Michał Minor. Czas nadmiaru.
 Obrazy z lat 2015-2017

Od 17 marca w Galerii Extravagance Sosnowieckiego Centrum Sztuki – Zamek Sielecki prezentowane będą prace malarskie Michała Minora.
image Ingo Ich habe Ein TurboMonster in deine Heuse gefunden! 2015, olej na płótnie, 170x220 cm, fot. materiały organizatora

Otwarcie wystawy połączone z oprowadzaniem autorskim odbędzie się 17 marca o godz. 18.00.

 

24 kwietnia odbędzie się spotkanie – premiera obrazu namalowanego w czasie ekspozycji w Galerii Extravagance oraz promocja katalogu towarzyszącego wystawie.

 

Wystawa potrwa do 7 maja.

 

Funkcjonujemy w określonej wielowariantowo i wielowymiarowo czasoprzestrzeni, w której nadmiar wszystkiego, w zależności od szerokości geograficznej, może w sposób bardziej lub mniej spolaryzowany określać kondycję społeczeństw. Nadmiar swymi na trwale od lat zakotwiczonymi mechanizmami broni się skutecznie przed spadkiem z pierwszej ligi czynników determinujących ludzkie wartości. Jego zakres rozprzestrzeniania się i infekowania sobą kolejnych przestrzeni ludzkiej obecności i działalności rozciąga się jak guma do żucia. Porównanie to określa tę zarazę jako z jednej strony zjawisko nietrwałe, bo dmuchany z gumy balon w końcu pęknie, a wyrzuty polimer wreszcie straci smak. Z drugiej zaś strony bardzo łatwo sięgnąć po kolejną gumę i dmuchać od nowa nieokreśloną ilość baloników – do woli. Rozmiar tego zjawiska może przybrać zatem charakter epidemii. Szczęśliwie dla nas, bo jeśli konsumpcji nie podlega guma rozpuszczalna tylko listek czy drażetka wyprodukowana w wyniku skomplikowanej obróbki ropy naftowej, to wypluta guma pozostawi po sobie ślad w przyrodzie tylko przez pięć lat. Tyle samo co papierosowy pet. Niedużo w porównaniu z czasem rozkładu karoserii samochodu, prawie jak pstryk i już nie ma.

 

Najtrudniejsze są oczywiście do rozwikłania sprawy z pozoru błahe, których skomplikowana istota może być na pierwszy rzut oka wręcz niezauważalna. W najnowszych obrazach, które namalowałem w przeciągu dwóch ostatnich lat, przyglądam się tym aspektom nadmiaru, które nie są oczywiste jako kwintesencja zjawiska, w którym przyszło nam funkcjonować na co dzień. W niemalże każdym momencie dnia powszedniego zachodzi konieczność podejmowania różnych wyborów. Dokonujemy ich jako ludzie odgrywający w swoim życiu różne role. Stoimy często w obliczu doświadczania rzeczywistości, która wymaga od nas odpowiedzi na zbyt wiele pytań, dlatego często w sposób bardziej lub mniej świadomy rezygnujemy z tych odpowiedzi, bo albo ich nie znamy, albo nie chcemy na niektóre pytania odpowiadać. Ciągłe testy i aktualizacje pewnego rodzaju spekulacji systemu prowadzą do sytuacji, w której można wypaść z obiegu i przestać nadążać za zmianami. Te obrazy są próbą spojrzenia na nadmiar przez pryzmat niszowych sytuacji, miejsc, zachowań i zjawisk, w których może się on pojawiać, a często traktowany jest jako coś zupełnie naturalnego, pozbawionego definicji, której w swej istocie nadmiar podlega.

Michał Minor o wystawie „Czas nadmiaru”

 

Michał Minor
Urodzony w 1979 roku. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 2005 w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie obecnie prowadzi zajęcia w Katedrze Malarstwa na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W latach 2000–2016 uczestniczył w ponad 160 wystawach zbiorowych, m.in. w Niemczech, Boliwii, Finlandii, Szwecji, Iranie, Japonii, Chinach, Bułgarii, USA, Hong Kongu. Autor 15 wystaw indywidualnych (GCK Katowice, Desi Berlin, BWA Rzeszów, Domoteka Warszawa, Galeria 2 Światy Kraków, Muzeum Miejskie w Zabrzu, Galeria Ateneum w Katowicach, Miejska Galeria Sztuki MM). Laureat licznych nagród i wyróżnień (m.in. Stypendium Ministra Kultury i Sztuki, Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego, Nagroda Jury na 22 FPMW w Szczecinie, Brązowy Medal na Triennale Plakatu w Toyamie). Uprawia głównie malarstwo, rysunek i grafikę warsztatową. Projektuje plakaty. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

 





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz