4. Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

„Fenomen, żywioł, tajemnica” – hasło tegorocznych 4. Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego organizatorzy zaczerpnęli z podtytułu najnowszej książki Andrzeja Wendlanda „Górecki IV Symfonia Tansman Epizody”.
image fot. materiały prasowe organizatora

Wykonawcy:

Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara - dyrygent
Agata Zubel - sopran
Jakub Gwardecki - fortepian


Program:

Witold Lutosławski - Uwertura smyczkowa
Grażyna Bacewicz - Koncert na orkiestrę smyczkową
Wojciech Kilar - Orawa
Henryk Mikołaj Górecki - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
Mikołaj Górecki - Jasności promieniste Małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową
Henryk Mikołaj Górecki - Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40
IV Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

 

W koncercie Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary dostajemy paradę utworów na orkiestrę smyczkową czołowych polskich kompozytorów XX wieku, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego oraz takiż utwór już wieku XXI – syn naszego patrona.


Jasności promieniste – małe misterium na sopran i orkiestrę Mikołaj Górecki (rocznik 1971) skomponował 4 lata temu. Ta kompozycja o wybitnie lirycznym tytule, zaczerpniętym z poezji Czesława Miłosza, zamówiona została przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jest to utwór czteroczęściowy przeznaczony na orkiestrę smyczkową oraz głos solowy (sopran). W kolejnych częściach utworu pojawiają się fragmenty poezji Czesława Miłosza: w pierwszej części słowa wiersza „A jeżeli”, druga część jest czysto instrumentalna, w trzeciej części – fragment wiersza „Ogrodnik” oraz w kulminacyjnej, ostatniej części – wiersz „Jasności promieniste”. Charakter kompozycji jest bardzo pogodny, optymistyczny, kontemplacyjny. Utwór stylistycznie plasuje się w orbicie „nowego romantyzmu”, a jego harmonika nawiązuje miejscami do amerykańskiego kina lat trzydziestych. Możemy się cieszyć, że do wykonania utworu młodego Góreckiego – którego nagranie zamierzamy umieścić na planowanej płycie z II Symfonią „Kopernikowską” ojca – udało się pozyskać Agatę Zubel, wielce utalentowaną młodą kompozytorkę i wokalistkę, znaną z niestandardowej skali głosy i wykorzystywania go w sposób łamiący stereotypy. Jest laureatką kilkunastu konkursów wokalnych i kompozytorskich zwyciężczynią Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (utworem „Not I”; 2013), zdobywczynią m.in. Paszportu „Polityki” (2005), „Fryderyka 2010” za monograficzną płytę „Cascasndo”.


Do wykonania partii solowej w fortepianowym koncercie Henryka Mikołaja Góreckiego zaproszono Jakuba Gwardeckiego, urodzonego w Bielsku-Białej, absolwenta Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również u prof. Adama Wibrowskiego, oraz prof. Aleksieja Maksymowa, a warsztat doskonalił na kursach mistrzowskich takich pianistów, jak Marc Laforet, Jean Micauld czy Aleksiej Orłowiecki. Koncertował w Polsce, Rosji, Francji, Niemczech, na Węgrzech, Słowacji, Polinezji Francuskiej, w Stanach Zjednoczonych oraz Meksyku. Był gościem festiwali muzycznych, jak m.in. „Wirtuozi 2000” w Sankt Petersburgu, Festiwal Muzyki Ferenca Liszta w Budapeszcie, „Chopin Chez George Sand” w Nohant/La Chartre, Muzyka Narodów w Sankt Petersburgu, Dni Kultury Słowiańskiej w Bratysławie. Wziął udział w licznych nagraniach audycji dla polskich i zagranicznych stacji radiowych i telewizyjnych. Oprócz muzyki klasycznej bardzo ważną część działalności artystycznej Jakuba Gwardeckiego zajmuje uprawianie różnych form muzyki improwizowanej, takich jak jazz, blues, rock, soul. Wystąpił z formacją Kinga Głyk Trio na Fetiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, na Jantar Jazz Festiwal w Gdańsku i wielu innych.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz