Jeden z najlepszych na świecie - Łukasz Długosz

Śląska Orkiestra Kameralna z jej szefem-dyrygentem Robertem Kabarą zaprasza na koncert z Łukaszem Długoszem – jednym z najlepszych na świecie flecistów.
image Łukasz Długosz, fot. materiały prasowe organizatora

Wykonawcy:

Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara - dyrygent
Łukasz Długosz - flet


Program:

Johann Joachim Quantz - Koncert fletowy G-dur nr 161 (QV 5:174)
Gioacchino Rossini - Sonata na smyczki nr 1 G-dur
Antonio Vivaldi - Koncert fletowy D-dur Il Gardellino RV 428
Johann Sebastian Bach - III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048
Benjamin Britten - Simple Symphony op. 4


Uznany przez krytyków za jednego z flecistów najwybitniejszych, Łukasz Długosz jest absolwentem monachijskiej Hochschule für Musik und Theater , paryskiego Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryż oraz amerykańskiego Yale University w New Haven. Zwycięzca wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych: m.in. w Paryżu, Monachium, Odense i Viggiano, koncertuje jako solista i kameralista w Europie, Azji i USA. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami europejskimi. Występował m.in. w Carnegie Hall w Nowym Yorku, w Musikverein-Goldener Saal i Konzerthaus we Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Filharmonii Monachijskiej Gasteig-Carl-Orff-Saal, Herkulessaal w Monachium, Gewandhaus w Lipsku. W styczniu 2010 roku zadebiutował z London Symphony Orchestra, z którą następnie nagrał płytę z koncertem Michaela Colina. Grał pod batutą takich gwiazd, jak Zubin Mehta, James Levin, Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Agnieszka Duczmal, Helmuth Rilling, Jerzy Maksymiuk. Wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora, z którym nagrał płytę w 2014 roku. Dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych oraz CD w kraju i za granicą, m.in. dla wytwórni Sony, Naxos, Fleur de Son Classic, które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską. Łukaszowi Długoszowi swoje utwory dedykowało wielu wybitnych kompozytorów, m.in.: Enjott Schneider, Michael Colina, Harald Genzmer, Kaja Sariaho, Paweł Mykietyn, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Piotr Moss. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze stacje radiowe, jak: BBC Radio 3, SWR, BR4, Deutschlandradio Kultur, Polskie Radio PR2, NDR, Radio France, RMF Classic. Juror międzynarodowych konkursów fletowych. Prowadzi kursy mistrzowskie w Europie i Azji.


Za wybitne osiągnięcia otrzymał szereg prestiżowych nagród i nominacji m.in.: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gasteig-Musikpreis, Zeit-Preis , Deutsche Stiftung Musikleben , Paszporty Polityki i Gwarancje Kultury. Odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Narodowy Bank Polski sfinansował film telewizyjny o artyście, pokazywany na antenie TVP1 i TV Polonia. W 2015 oraz 2016 roku otrzymał prestiżową nagrodę fonograficzną International Classical Music Award (ICMA).


Program naszego kolejnego już spotkania z tym wielce utalentowanym artystą przyniesie Koncert fletowy G-dur nr 161 Joachima Quantza, czołowego przedstawiciela szkoły berlińskiej, działającego w latach , w których dokonywał się złożony proces przechodzenia od baroku dla klasycyzmu. Był powszechnie cenionym, wybitnym flecistą i komponował niemal wyłącznie na ten instrument. W XVIII wieku, w dobie rokoka flet był szczególnie lubiany, wówczas to powstała większość kameralnych i koncertowych dzieł na ten instrument (sam J. Quantz napisał 300 koncertów fletowych). Flet znakomicie nadawał się do wykonywania perlistych figuracji i finezyjnych ornamentów, odpowiadających ówczesnym gustom. Wcześniej, w muzyce baroku na flet pisano, jak na skrzypce. Ale mistrz późnobarokowego koncertu skrzypcowego, Antonio Vivaldi popełnił sześć koncertów fletowych. Były jednymi z pierwszych, jakie ukazały się drukiem i ukazywały techniczne i brzmieniowe możliwości tego instrumentu. Łukasza Długosza usłyszymy w trzecim z nich, zatytułowanym Szczygieł. Flet wdzięcznie świergoce, a skrzypce podchwytują owe tryle, powtarzanie dźwięków, kwartowe i oktawowe skoki w obu skrajnych Allegrach. Środkową częścią koncertu (Cantabile) jest pastoralna siciliana.


Ponadto w koncercie – Sonata na smyczki Gioacchina Rossiniego, trzeci z sześciu Koncertów brandenburskich Johanna Sebastiana Bacha – swoistej antologii utworów o najbardziej błyskotliwym zróżnicowaniu instrumentów w historii muzyki oraz Simple Symphony Benjamina Brittena, jego młodzieńcze dzieło, którym wzbudził żywe zainteresowanie i ujawnił charakterystyczną dla późniejszej twórczości, tendencję do ożywiania form muzyki przedklasycznej.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz