Akademia wideo-artu. No man's land. Sztuka wideo-artystek

Muzeum Śląskie zaprasza na kolejny wykład z cyklu Akademia wideo-artu. Tym razem wysłuchamy wykładu dr Mariki Kuźmicz - historyczki sztuki, kuratorki, autorki tekstów o sztuce, założycielki Fundacji Arton.
image fot. materiały prasowe organizatora

W drugiej połowie lat 60. XX w. wprowadzono na rynek pierwsze kamery wideo typu Portapak. Były lekkie, przenośne, stosunkowo niedrogie i w związku z tym szybko stały się bardzo popularne. Medium wideo zostało niemal natychmiast zaanektowane przez artystów i znacznie poszerzyło ich możliwości twórcze. Pozwalało na realizację transmisji, równoczesne nagrywanie dźwięku i obrazu bez konieczności angażowania w tym celu jakiejkolwiek ekipy, nie wymagało praco- i czasochłonnej postprodukcji, a także było bardziej dostępne i egalitarne niż medium filmowe.

Z tych między innymi powodów po kamery wideo sięgnęły artystki, a moment ten zbiega się z dokonującą się wówczas rewolucją drugiej fali feminizmu. Jedno z jej haseł głoszące, że sprawy osobiste są sprawami politycznymi, jest zaskakująco bliskie postawie artystek pracujących z wideo. Nowa technika umożliwiała działanie w kameralnych warunkach, nie generowała dużych kosztów, pozwalała na realizację prac we własnym domu, z czego wiele artystek korzystało.

Wykład prezentuje, w jaki sposób kobiety artystki poprzez medium wideo tworzyły własny język artystyczny ponad geograficznymi, społecznymi podziałami. Prezentowane podczas prelekcji prace, mimo że powstały w różnych kontekstach polityczno-socjalnych – m.in. w Polsce, byłej Jugosławii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Ameryce Południowej, Australii, Japonii – poruszają pokrewne, nadal, pomimo upływu lat, aktualne tematy. Za pomocą kamer artystki opowiadały osobiste historie, tworząc jednocześnie monumentalne uniwersalne manifesty.

 

dr Marika Kuźmicz


dr Marika Kuźmicz - założycielka i prezeska Fundacja Arton (w 2010 r.), organizacji non-profit, która od się badaniem sztuki polskiej lat 70., autorka i redaktorka publikacji o sztuce tego okresu (m.in. monografii „Warsztat Formy Filmowej”, 2017), kuratorka licznych wystaw. Uczestniczka międzynarodowych konferencji, m.in. L’Émergence de l’art vidéo en Europe: historiographie, théorie, sources et archives zorganizowanej przez Bibliotekę Narodową w Paryżu i Institut national d'historie de l'art (maj 2016). Współkuratorka pokazów filmowych, m.in. The Arton Review Polish Artists’ Film w Whitechapel Gallery (Londyn, marzec 2017).  Koordynatorka i pomysłodawczyni międzynarodowego projektu Forgotten Heritage – European Avant-Garde Art Online, którego liderem jest Fundacja Arton, w ramach programu Kreatywna Europa. Wykłada historię sztuki wideo, historię nowych mediów, historię filmu awangardowego na Uniwersytecie Warszawskim i Collegium Civitas.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz