scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
muzyka: Piotr Schmidtke
występują: Alina Bachara, Natalia Kruszyna, Monika Wachowicz, Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna, Marek Radwan, Lesław Witosz
Spektakl skupia się na głównych obyczajowych i psychologicznych wątkach dramatu: relacjach córek z mężczyznami, w tym – zwłaszcza – z ojcem oraz relacjach córek między sobą. Na pierwszy plan wysuwa się egzystencjalny dramat emocji i niezrozumienia bohaterów, prowadzący do eskalacji i tragedii. Kontekst obyczajowy szekspirowskiego dramatu jest pretekstem do stworzenia autorskiego i bardzo osobistego studium o relacjach międzyludzkich, trudnych, pełnych przeciwstawnych uczuć i uniesień, usianych wzajemnymi urazami, które unieważnia dopiero śmierć.
W przedstawieniu uwydatniony zostaje zawarty w „Królu Learze” paradoks nihilizmu. Słowo „nic”, odzwierciedlające znikomość i prawdziwą naturę ludzkiego bytu, w dramacie Szekspira staje się złowróżbnym zaczynem tragedii, gdy wypowiada je Kordelia, ukochana córka Leara, w całkowicie odmiennej intencji: w jej ustach „nic” ma wyrażać skromność, szczerą miłość i szlachetny umiar. Owo niepozorne, minimalistyczne, z pozoru „nic” nie znaczące słowo ujawnia swoją bezwzględną siłę i nieposkromioną kreatywność. Staje się słowem-kluczem, słowem-biczem, istotą rzeczy.
Pod względem formy spektakl ma strukturę reżyserskiego szkicownika. Reżyser daje w nim upust zamiłowaniu do geometrii: układy sceniczne spektaklu zdają się być kreślone i szkicowane na oczach widzów.
W spektaklu wykorzystano fragment „Króla Leara” Williama Szekspira (tłum. Józef Paszkowski) oraz „Bytu i nicości” Jeana Paula Sartre’a (tłum. J. Kiełbasa).
Szczegóły i rezerwacje pod adresem mailowym: rezerwacjeapart@wp.pl. Przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych. Ilość miejsc ograniczona.
czas trwania spektaklu: 50 minut
premiera: Katowice, grudzień 2017
komentarze
dodaj komentarz