Collegium Cantorum Czestochoviensis

image

Chór Collegium Cantorum powstał w 1987 roku z inicjatywy dyrygenta Janusza Siadlaka. Początkowo działał pod patronatem częstochowskich uczelni - najpierw Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a potem Politechniki Częstochowskiej. Obecnie pieczę nad nim sprawuje Samorząd Miasta Częstochowy.

Chór tworzą ludzie, dla których śpiew jest pasją życia, dlatego chętnie poświęcają się temu zajęciu. Siadlak to doświadczony dyrygent, wcześniej przez 6 lat sprawował funkcję kierownika chóru w Zespole Pieśni i Tańca Śląsk. Znawcy muzyki podkreślają ogromną muzykalność Collegium Cantorum, dużą kulturę brzmienia, nienaganną intonację.

Repertuar zespołu obejmuje muzykę wszystkich epok - począwszy od chorału gregoriańskiego, aż po utwory współczesne. Chór dokonał wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich (A. Koszewskiego, W. Łukaszewskiego, J. Łuciuka, R. Maciejewskiego, M. Bembinowa, E. Bogusławskiego). Za sprawą Collegium Cantorum po raz pierwszy w Polsce zaprezentowana została w Polsce „Misa por la paz y la justicia” Ariela Ramireza, partyturę której Siadlak otrzymał od kompozytora podczas tournée grupy w Argentynie.

Collegium Cantorum koncertował w wielu miastach Polski i na całym świecie - w Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Białorusi, Litwie, Łotwie, Węgrzech, a poza Europą w Argentynie, Urugwaju, Chinach i USA. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych konkursach i festiwalach, m.in. na Festiwalu Canto Lodziensis, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, Turnieju Chórów Legnica Cantat, Pucharze Złotej Perły na festiwalu w Pekinie (Chiny), w konkursach w Gorycji (Włochy), Cantonigros (Hiszpania), Mohylewie (Białoruś). Występował wielokrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie.

Brał wielokrotnie udział w wykonaniach dzieł oratoryjno-kantatowych, m.in. „Theresienmesse” J. Haydna z Wrocławską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Siadlaka, „Requiem” Verdiego wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita, „Donna che in ciel” Haendla wraz z Connecticut Virtuosi Chamber Orchestra (USA), „Vesperae solennes de Confesore” Mozarta pod dyrekcją Maria Antonio Russo (Argentyna), „Missa solemnis” Beethovena pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka i kilkukrotnie z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Koska i Jerzego Swobody. Współpracuje również z wieloma wybitnymi artystami jak Marek Bałata czy Alexander Pinderak.

W listopadzie 1997 roku z inicjatywy zespołu zaistniał cykl „Akademickie spotkania muzyczne”, w ramach których Collegium Cantorum zaprezentowało m.in. „Carmina Burana” C. Orffa, „West Side Story” L. Bernsteina i „Porgy and Bess” G. Gershwina, „Mszę kreolską” Ramireza, koncert „John Lennon in memoriam”, który został wybrany przez czytelników „Gazety Wyborczej” w Częstochowie wydarzeniem artystycznym roku 2000.

Zespół nagrał cztery indywidualne płyty, a na kilku innych znajdują się jego nagrania rejestrowane podczas koncertów i festiwali na całym świecie.


komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz

Facebook