JaZZ i okolice: Wacław Zimpel i Saagara

W czwartek, 3 grudnia w Kinoteatrze Rialto w Katowicach odbędzie się ostatni już koncert tegorocznego festiwalu „JaZZ i okolice”. Zagra Wacław Zimpel i Saagara.
image

Saagara zagra w składzie:
K Rajaavil – tavil, percussions
Ghatam Giridhar Udupa – ghatam, konnakol, morsing
Bharghava Halambi – mridangam, khanjira, konnakol
Mysore N. Karthik – skrzypce
Wacław Zimpel – klarnety

Saagara to spotkanie pięciu uznanych wirtuozów i dwóch muzycznych światów. Na jednej wspólnej scenie pojawią się: Giridhar Udupa, Bharghava Halambi, K Raja i Mysore N. Karthik, najwybitniejsi muzycy hinduscy młodszego pokolenia. Na co dzień mieszkają w Bangalore, lecz występują w największych salach koncertowych świata (m.in. Carnegie Hall, Opera w Sydney).

Wacław Zimpel jest klasycznie wykształconym wirtuozem klarnetu, kojarzonym głównie ze sceną muzyki improwizowanej. W swoich projektach wielokrotnie odwoływał się do tradycji i rytuałów muzycznych innych kultur. Światy, które spotykają się w Saagarze, to staroindyjska muzyka karnatycka, charakteryzująca się niezwykle wysublimowanym systemem rytmicznym i melodycznym oraz muzyczna tradycja Europy. W repertuarze zespołu odnajdziemy zarówno utwory karnatyckie, jak i oryginalne kompozycje muzyków. Podstawę ich budowy stanowią taale, czyli tradycyjne hinduskie schematy rytmiczne, zestawione z zachodnią melodyką, przemieszaną z systemem rag – skal indyjskich. Wacław Zimpel, jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na światowej scenie muzyki improwizowanej. Inspiracje czerpie przede wszystkim z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. Współtworzy orkiestrę Resonance Kena Vandermarka. Współpracuje także z Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem, Mikołajem Trzaską, Klausem Kugelem, Bobbym Few, Perrym Robinsonem i Gabą Kulką.

Bharghava Halambi, wybitny muzyk Indii, specjalizuje się w grze na khanjirze (bęben ramowy z rodziny tamburynów) i na mridangamie (bęben dwustronny, jeden z najstarszych instrumentów indyjskich). Kunsztu uczył się u wielkich mistrzów muzyki hinduskiej. Jest jednym z członków słynnego zespołu perkusyjnego Layatharanga. Występował w wielu prestiżowych salach koncertowych. Prowadził warsztaty w Indiach, USA i Francji.

Giridhar Udupa, mistrz ghatamu (gliniany instrument perkusyjny o wyglądzie dzbana). Urodził się w rodzinie o długich tradycjach muzycznych. Naukę gry rozpoczął w wieku czterech lat, prowadzony przez ojca. Jako dwunastolatek miał już za sobą pierwsze występy. Obecnie koncertuje u boku największych mistrzów. Otrzymał wiele prestiżowych nagród. Występuje w USA, Hiszpanii, Kanadzie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Omanie i Kuwejcie. Giridhar Udupa jest członkiem zespołu hinduskiej wokalistki Bombay Jayashri, nominowanej do Oscara za najlepszą piosenkę do filmu „Życie Pi”. Jest jednym z założycieli zespołu Layatharanga.

Mysore N. Karthik jest wschodzącą gwiazdą muzyki karnatyckiej i jednym z najlepiej zapowiadających się muzyków młodego pokolenia. Naukę gry rozpoczął w wieku 8 lat u boku swojego ojca Mysore Nagaraja – żywej legendy muzyki hinduskiej i najwybitniejszego skrzypka współczesnych Indii. Mysore N. Karthik w szczególny sposób potrafi połączyć tradycje hinduskie z koncepcjami zachodniej muzyki improwizowanej. Koncertuje na terenie całych Indii zdobywając coraz szersze uznanie publiczności.

K Raja, młody mistrz thavilu (dwumembranowy instrument perkusyjny, najczęściej wykorzystywany podczas świąt i rytuałów w hinduskich świątyniach, gra się na nim pałką i specjalnymi naparstkami). K Raja pochodzi z rodziny, w której tradycja gry na thavilu kultywowana jest od czterech pokoleń. Edukację muzyczną rozpoczął w bardzo młodym wieku, zwracając uwagę wielu mistrzów muzyki hinduskiej. Jest jednym z nielicznych wirtuozów thavilu, który potrafi odnaleźć się w różnych stylach muzycznych – od jazzu po fusion.

 

 

Konkurs

Mamy jedną podwójną wejściówkę na ten koncert. Aby ją wygrać, wystarczy wysłać maila na adres redakcja@silesiakultura.pl. Jak zwykle, kto pierwszy, ten lepszy. Powodzenia!





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz