Koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej z Marianną Vasilevą i Robertem Kabarą

W środę, 18 grudnia o godz. 18.00 w Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej w Katowicach odbędzie się koncert  Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego gośćmi specjalnymi będą skrzypkowie: Robert Kabara oraz Marianna Vasileva.  
image Marianna Vasileva, fot. materiały prasowe organizatora

Wszechstronnie utalentowany Robert Kabara jest laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Od niedawna jest także dyrygentem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Marianna Vasileva w 2009 roku wygrała małego Wieniawskiego czyli Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie. S

 

Po niedawnym świetnym występie Śląskiej Orkiestry Kameralnej z Kwartetem Śląskim, imponujące dokonania obojga mistrzów skrzypiec zapowiadają kolejne arcyciekawe muzyczne spotkanie. Tym bardziej, że odważnie zestawiono w nim muzykę Gioacchina Rossiniego, najsłynniejszego mistrza opery komicznej i najwybitniejszego w XX wieku przedstawiciela argentyńskiego Tanga, Astora Piazzolli.

 

Z dorobku operowego mistrza wybrano do programu tego koncertu ostatnią z sześciu sonat a quatro, to jest na cztery instrumenty smyczkowe, odnalezionych w Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych Ameryki dopiero tuż przed II wojną światową. Skomponował je dwunastoletni Rossini w 1804 roku. Na głosie pierwszych skrzypiec odnalezionej przez rękopiśmiennej kopii kompozytor napisał: „Sześć okropnych sonat, napisanych przeze mnie w czasie wakacji (pod Rawenną) u mojego przyjaciela i mecenasa, Agostina Trossiego, w najbardziej dziecięcym wieku, kiedy nie wziąłem jeszcze ani jednej lekcji akompaniamentu (tj. harmonii). Całość skomponowana oraz przepisana w ciągu trzech dni i wykonana pod psem przez Trossiego – kontrabas, jego kuzyna Moriniego – pierwsze skrzypce, brata tegoż Moriniego – wiolonczela, i przeze mnie, mówiąc szczerze mniejszego psa od pozostałych – drugie skrzypce”. Te pierwsze kompozycje Gioacchina Rossiniego urzekają ogromnym wdziękiem, melodyczną i rytmiczną  inwencją.

 

„Cztery pory porteño” (porteño to mieszkaniec albo mieszkanka Buenos Aires) albo „Cztery pory Buenos Aires” to polski tytuł utworu dobranego do programu z twórczości Astora Piazzolli. Ta suita to jedno z najbardziej znanych dzieł argentyńskiego kompozytora, stanowiące wyraźną aluzję do Vivaldiego, którego motywy nietrudno odnaleźć zwłaszcza w zakończeniu „Invierno porteño”. Utwór powstał na dziesięciolecie Kwintetu Astora Piazzolli i stał się absolutnym klejnotem koncertu jubileuszowego (19 maja 1970)  i nagranej na nim live płyty.


program koncertu:

 

Gioacchino Rossini – Sonata a quattro D-dur nr 6

Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz