Aurora Lubos
Premiera: 2013

 

  • 16 czerwca (wtorek)

 

godz. 18.00 i 20.00, info: variete2015@wp.pl

Teatr A Part & Theaterlabor Im Tor 6 (Niemcy) „W Dżungli Historii. Variete” (variete/physical theatre)

bilety w cenie 35 zł, rezerwacje: variete2015@wp.pl

premiera

 

Theaterlabor to jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych profesjonalnych teatrów eksperymentalnych w Niemczech. Został założony w 1983 roku przez reżysera Siegmara Schrödera. Istotnym źródłem inspiracji dla twórców grupy były metody teatralne Jerzego Grotowskiego i Eugenio Barby, a także włoska comedia dell’arte i azjatyckie style tańca i teatru. Theaterlabor wciąż eksperymentuje. Do każdego kolejnego przedstawienia wypracowuje odrębną estetykę dopasowaną do tematu spektaklu. Powstawanie sztuki to proces, w którym uczestniczą wszyscy zaangażowani weń artyści, a o rozwoju spektaklu, jego formie i muzyce decydują często asocjacje. Od początku istnienia teatr realizuje zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. Siedziba teatru (Brama nr 6), znajdująca się w samym centrum Bielefeld, to jeden z najaktywniejszych ośrodków alternatywnej twórczości teatralnej w Niemczech.

 

„W dżungli historii. Variete” to drugi spektakl Teatru A Part, po „Kunstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny”, z tematem wojny w tle i konwencją nawiązującą do stylu kabaretów pierwszej połowy ubiegłego wieku, tym razem poszerzoną jeszcze o motywy rodem z rewii oraz nawiązania do początków kina. Podobnie jak w przypadku Künstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny i tym razem bezpośrednią inspiracją dla powstania przedstawienia było polsko-niemieckie dziedzictwo kulturalne Katowic oraz trudna, pełna paradoksów historia relacji obu narodów. Spektakl jest koprodukcją Teatru A Part i Theaterlabor im Tor 6 z Bielefeld w Niemczech, realizowaną w ramach międzynarodowego projektu artystycznego "W dżungli historii. Europejska podróż teatralna", związanego z setną rocznicą I wojny światowej. Przedstawienie powstało podczas rezydencji aktorów Theaterlabor im Tor 6 w Katowicach.


Zamysł, scenariusz, reżyseria, scenografia: Marcin Herich i Siegmar Schröder

Występują: Yuri Brite Anderson, Natalia Kruszyna, Alina Tinnefeld, Monika Wachowicz, Thomas Behrend, Michael Grunert, Cezary Kruszyna, Lukas Pergande

Muzyka: kolaż oraz piosenki „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Unter den Pinien von Argentinie”, „So ein Regenwurm hat's gut”, „Raus mit den Männern”, „La chanson de Tessa”, „Musik, Musik, Musik” i pieśń „Oft, denk ich” (z „Kindertoteliender”) Gustava Mahlera w wykonaniu członków zespołu

Tekst: wykorzystano fragment książki „Zapomniana strefa” Mary Borden, wiersze „Perhaps Stange” i „What A B what a b what a beauty” Kurta Schwittersa oraz fragment sztuki „About Sea and Land and Sky” Abigail Docherty

Premiera

 

  • 17 czerwca (środa)


godz. 18.00, Teatr Korez

Theaterlabor Im Tor 6 (Niemcy) „Seans” (teatr wizualny/physical theatre)

bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Teatru Korez

 

Pięć zagubionych dusz poddaje się swoistemu seansowi nekromancji. Na skraju ciemności, na granicy między złudzeniem a rzeczywistością spotykają się, by opowiedzieć swoje historie. Zawieszeni między życiem a śmiercią są jak cienie, postaci z obrazów Edwarda Hoppera. Z piosenek, tekstów i działań wyłania się wszechświat ich szalonych koszmarów, opowieść o rozpadzie i przemijaniu, wewnętrzna podróż ku niespełnionym marzeniom. Prawie nadnaturalnie zwracają się ku naszym wewnętrznym demonom. Niebo i piekło – nie zawsze są czymś innym. Ale nadzieja umiera ostatnia.


Reżyseria: Siegmar Schröder
Dramaturgia: Helge-Björn Meyer

Występują: Yuri Birte Anderson, Thomas Behrend, Michael Grunert, Lukas Pergande, Alina Tinnefeld

Efekty dźwiękowe: Stan Pete

Premiera: 2014


godz. 20.00, Teatr Rozrywki w Chorzowie

Teatro Del Lemming (Włochy) „Inferno” (teatr wizualny/physical theatre)
bilety w cenie 35 zł do nabycia w kasie Teatru Rozrywki
przedstawienie dla widzów dorosłych

 

Eksperymentalny kolektyw Teatro del Lemming został utworzony w Rovigo w 1987 roku. Już po trzech latach działalności, w 1990 roku grupa otrzymała włoska Nagrodę Totola za najlepszą reżyserię za spektakl „La città chipsa”, zaś w 1996 roku prestiżową nagrodę Giuseppe Bartolucciego. Od początku działalności Teatro del Lemming skupia się na badaniu siły emocjonalnej teatru w relacji z widzem i wobec widza. Pod koniec lat 90. teatr rozpoczął realizację cyklu „Tetralogia na mity i widza”, złożonego z tragedii „Edipo - seans dla jednego widza” (1997), tragedii „Dioniso – teatr” (1998), „Amore Epsiche - bajka dla dwóch widzów”(1999), „Odisseo - podróż teatralna” (2001) oraz - jako echa tego projektu – zrealizował: „Colono - rytuał tylko dla jednego widza” (2001) oraz „L'Odissea dei Bambini – podróż teatralna dla 20 dzieci w każdym wieku” (2003). Prace te poprowadziły grupę ku nowemu i ekscytującemu doświadczeniu bezpośredniego, zmysłowego i dramaturgicznego zaangażowania widzów w spektakl. Ten radykalny, fizyczny związek między aktorami i widzami, zwrócenie szczególnej uwagi na sensoryczne oddziaływanie teatru oraz nietypowe wykorzystanie przestrzeni w wielu projektach stanowi do dziś o wyjątkowości Teatro del Leming na tle innych włoskich zespołów teatralnych. W 2006 roku Teatro del Leming zakończył czteroletnią pracę nad spektaklem „Inferno”, pierwszą częścią projektu „Nekyia” na podstawie „Boskiej Komedii” Dantego. W 2009 roku zrealizował „Antygonę”, zaś od 2010 roku przygotowuje spektakle na podstawie dramatów Szekspira (dotychczas „Hamlet” i „Romeo i Julia”). „Hamlet” w interpretacji Teatro del Lemming był prezentowanym m. in. na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w 2012 roku. Przedstawienie „Inferno” będzie pokazywane w Polsce po raz pierwszy.

 

„Inferno” jest pierwszą częścią projektu o nazwie „Nekyia” (co w języku greckim oznacza „podróż morską w nocy” lub „zejście do piekła”). Spektakl jest malowniczą transkrypcją pierwszej części „Boskiej Komedii” Dantego. Z jednej strony przedstawienie odwołuje się wprost do podróży z Wergiliuszem w głąb piekieł, z drugiej strony prowadzi widzów do ich własnych podziemi, do ciemnych zakątków ludzkiego wnętrza, świata podświadomości i skrywanych marzeń. „Inferno” jest też refleksją na temat mroków współczesnego świata. Postawieni wobec okropności świata i samych siebie, widzowie pozostają w stanie cichej bezsilności. „Inferno” Teatro del Lemming ma z założenia stanowić bezkompromisowe odbicie kondycji ludzkiej. I niczym okrutne lustro prowadzić widza do odkrywczego i uzdrawiającego wstrząsu.

 

Reżyseria i muzyka: Massimo Munaro

Występują: Fiorella Tommasini, Chiara Elisa Rossini, Diana Ferrantini, Mario Previato, Alessio Papa

Premiera: 2006

  • 18 czerwca (czwartek)

 

godz. 18.00, Teatr Rozrywki w Chorzowie

Lucia Kašiarová/Studio Alta (Czechy, Słowacja) „Imago” (teatr tańca)
bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Rozrywki

 

Lucia Kašiarová jest słowacką tancerką i choreografką. Studiowała taniec w Konserwatorium w Bańskiej Bystrzycy oraz edukację taneczną w Akademii Sztuk Scenicznych w Bratysławie i Akademii Muzycznej w Pradze. Jest dyrektorem niezależnej sceny Studio ALTA w Pradze.


„Imago” to znakomity duet taneczny, luźno inspirowany myślą K. G. Junga, jedna z ostatnich produkcji tanecznych Studia ALTA. Jesteśmy pozornie właśnie takimi, jakimi chcemy być. Ale czy wiemy, kim jesteśmy naprawdę? W relacji z samymi sobą, z innymi, z bliskimi. Autorzy spektaklu, choreografka i para tancerzy stają przed nami odkryci i zaciekawieni. Materializując niewidzialne pozwalają swoim mentalnym odpowiednikom wyartykułować na scenie to, co mają do przekazania. Zapewniają im środki komunikacji: ciała, ruch, emocje, gesty, stany. Teraz na niewidzialne można skierować wzrok. Nie bójmy się mówić do rozmytych postaci wewnątrz nas. Odłóżmy maski i mówmy do siebie. Co usłyszymy?

 

Koncepcja, choreografia: Lucia Kašiarová

Muzyka: Mikoláš Růžička

Scenografia: Marie Gourdain

Występują: Soňa Ferienčíková, Jaro Ondruš

Światło: Pavel Kotlík

Produkcja: ALT@RT

Premiera: 2014


godz. 20.00, Teatr Rozrywki w Chorzowie

ME-SA (Czechy, Słowacja) „Supernaturals” (teatr tańca)
bilety w cenie 25 zł do nabycia w kasie Teatru Rozrywki


ME-SA to niezależna czesko-słowacka grupa taneczna, którą założyły w 2008 roku trzy tancerki, wcześniej współpracujące z koreańskim choreografem Ji-Eun Lee: Hana Kalouskova, Martina Hajdyla Lacová i Karolina Hejnová. Pierwszy spektakl grupy, site specific project zatytułowany „Echoes” otrzymał nagrodę publiczności czeskiej platformy tańca w 2010 roku. W latach 2010 i 2011 ME-SA współpracowała ze znanym słowackim teatrem Debris Company. Od 2010 roku ME-SA jest stałym rezydentem teatru Studio ALTA w Pradze. Przedstawienia ME-SA były prezentowane na wielu festiwalach w Czechach i za granicą (m.in. podczas edynburskiego Fringe Festival). Współzałożycielka grupy, tancerka i choreografka Martina Hajdyla Lacová była dwukrotnie nominowana do czeskie nagrody „tancerka roku” (2011, 2012), a w 2012 roku jej przedstawienie “SoloS /część III” otrzymało nominację do dorocznej czeskiej nagrody tanecznej „przedstawienie roku”. Martina Hajdyla Lacová występuje także w najnowszym spektaklu ME-SA, duecie „SuperNaturals” z 2014 roku i jest jego współchoreografką, obok słowackiego tancerza Stanislava Dobáka.

 

„SuperNaturals” to zabawne i przewrotne studium ograniczeń, jakim podlega ludzka wola i ciało. Dwoje tancerzy-performerów usiłuje na oczach widzów przekroczyć nieprzekraczalne. Para zwykłych śmiertelników decyduje się zostać superbohaterami. Czy jako superbohaterowie nadal będą super, a może staną się super dopiero teraz? W wirze udawanego, nieudolnego superbohaterstwa i własnej hipokryzji (super)bohaterowie spektaklu usiłują odnaleźć w sobie kogoś, kim naprawdę nie będą i nie są. Jak uchwycić fizyczny i metafizyczny wymiar próby transformacji tego, co w ludziach zwykłe w niezwykłość? Nikt z nas nie jest superbohaterem, a przecież w każdym z nas czają się jakieś ukryte moce…

 

Koncepcja, choreografia: Martina Hajdyla Lacová i Stanislav Dobák

Występują: Martina Hajdyla Lacová i Stanislav Dobák/Lukáš Homola

Współpraca reżyserska: Peter Šavel

Światło: Stanislav Dobák i Štěpán Hejzlar

Produkcja i koprodukcja: Karolína Hejnová/ ME –SA i ALT@RT

Premiera: 2014

 

  • 19 czerwca (piątek)


godz. 19.00, Kinoteatr Rialto

Teatr Kto „Chór Sierot” (teatr wizualny/physical theatre)
nilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

 

„Chór Sierot” to hipnotyzujące przedstawienie bez tekstu, oparte na powieści Guy’a Croussy’ego „Bławatki”. Na scenie zobaczymy jeden dzień z życia mieszkańców sierocińca, w którym obowiązują surowe reguły narzucane przez opiekunki. Nie jest to jednak sentymentalna historia o sierotach, ale uniwersalna opowieść o ludzkiej samotności. Spektakl trwa dokładnie tyle, ile III Symfonia (zwana też „Symfonią Pieśni Żałosnych”) Henryka Mikołaja Góreckiego, która towarzyszy aktorom od początku do końca przedstawienia, wyznaczając rytm opowieści. Każda sztuka trwa równo 52 minuty i 6 sekund.

 

Scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria: Jerzy Zoń
Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Ruch sceniczny: Eryk Makohon
Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia
Asystent reżysera: Monika Kozłowska
Występują: Karolina Bondaronek, Anna Kamykowska, Paulina Lasyk, Martyna Malcharek, Grażyna Srebrny-Rosa, Justyna Wójcik, Marta Zoń, Sławek Bendykowski, Bartek Cieniawa, Paweł Monsiel, Michał Orzyłowski
Premiera: 2013

 

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje wyłącznie w miejscach prezentacji (z wyjątkiem przedstawień „Kunstlerspiele. Sceny z Wielkiej Wojny i „W dżungli histori. Variete” – rezerwacje i szczegółowe informacje po uprzednim kontakcie mailowym). Bilety w cenach od 25 do 35 złotych. Na przedstawienie plenerowe „Peregrinus” i  performens „Akty” wstęp wolny. Na „Akty” ilość miejsc ograniczona – obowiązuje kolejność przybycia, nie przyjmujemy rezerwacji.

 

Produkcja i organizacja festiwalu: Stowarzyszenie Teatralne A PART. Projekt objęty mecenatem miasta Katowice. Współfinansowano ze środków instytucji kultury Katowice – Miasto Ogrodów. Festiwal zrealizowano z wykorzystaniem środków finansowych z budżetu samorządu Województwa Śląskiego.

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz