ManuFAktura „O bogatych”

Uprawiana przez anarchistów partyzantka komunikacyjna (np. przejmowanie billboardów i citylightów) jest skutecznym narzędziem walki klasowej. Wystawa „O bogatych” jest dokumentacją aktów obywatelskiego nieposłuszeństwa oraz praktyk oporu kolektywu ManuFAktura.
image ManuFAktura „O bogatych”, dokumentacja akcji, 2011

„Język, symbole i komunikacja w kapitalizmie kognitywnym” – pisał Rudi Maier – „stały się najważniejszą tkanką organizmu, jakim jest społeczeństwo. Tyczy się to zwłaszcza różnego rodzaju medialnych reprezentacji, co wykorzystują aktywiści i aktywistki. Praktykują oni »kradzież tożsamości«, ewentualnie »korektę wizerunku« lub »plamienie wizerunku«”.

 

Marka i logo w neoliberalizmie stanowią niezwykle newralgiczny punkt. Są one miękkim podbrzuszem, nie tylko wielkich międzynarodowych korporacji, ale również współczesnych miast, które posługują się brandingiem oraz tworzą identyfikację wizualną na wzór korporacji (np. „POZnań know how”, „Katowice dla odmiany” itp.). Towarzyszy temu brutalna polityka społeczna oraz mieszkaniowa, oparta na logice funkcjonowania firmy zarządzającej tzw. „zasobami ludzkimi”.


Akcje bezpośrednie wykorzystujące „korektę” oraz „plamienie wizerunku” nie wymagają znacznych nakładów finansowych, a przynieść mogą zaskakujące efekty. ManuFAktura, wykorzystując subwersywną technikę prowokacji kulturowej, oznaczającej, jak to określiła Naomi Klein, „otwartą niezgodę na to, by marketing, wykupując naszą przestrzeń publiczną, odebrał nam prawo głosu i stał się informacyjnym monopolistą”, generuje dyskusje wokół problemów wykluczonych, marginalizowanych oraz wyzyskiwanych grup społecznych, które nie są w stanie wybrzmieć w przestrzeni publicznej debaty albo funkcjonują w ramach i rolach wyznaczonych, czy też narzuconych przez oficjalne dyskursy władzy. W 2010 roku sporo kontrowersji wywołał plakat ManuFAktury „Bieda marsz do kontenera” odnoszący się do powstającego w Poznaniu getta kontenerowego (walki lokatorskie), a nawiązujący do słynnej bramy w Auschwitz I. W 2011 roku podobne emocje wywołała interwencja w inskrypcję na Pomniku Ofiar Czerwca 1956, z której zaczerpnęliśmy tytuł wystawy.

Mikołaj Iwański, Rafał Jakubowicz,

kuratorzy wystawy

 

Wystawie towarzyszyć będzie panel dyskusyjny z udziałem Cezarego Hunkiewicza, Marka Piekarskiego oraz Łukasza Surowca, który poprowadzi Bogna Świątkowska.

 

Odbędą się również koncerty Patyczaka, Macieja Roszaka, Swołoczeństwa oraz duetu Kopyt/Kowalski.

 

W czasie trwania wystawy planowane są też warsztaty dla młodzieży z Oskarem Kasperkiem, prowadzącym pracownię litografii działającą w poznańskim skłocie Od:zysk.

 


Wystawa organizowana wspólnie z Instytucją Kultury Katowice – Miasto Ogrodów. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Wystawa w ramach Katowice Street Art Festival 2015

powiązane miejsca kultury:





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz