Recitale mistrzowskie. Yulianna Avdeeva

Recital fortepianowy Yulianny Avdeevy.
image

wykonawcy:

Yulianna Avdeeva – fortepian
 
program:
Fryderyk Chopin
„Lento con gran espressione” cis-moll op. posth.
Nokturn Es-dur op. 55 nr 2
Fantazja f-moll op. 49
Mazurek B-dur op. 17 nr 1
Mazurek e-moll op. 17 nr 2
Mazurek As-dur op. 17 nr 3
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Polonez fis-moll op. 44
***
Sergiusz Prokofiew – Sonata B-dur op. 84 nr 8

Fryderyk Chopin (1810–1849) w arcypolskim wyborze utworów. W „Mazurkach” op. 17, prócz oczywistych nut mazurkowych i kujawiakowych, pobrzmiewają także osobliwe tony żydowskie (w ogniwie ostatnim, którego wycinek będzie notabane cytowany w finale „Symfonii pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego). W „Fantazji f-moll”, jednym z utworów późnych, o formie nader zagadkowej, cytuje Chopin szereg pieśni patriotycznych, dziś mało znanych a w XIX wieku głęboko poruszających polskich słuchaczy. „Polonez fis-moll” należy do polonezów bohaterskich, ale o odcieniu tragicznym, choć rozjaśnienie przynosi idylliczny mazurek wprowadzony w części środkowej. „Nokturn Es-dur” op. 55 nr 2, o koronkowej ornamentyce, pozbawiony części kontrastowej, wyznacza jeden ze szczytów muzycznego romantyzmu.

Na antypodach Chopina znajduje się Sergiusz Prokofiew (1891–1953), mistrz modernistycznej ironii, a nawet sarkazmu. Dopiero pod koniec życia górę bierze u niego zmysł klasycznej równowagi i apollińskiego wręcz piękna. „VIII Sonata” (1944) jest ostatnią z trzech dramatycznych sonat wojennych. Światosław Richter uważał ją za najbogatszą i najbardziej złożoną z wszystkich dziewięciu ukończonych sonat fortepianowych Prokofiewa.




komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz