Wszechstronnie utalentowany Robert Kabara jest laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Od niedawna jest także dyrygentem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Marianna Vasileva w 2009 roku wygrała małego Wieniawskiego czyli Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie. S
Po niedawnym świetnym występie Śląskiej Orkiestry Kameralnej z Kwartetem Śląskim, imponujące dokonania obojga mistrzów skrzypiec zapowiadają kolejne arcyciekawe muzyczne spotkanie. Tym bardziej, że odważnie zestawiono w nim muzykę Gioacchina Rossiniego, najsłynniejszego mistrza opery komicznej i najwybitniejszego w XX wieku przedstawiciela argentyńskiego Tanga, Astora Piazzolli.
Z dorobku operowego mistrza wybrano do programu tego koncertu ostatnią z sześciu sonat a quatro, to jest na cztery instrumenty smyczkowe, odnalezionych w Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych Ameryki dopiero tuż przed II wojną światową. Skomponował je dwunastoletni Rossini w 1804 roku. Na głosie pierwszych skrzypiec odnalezionej przez rękopiśmiennej kopii kompozytor napisał: „Sześć okropnych sonat, napisanych przeze mnie w czasie wakacji (pod Rawenną) u mojego przyjaciela i mecenasa, Agostina Trossiego, w najbardziej dziecięcym wieku, kiedy nie wziąłem jeszcze ani jednej lekcji akompaniamentu (tj. harmonii). Całość skomponowana oraz przepisana w ciągu trzech dni i wykonana pod psem przez Trossiego – kontrabas, jego kuzyna Moriniego – pierwsze skrzypce, brata tegoż Moriniego – wiolonczela, i przeze mnie, mówiąc szczerze mniejszego psa od pozostałych – drugie skrzypce”. Te pierwsze kompozycje Gioacchina Rossiniego urzekają ogromnym wdziękiem, melodyczną i rytmiczną inwencją.
„Cztery pory porteño” (porteño to mieszkaniec albo mieszkanka Buenos Aires) albo „Cztery pory Buenos Aires” to polski tytuł utworu dobranego do programu z twórczości Astora Piazzolli. Ta suita to jedno z najbardziej znanych dzieł argentyńskiego kompozytora, stanowiące wyraźną aluzję do Vivaldiego, którego motywy nietrudno odnaleźć zwłaszcza w zakończeniu „Invierno porteño”. Utwór powstał na dziesięciolecie Kwintetu Astora Piazzolli i stał się absolutnym klejnotem koncertu jubileuszowego (19 maja 1970) i nagranej na nim live płyty.
program koncertu:
Gioacchino Rossini – Sonata a quattro D-dur nr 6
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas
komentarze
dodaj komentarz