Wystawa: „Dowody na nieistnienie”

Wystawa „Dowody na nieistnienie” autorstwa Macieja Cholewy i Małgorzaty Szandały jest częścią projektu „Tychy – przeszłość – dziś. Sztuka dla lepszego życia”, za sprawą którego w mieście, w 2017 roku pojawiły się m.in. artystyczne interwencje, mural i rzeźba. Ekspozycja dotyka historii Tychów, bardziej i mniej znanych miejskich artefaktów, a także zasłyszanych wspomnień, legend i mitów.
image fot. Zygmunt Kubski, materiały prasowe organizatora

Twórcy prezentowanych prac – Maciej Cholewa i Małgorzata Szandała – używając różnorodnych środków wyrazu opowiadają o przeszłości miasta. Czytają jednak historię jak palimpsest, za sprawą którego spisane losy, fakty i mity przenikają się i mieszają.

 

Wystawa, jak cały projekt jest zakorzeniona w przeszłości miasta. Złożona ze słów, opowieści, obrazów, obiektów i filmów stanowi rodzaj anarcheologii i układa się w gabinet śledztw niedopowiedzianych historii miasta i jego melancholijnych stanów. W przywołanych przez artystów pracach zasłyszane od mieszkańców i wyjęte z archiwów fakty mieszają się z wymyślonym obrazem miasta, tworzącym dla niego nowe interpretacje, hipotezy i mity.

Stanisław Ruksza, kuratory ekspozycji

 

W prezentowanych na wystawie eksponatach przenikają się archiwalia, znaleziska i ich współczesne interpretacje. Wspomnienia dynamicznej rozbudowy miasta zderzone zostają z odkryciami archeologicznymi, tak jak losy wznoszenia i dekonstrukcji ZEG-u przeplatają się z eksploracją wczesnośredniowiecznego cmentarzyska z Cielmic.

 

Maciej Cholewa – w twórczości korzysta z różnych mediów artystycznych, tworząc instalacje, obiekty, video. W ostatnich realizacjach bazuje na autorskich tekstach literackich. Skupia się na zagadnieniach związanych z interpretacją tekstów kultury oraz zawartymi w nich koncepcjami związanymi z szeroko pojętą widmowością, ciągłością i śmiercią. Często nawiązuje do charakterystycznego sposobu narracji pojawiającej się w realizacjach dokumentalnych. Stosuje świadomą konfabulację i przetworzenie zasłyszanych historii oraz kontekstów lokalnych.

Uczestniczył w wielu wystawach w Polsce i za granicą. Jego prace były prezentowane m.in w CSW Kronika w Bytomiu, Galerii Piktogram w Warszawie, Galerii Potencja w Krakowie, Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galerii JEDNA/DRUGA w Szczecinie, Galerii Szara Kamienica w Krakowie, Art Main Station by mia we Wrocławiu, Galerii Szara w Katowicach, Galerii Księgarnia/Wystawa w Krakowie, Przeglądzie Sztuki Survival we Wrocławiu, Rondzie Sztuki, Zbrojowni Sztuki.

 

Małgorzata Szandała – zajmuje się instalacją site-specific, interwencjami w zastanej przestrzeni, tworzy obiekty. Interesują ją strategie subwersywne, sztuka kontekstualna.

Uczestniczyła w programach rezydencyjnych m.in. w Künstlerhaus Lukas Ahrenshoop w Niemczech, Imprimerie – atelier pour arts et sciences w Bazylei (Szwajcaria), Artist-in-Residence w Harlech w Walii oraz w Honefoss w Norwegii.

Jej prace prezentowane były w ramach kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą (m.in. Galeria Działań w Warszawie, Kronika w Bytomiu, Field Projects Gallery w Nowym Yorku, Chelsea College of Arts w Londynie, Vienna Künstlerhaus, Museum Angewandte Kunst w Wiedniu, Musashino University of Art w Tokio, Korea Foundation Cultural Center w Seulu, Museum of Art w Timisoarze). Obecnie pracuje w ASP w Katowicach.

 

Wystawa jest kontynuacją projektu „Tychy – przeszłość – dziś. Sztuka dla lepszego życia” – cyklu działań obejmujących dyskusje, spacery i realizacje artystyczne realizowany w 2017 roku w przestrzeni miasta. Celem projektu jest namysł nad współczesnym obliczem sztuki w przestrzeni publicznej, a także nad jej rolą dla mieszkańców miast. Kuratorami projektu byli  Michał Kubieniec i Stanisław Ruksza, a działanie dofinansowane zostało ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.





komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz