Teatr CST

image

Cieszyńskie Studio Teatralne wywodzi się z tradycji teatru alternatywnego - poszukującego nowych form wypowiedzi teatralnej poza systemem i metodą działania teatrów repertuarowych. Szczególny nacisk kładzie na rozwój osobisty. Praca nad każdym spektaklem ma charakter warsztatowy i jest równie ważna jak jej efekt - przedstawienie.

Idea pracy aktora nad sobą, z której czerpie cieszyński teatr, wywodzi się z myśli największych reformatorów sztuki teatru XX wieku - począwszy od Stanisławskiego, poprzez Grotowskiego, aż po Gardzienice. Jak podkreśla reżyser CST - Bogusław Słupczyński - chodzi wyłącznie o inspirację, a inspiracja to nie naśladownictwo. Ćwiczenia fizyczne mają na celu uwolnienie energii, uruchomienie umysłu i ciała.

Poza poszukiwaniami związanymi z własnym ciałem, aktorzy Cieszyńskiego Studia prowadzą również poszukiwania terenowe (inspirowane praktykami teatru Gardzienice). Bezpośredni kontakt z polsko-ukraińskim pograniczem kulturowym stanowi ważne źródło inspiracji.

Od wielu lat, wraz ze stowarzyszeniem Sałasz, Teatr CST realizuje szereg projektów społecznych w Bieszczadach (okolice wsi Bystre i Michniowiec; w dolinie rzeki Osławy - okolice Morochowa, Mokrego, Poraża). Ich dziełem jest przede wszystkim Festiwal Teatralny Morochów. Organizowali również warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży z tego regionu, które uczyły się o swojej kulturze bezpośrednio od osób starszych - świadków minionych zdarzeń. Realizacja tego zamierzenia wynikała z potrzeby miejscowej ludności. Relacje polsko-ukraińskie do dnia dzisiejszego funkcjonują w kontekście tragicznych wydarzeń wojennych. Działania teatralne, inspirowane przez CST, pełnią funkcję oczyszczającą. Tak jak arystotelesowska tragedia prowadziła do katharsis, tak działania teatralne i parateatralne mają prowadzić do uwolnienia stłumionych emocji.

Teatr CST tworzy przedstawienia, w których wykorzystuje swoje bogate doświadczenie zdobyte podczas wyjazdów poznawczych.

Zrealizowane spektakle: „Wschodzenie”, „Droga żywiecka”, „Kavkazkij priviet”, „Bolko Kantor”, „Miasteczko”, „Historia konia”, „Russkij Ostrov”, „Parady damsko-męskie” (cykl jednoaktówek A. Czechowa).

foto: http://www.bofotografika.pl/blog/2010/05/fotografia-teatralna-cst-2/


komentarze

dodaj komentarz
jeszcze nie dodano komentarza
dodaj komentarz

Facebook