5. Konfrontacje Filmowo-Plastyczne

„Problem nagiego ciała w sztukach wizualnych i filmie od początków dziejów do współczesności". Kontekst kulturowy i społeczny jako wyznacznik granic interpretacyjnych. Trzydniowy cykl projekcji fragmentów filmów i prelekcji z historii sztuki i historii kina.  
image

  • 20 listopada (środa)

godz. 16.00  Małgorzata Malinowska-Klimek, historyk sztuki, SCS - Zamek Sielecki
„Różne aspekty ukazywania nagiego ciała w sztukach plastycznych (do końca XIX wieku)”.

godz. 17.15  dr Justyna Budzik, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Rozbieranie/ubieranie – nagość w starym kinie”.

Fragmenty filmów:
„Pocałunek May Irwin”
„Po balu”, reż. Georges Méliès
„Był sobie głupiec”, reż. F. Powell
„Nietolerancja”, reż. D. W. Griffith
„Puszka Pandory”, reż. G. W. Pabst
„Pies andaluzyjski”, reż. S. Dali, L. Buñuel
„Błękitny anioł”, reż. J. von Sternberg
„Betty Boop”
„Ich noce”, reż. F. Capra
„Olimpiada”, reż. L. Riefenstahl
„Przeminęło z wiatrem”, reż. G. Cukor
„Fantazja”, reż. G. Disney
„Podwójne ubezpieczenie”, reż. B. Wilder
„Gilda”, reż. Ch. Vidor
„Bonnie I Clyde”, reż. A. Penn
„Do utraty tchu”, reż. J-L. Godard
„Kochankowie”, L. Malle
„Absolwent”, reż. M.Nichols

 

  • 21 listopada (czwartek)

godz. 16.00  prof. dr hab. Irma Kozina,  historyk sztuki, Zakład Historii Sztuki
UŚ w Katowicach, Wydział Architektury Wnętrz Politechniki Gliwickiej, ASP w Katowicach
„Poszukiwanie klasycznego kanonu czy akt autodestrukcji? Nagość jako narzędzie ekspresji artystycznej w 2. połowie XX wieku”.

godz. 17.15  dr Agnieszka Nieracka, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Obrazy ciała w kinie XX wieku. Nagie ciało jako fetysz, prowokacja, metafora”.

Fragmenty filmów m. in.
Bertolucci „Ostatnie tango w Paryżu”,
Ferreri „Wielkie żarcie”,
Vadim „I Bóg stworzył kobietę”,
kino Cronenberga, Bergmana, Bunuela,
nowe Hollywood, erotyczne niezależne kino Russa Meyera,
a także erotyczny horror.

 

  • 22 listopada (piątek)

godz. 16.00  Ewa Tatar, historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka. Współautorka książek
o sztuce współczesnej.
„Nawracanie, oswajanie, tresowanie. Wokół ciała w polskiej sztuce współczesnej”.

godz. 17.15  Wojciech Sitek, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach
„Cielesność transgresyjna. Osobliwe oblicza nagości w kinie najnowszym”.

Audiowizualne reprezentacje obnażonych ciał:
zdeformowanych („Zatańcz ze mną”, „Mechanik”, „Sesje”), zniewolonych („Requiem dla snu”, „Antychryst”), udręczonych („Pasja”, „Ludzka stonoga”, „Srpski film”), będących obiektem przemocy seksualnej („Więzień nienawiści”, „Nieodwracalne”), martwych („Martwa dziewczyna”), sztucznych („Kosiarz umysłów”, „Człowiek demolka, „Dmuchana lala”), upragnionych („Milczenie owiec”, „Skóra, w której żyję”) oraz idealnych („Słoneczny patrol”, „Nagi instynkt”, „American Psycho”, „Spring Breakers”).





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz