Wiedeń w końcówce osiemnastego wieku był miastem buzującym różnorodnością, wielonarodowym centrum przyciągającym muzyków z terenów przynależących do Imperium Habsburgów, a te tereny to ogromne obszary Europy. To kosmopolityczne miasto oferowało pracę na wysokim poziomie artystycznym i godne honoraria dla znakomicie wykształconych mieszkańców Sycylii, Rzymu, Wenecji, księstw niemieckich czy obszarów dzisiejszej Holandii. Podobnie jak dziś, wiedeńczycy uwielbiali operę, teatr, ale także muzykę graną na co dzień.
W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów, którzy tworzyli muzyczną tkankę Wiednia i których bez wątpienia możemy nazwać klasykami wiedeńskimi, choć są to oczywiście mniej znani twórcy niż Beethoven, Haydn i Mozart. Zarówno Ignaz Pleyel jak i Niccola Mestrino byli uczniami Józefa Haydna, a Sigismund Neukomm zaś był uczniem zarówno Józefa jak i Michaela Haydna oraz Leopolda Mozarta.
{oh!} Quintet
Martyna Pastuszka – skrzypce
Adam Pastuszka – skrzypce
Dymitr Olszewski – altówka
Szymon Stochniol – altówka
Pavel Serbin – wiolonczela
program:
Ignaz Pleyel (1757-1831) – Kwintet smyczkowy G-dur Ben. 279
Nicola Mestrino (1748 -1789) – Duet G-dur na dwoje skrzypiec Op. 3 nr. 1
Sigismund Neukomm (1778-1858) – Kwintet dramatyczny „Porzucona kochanka”:
„Miłość” Allegro scherzando – ” Wierność” Romance – „Rozpacz” Allegro agitato
komentarze
dodaj komentarz